صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یك كارشناس بازی های دیجیتال عنوان كرد: خانواده ها باید سواد رسانه ای و كنترل بیشتری در انتخاب بازی دیجیتال داشته باشند و صرف داشتن مجوز به یك بازی اعتماد نكنند.

برنامه " هشتگ گفت و گو " با موضوع بررسی مصرف بازی های الكترونیك در ایران با حضور دكتر صالح اصغری ، دكترای جامعه شناسی فرهنگی و متخصص سواد رسانه ای و بابك كرباسی ، بازی ساز و كارشناس بازی های دیجیتال روانه آنتن شد.

هشتگ گفت و گو : با در نظر گرفتن این موضوع كه بازی كردن حق كودكان و نوجوانان است ، چه كنیم تا در دنیای امروز بدون اینكه این حق از آنها گرفته شود ، سلامت روان آنها نیز حفظ شود ؟

دكتر صالح اصغری : باید توجه داشته باشید بازی یك نیاز برای بچه ها به حساب می آید و میان نیاز و خواسته تفاوت وجود دارد. بازی رایانه ای ممكن است در یك بازه زمانی نیاز و در شرایط دیگر خانوادگی و اجتماعی یك خواسته باشد. زمانی كه كودك از شما موبایل می خواهد ، نیاز او به بازی مرتفع نشده است و می خواهد جایگزینی برای آن پیدا كند.بنابراین اگر فرصت و شرایط برای بازی های فیزیكی فراهم شود تمایل به بازی دیجیتال به حداقل می رسد.

بازی رایانه ای در دنیای امروز حتی به عنوان یك حق قابل پذیرش است بنابراین منظور من ، بایكوت كردن كامل بازی های رایانه ای نیست اما وقتی این موضوع از حالت طبیعی خود خارج می شود چالش برانگیز می شود و سبك زندگی فرزندان ما را به هم می ریزد.

هشتگ گفت و گو : نگرانی كه در حوزه بازی های رایانه ای وجود دارد از كجا نشات می گیرد؟

بابك كرباسی : گرچه ما در زمینه تولید محتوا مشكلاتی داریم ، اما موضوع اصلی نگرانی از بازی های رایانه ای مربوط به تولیدكننده نیست. به نظر می رسد نگرانی بیشتر متوجه سطح پایین سواد رسانه ای و دیجیتال خانواده هاست.

ایجاد تعامل با استفاده از بازی های الكترونیك یك شمشیر دو لبه است یعنی همچنان كه یادگیری با این بازی ها بهبود پیدا می كند ، خطراتی نیز وجود دارد.

محتوی یك بازی می تواند ناخواسته از لحاظ فرهنگی و تربیتی مسئولیت بزرگ شدن یك نسل را بر عهده بگیرد. در گذشته با وجود اینكه كودكان و نوجوانان در كوچه بازی می كردند و انرژی خود را تخلیه می كردند اما والدین اجازه نمی دانند در همان محیط بیرون تربیت و بزرگ شوند .

همچنین در گذشته بازی های زیادی وجود داشت كه برای ما جذابیت داشت اما ممنوع بود.این مسائل با همه خصوصیاتش جزیی از زندگی واقعی بود اما در دنیای امروز میان بازی ها و فضای دیجیتال و زندگی واقعی دچار تناقض شده ایم.این موضوع به این دلیل است كه خانواده جایگاه خود را گم كرده است. همان سواد كم كه در فضای مجازی به فرد اجازه می دهد دور از چشمان والدین با هر شخصی سخن بگوید ، همان موضوع هم اختیار عمل بالایی در خصوص بازی های دیجیتال ایجاد می كند چرا كه كسی او را كنترل نمی كند.

هشتگ گفت و گو : دلایل اهمیت بالای بازی های رایانه ای چیست و چرا در دنیای امروز به عنوان یك مسئله جدی به شمار می آید؟

دكتر صالح اصغری : به دو دلیل بازی رایانه ای مسئله جدی محسوب می شود ؛ نخست كیفیت رسانه ای بازی دیجیتال است كه از تعاملی ترین رسانه ها بازی های كامپیوتری است.هر مقدار رسانه تعاملی تر باشد اثرگذاری آن بیشتر است.بنابراین بازی های رایانه ای به دلیل تعاملی بودنشان بسیار اهمیت دارند.

دومین دلیل اهمیت این نوع بازی ها مبتنی بر زمان طولانی استفاده از آن و تكرار زیاد سناریوی بازی است.در واقع در بازی های رایانه ای به دلیل افزایش تكرار یادگیری روی می دهد.

هشتگ گفت و گو : آیا نظارت برای حذف بازی های دیجیتال نامناسب در بازار صورت نمی گیرد؟ خانواده ها چگونه بازی مناسب را تشخیص دهند؟

بابك كرباسی : بازی خارجی خوب و بد در بازار وجود دارد . همچنین با وجود نظارت های ضعیف ، بازی های ایرانی بد هم موجود است.پس از 40 سال كمك نهادهای فرهنگی و حاكمیتی كه سبب از بین رفتن تفكر طاغوتی و ادبیات های نادرست از فیلم ها شد ، حالا نسل جدیدی از بازی های رایانه ای در داخل تولید می شوند كه رفتارهای غلط مانند چاقو كشی و ادبیات منسوخ شده گذشته و حتی دشنام و ناسزا را آموزش می دهد.

گرچه در اینجا مشكل بازی ساز است كه محتوای بد تولید می كند اما بازی ساز به بازار كسب و كار خود توجه می كند و از آنجایی كه كار اقتصادی می كند خود را ذیل وزارت صنعت می داند اما حاكمیت بازی را ذیل وزارت ارشاد می داند.وزارت فرهنگ و ارشاد معتقد است دیگر نیازی به گرفتن مجوز برای ساخت بازی نیست و بنیاد علمی بازی های رایانه ای باید محتوای بازی را مطالعه كند و سپس دستور تولید را صادر كند یعنی بازی ساخته و اگر نامناسب بود جلوی آن گرفته می شود یعنی كنترل محتوا پس از نشر یك بازی صورت می گیرد.

در خصوص بازی های خارجی نیز وضعیت مناسبی وجود ندارد و امكان خطر برای كودكان دارند چرا كه افرادی كه مجوز صادر می كنند تمام بازی را مشاهده نكرده اند و گاهی فرد صادركننده مجوز ، دقت كافی در بررسی وضعیت ندارد . به عنوان مثال ممكن است در داخل بازی یك اتاق مخفی وجود داشته باشد كه بازیكن در آن رفتار ناشایستی انجام دهد.

بنابراین مانند كشورهای دیگر كه خانواده ها باید برای فرزند خود بازی دیجیتال تهیه می كند ، در كشور ما هم باید والدین بازی را مشاهده كنند و با افزایش سواد رسانه ای خود مسیر درست را برای فرزند خود ایجاد كنند.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم