صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یک کارشناس بازی های دیجیتال عنوان کرد: خانواده ها باید سواد رسانه ای و کنترل بیشتری در انتخاب بازی دیجیتال داشته باشند و صرف داشتن مجوز به یک بازی اعتماد نکنند.

برنامه " هشتگ گفت و گو " با موضوع بررسی مصرف بازی های الکترونیک در ایران با حضور دکتر صالح اصغری ، دکترای جامعه شناسی فرهنگی و متخصص سواد رسانه ای و بابک کرباسی ، بازی ساز و کارشناس بازی های دیجیتال روانه آنتن شد.

هشتگ گفت و گو : با در نظر گرفتن این موضوع که بازی کردن حق کودکان و نوجوانان است ، چه کنیم تا در دنیای امروز بدون اینکه این حق از آنها گرفته شود ، سلامت روان آنها نیز حفظ شود ؟

دکتر صالح اصغری : باید توجه داشته باشید بازی یک نیاز برای بچه ها به حساب می آید و میان نیاز و خواسته تفاوت وجود دارد. بازی رایانه ای ممکن است در یک بازه زمانی نیاز و در شرایط دیگر خانوادگی و اجتماعی یک خواسته باشد. زمانی که کودک از شما موبایل می خواهد ، نیاز او به بازی مرتفع نشده است و می خواهد جایگزینی برای آن پیدا کند.بنابراین اگر فرصت و شرایط برای بازی های فیزیکی فراهم شود تمایل به بازی دیجیتال به حداقل می رسد.

بازی رایانه ای در دنیای امروز حتی به عنوان یک حق قابل پذیرش است بنابراین منظور من ، بایکوت کردن کامل بازی های رایانه ای نیست اما وقتی این موضوع از حالت طبیعی خود خارج می شود چالش برانگیز می شود و سبک زندگی فرزندان ما را به هم می ریزد.

هشتگ گفت و گو : نگرانی که در حوزه بازی های رایانه ای وجود دارد از کجا نشات می گیرد؟

بابک کرباسی : گرچه ما در زمینه تولید محتوا مشکلاتی داریم ، اما موضوع اصلی نگرانی از بازی های رایانه ای مربوط به تولیدکننده نیست. به نظر می رسد نگرانی بیشتر متوجه سطح پایین سواد رسانه ای و دیجیتال خانواده هاست.

ایجاد تعامل با استفاده از بازی های الکترونیک یک شمشیر دو لبه است یعنی همچنان که یادگیری با این بازی ها بهبود پیدا می کند ، خطراتی نیز وجود دارد.

محتوی یک بازی می تواند ناخواسته از لحاظ فرهنگی و تربیتی مسئولیت بزرگ شدن یک نسل را بر عهده بگیرد. در گذشته با وجود اینکه کودکان و نوجوانان در کوچه بازی می کردند و انرژی خود را تخلیه می کردند اما والدین اجازه نمی دانند در همان محیط بیرون تربیت و بزرگ شوند .

همچنین در گذشته بازی های زیادی وجود داشت که برای ما جذابیت داشت اما ممنوع بود.این مسائل با همه خصوصیاتش جزیی از زندگی واقعی بود اما در دنیای امروز میان بازی ها و فضای دیجیتال و زندگی واقعی دچار تناقض شده ایم.این موضوع به این دلیل است که خانواده جایگاه خود را گم کرده است. همان سواد کم که در فضای مجازی به فرد اجازه می دهد دور از چشمان والدین با هر شخصی سخن بگوید ، همان موضوع هم اختیار عمل بالایی در خصوص بازی های دیجیتال ایجاد می کند چرا که کسی او را کنترل نمی کند.

هشتگ گفت و گو : دلایل اهمیت بالای بازی های رایانه ای چیست و چرا در دنیای امروز به عنوان یک مسئله جدی به شمار می آید؟

دکتر صالح اصغری : به دو دلیل بازی رایانه ای مسئله جدی محسوب می شود ؛ نخست کیفیت رسانه ای بازی دیجیتال است که از تعاملی ترین رسانه ها بازی های کامپیوتری است.هر مقدار رسانه تعاملی تر باشد اثرگذاری آن بیشتر است.بنابراین بازی های رایانه ای به دلیل تعاملی بودنشان بسیار اهمیت دارند.

دومین دلیل اهمیت این نوع بازی ها مبتنی بر زمان طولانی استفاده از آن و تکرار زیاد سناریوی بازی است.در واقع در بازی های رایانه ای به دلیل افزایش تکرار یادگیری روی می دهد.

هشتگ گفت و گو : آیا نظارت برای حذف بازی های دیجیتال نامناسب در بازار صورت نمی گیرد؟ خانواده ها چگونه بازی مناسب را تشخیص دهند؟

بابک کرباسی : بازی خارجی خوب و بد در بازار وجود دارد . همچنین با وجود نظارت های ضعیف ، بازی های ایرانی بد هم موجود است.پس از 40 سال کمک نهادهای فرهنگی و حاکمیتی که سبب از بین رفتن تفکر طاغوتی و ادبیات های نادرست از فیلم ها شد ، حالا نسل جدیدی از بازی های رایانه ای در داخل تولید می شوند که رفتارهای غلط مانند چاقو کشی و ادبیات منسوخ شده گذشته و حتی دشنام و ناسزا را آموزش می دهد.

گرچه در اینجا مشکل بازی ساز است که محتوای بد تولید می کند اما بازی ساز به بازار کسب و کار خود توجه می کند و از آنجایی که کار اقتصادی می کند خود را ذیل وزارت صنعت می داند اما حاکمیت بازی را ذیل وزارت ارشاد می داند.وزارت فرهنگ و ارشاد معتقد است دیگر نیازی به گرفتن مجوز برای ساخت بازی نیست و بنیاد علمی بازی های رایانه ای باید محتوای بازی را مطالعه کند و سپس دستور تولید را صادر کند یعنی بازی ساخته و اگر نامناسب بود جلوی آن گرفته می شود یعنی کنترل محتوا پس از نشر یک بازی صورت می گیرد.

در خصوص بازی های خارجی نیز وضعیت مناسبی وجود ندارد و امکان خطر برای کودکان دارند چرا که افرادی که مجوز صادر می کنند تمام بازی را مشاهده نکرده اند و گاهی فرد صادرکننده مجوز ، دقت کافی در بررسی وضعیت ندارد . به عنوان مثال ممکن است در داخل بازی یک اتاق مخفی وجود داشته باشد که بازیکن در آن رفتار ناشایستی انجام دهد.

بنابراین مانند کشورهای دیگر که خانواده ها باید برای فرزند خود بازی دیجیتال تهیه می کند ، در کشور ما هم باید والدین بازی را مشاهده کنند و با افزایش سواد رسانه ای خود مسیر درست را برای فرزند خود ایجاد کنند.

مرتبط با این خبر

  • صداوسیما به آموزش پیشگیری از اعتیاد در جامعه بپردازد

  • حاشیه نشینی؛ عامل اصلی طلاق در کلانشهرها

  • استفاده از تجهیزات روز دنیا برای مقابله با شبکه قاچاق موادمخدر

  • همه شیعیان به شفاعت حضرت معصومه(س) وارد بهشت می شوند

  • برنامه ای برای معرفی نویسندگان ایرانی به دنیا نداریم

  • توسعه دیپلماسی، سهم ایران از بازار جهانی نشر را افزایش می دهد

  • نگاه سیاسی به نویسندگان، از اعتماد ناشران خارجی به آنها می کاهد

  • نپیوستن به قانون کپی رایت مانع ارتباط با ناشران جهانی نیست

  • خدمات شبانه روزی سازمان حج به زائران در ستاد مکه و مدینه

  • مدل گازی کشور الگویی مناسب برای فروش نفت