صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: برای مبارزه با قاچاق سوخت باید اقدامات پیشگیرانه در مدیریت تولید و توزیع فرآورده و همچنین خروج سوخت از شبکه توزیع انجام دهیم.

مصطفی پورکاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص ضروت مبارزه با قاچاق سوخت، اظهار کرد: قانون در تعریف قاچاق می گوید: هرکالایی که در ورود و خروج آن تشریفات قانونی رعایت نشود قاچاق محسوب می شود و مهمتر از آن نپرداختن حقوق مکتسبی دولت مانند تعرفه، عوارض و مالیات است.

وی با بیان اینکه دو نوع قاچاق ورودی و خروجی داریم که علی القاعده قاچاق ورودی سهم بیشتری نسبت به قاچاق خروجی دارد، افزود: قاچاق سوخت جزو قاچاق خروجی است و نوسانات ارزی و همچنین تفاوت قیمت سوخت در داخل کشور با کشورهای همسایه منجر به قاچاق سوخت می شود.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: در سال 92، از 25 میلیارد دلار میزان قاچاق، 7.8 میلیارد دلار آن مربوط به قاچاق خروجی بوده که بیش از 99 درصد از این نوع قاچاق نیز در حوزه سوخت بوده که بدترین وضعیت در سال های اخیر بوده است.

پورکاظم بیان کرد: در سال 93 با تعدیل نرخ ارز و نزدیک شدن قیمت های داخلی به قیمت فوب و اصلاحاتی که انجام دادیم، میزان قاچاق سوخت به 4.1 میلیارد دلار تنزل پیدا کرده و به ترتیب در سال 94، یک میلیارد دلار، سال 95، 500 میلیون دلار قاچاق داشتیم اما در سال 96، مجدد به یک میلیارد دلار برگشتیم.

وی ادامه داد: در سال 92، 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت داشتیم و در واقع سال بحرانی ما در قاچاق سوخت بود، اما در آخر سال 96، این میزان به 5 میلیون لیتر کاهش پیدا کرده است و بر اساس برآورده های انجام شده در 5 ماهه اول سال 97، به طور متوسط روزانه 11.5 لیتر قاچاق خروجی داشته ایم.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز توضیح داد: از 11.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق، 7.5 لیتر گازوئیل( نفت و گاز) و تقریبا 2 تا 3 میلیون لیتر بنزین و مابقی آن سایر فرآروده ها در قالب هیدروکربن ها، حلال ها و غیره است.

پورکاظم افزود: از11.5 میلیون لیتر نزدیک به 80 درصد فقط نفت و گاز است که از این میزان نیز 60 درصد از استان های جنوب شرق به ویژه سیستان و بلوچستان، حدود 20 درصد استان های هرمزگان و بوشهر و 10 درصد دیگر هم از مرزهای غربی به صورت بنزین قاچاق صورت می گیرد.

وی بیان کرد: مجلس از سال 92 تاکنون با جهت گیری جدی و درست قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب سال 1312 را اصلاح کرد و فصلی برای پیشگیری در آن گنجانده شده و همچنین در سال 97، نیز 20 ماده در صحن علنی تصویب شده و در حال بررسی در کمیسیون های مربوطه است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص اقدامات انجام گرفته برای مبارزه با قاچاق سوخت گفت: برای مبارزه با قاچاق سوخت دو دسته اقدام باید صورت دهیم اول اقدامات پیشگیرانه ای که معطوف به مدیریت تولید و توزیع فرآورده هاست و دوم اقدامات مقابله ای مربوط به خروج سوخت از شبکه توزیع می شود.

پورکاظم ادامه داد: از سال 92 تاکنون 6 میلیون کارت سوختی که موجودیت واقعی نداشته باطل شده، اصلاح مصرف نیروگاه ها نیز از جمله اقدامات پیشگیرانه بوده است چراکه بخشی از گازوئیلی که به نیروگاه ها داده می شد مورد مصرف قرار نمی گرفت و از نیروگاه ها خارج می شد و در فرآیند فروش قرار می گرفت که عده ای با خرید آن مبادرت به قاچاق گازوئیل می کردند.

وی با بیان اینکه ما در ستاد، افزایش قیمت سوخت را به عنوان اولویت در مبارزه با قاچاق سوخت درنظر نمی گیریم، تاکید کرد: برای مبارزه با قاچاق سوخت باید کارت های سوخت احیا شده و سهمیه مشخصی برای کارت ها پیش بینی کنیم و همچنین شناسه دارکردن ماشین آلات و ادوات صنعتی و ایجاد کدینگ منطقه ای یکی از راهکارهای دیگر است.

مرتبط با این خبر

  • کشور ما در حوزه های تحریمی به صورت منفعلانه برخورد می کند

  • رقابت دانشگاه های دولتی با دانشگاه های غیردولتی برای درآمدزایی

  • اسارت و تربیت در رفتار امام حسن عسگری (ع)

  • راه اندازی مکانیزیم "اس پی وی" روابط بانکی بین المللی را تسهیل می کند

  • وزارت علوم بر جذب دانشجویان توسط دانشگاه ها نظارت دارد

  • حرکت به سمت اقتصاد بین الملل راهی برای مقابله با تحریم هاست

  • جذب دانشجویان پولی، از راه های کسب درآمد دانشگاه ها است

  • ارغنون از کارکردها و جایگاه موزه های موسیقی در ایران می گوید

  • تحلیل جایگاه سخاوت واقعی و ایثارگری در بارگاه دوست

  • تعریف و تمجید برخی از آمریکا در داخل با واقعیت تطابق ندارد