display result search
یك تحلیلگر فضای مجازی گفت: اسنودن در مصاحبه با گاردین از سرقت 14 میلیارد و 101 میلیون قطعه داده در فضای مجازی از ایرانیان توسط آژانس امنیت ملی آمریكا، در بازده زمانی یكماه صحبت كرده است! حجم اطلاعات جاسوسی شده، در طول تاریح بیسابقه است.
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع(بررسی الگوی اسلامستیزی در رسانههای غربی و اهداف پشتپرده آن) در ادامه با حضور دكتر روحالله مومننسب، تحلیلگر مسائل رسانه و فضای مجازی روانه آنتن شبكه رادیوگفتوگو شد.
روحالله مومننسب در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان كرد: اریك اشمیت، مدیر گوگل مدعی است با كلیك كردن روی گوشی افراد میتوانند شخصیت، علاقهمندیها و جزئیاتی از زندگی خصوصی آنها را به دست بیاورند. همچنین افراد به چه میاندیشند، قرار است به كجا بروند و با مكث میگوید حتی میتوانیم كاری بكنیم كه به چیزی بیندیشید كه ما میخواهیم و راهی را انتخاب كنید كه مدنظرماست.
وی افزود: از طرفی یكی از اسنادی كه اسنودن منتشر كرد، سندی در رابطه با آژانس امنیت ملی آمریكاست كه مدعی شده این آژانس 14 میلیارد و 101 میلیون قطعه داده از ایرانیان سرقت كرده است! عدد، عدد بزرگی است كه مربوط به یك ماه است و در تاریخ این حجم جاسوسی بیسابقه است و شامل عكس، متن، فیلم و هر چه كه در فضای مجازی تبادل میكنیم تا مكالمات تلفنی همه را با جزئیات ثبت كرده است. همه این موارد را سرقت كرده، اگرچه آنها مدعیاند این اطلاعات را ایرانیان برای آنها فرستادند، قاعدتا منظورشان از ایرانیان، مردم عادی نیستند، بلكه ایرانیانی كه اینترنت تشكیلات را كنترل میكنند، اطلاعات را برای آنها فرستادند.
تحلیلگر فضای مجازی ادامه داد: جالب اینكه خبرنگار گاردین میپرسد در نقشهای كه دارید، رنگی كه برای اطلاعات ایرانیان گذاشته شده، قرمز است و برای اطلاعات آمریكایی زرد. در حالی كه رنگ قرمز بیشتر است، به عبارتی كمتر از آمریكاییها جاسوسی شده و آژانس امنیت ملی آمریكا از كشور خودش نسبت به ایران كمتر جاسوسی كرده است. اسنودن در پاسخ میگوید وقتی ما در آمریكا میخواستیم یك خط اطلاعات به دست بیاوریم باید دستور قضایی داشتیم كه این فرایند در برگیرنده هزینه زیادی بود. اما از ایرانیان نه تنها هزینهای نداشت بلكه خودشان برای ما میفرستادند.
روحالله مومننسب گفت: لذا ما حجم عظیمی از اطلاعات را به كسانی دادیم كه به صراحت با ما دشمنی میكنند و از ابراز علنی این دشمنی ابایی ندارند و از همین اطلاعات محصول اطلاعاتی درمیآید، یعنی اكنون میدانند با هر كس براساس چه الگویی برخورد كنند. لذا آنها میتوانند بر اساس اطلاعاتی كه در دست دارند، الگوی رفتاری را شناسایی كنند و بعد الگوی گفتمانی متفاوت باشد. اما اشكال رسانههای صوتی، تصویری این بود كه صحبت درباره بسیاری از مسائل گفته میشود اما نمیدانیم چه كسانی به آن گوش میدهند، حتی ممكن است در خارج از كشور نیز ایرانیانی به این برنامهها نگاه كنند، اما این شنوندهها و بینندهها هستند كه باید مسائل مهم را رصد كنند و مواظب اطلاعات خود در فضای مجازی باشند.
وی افزود: اما در نوع جدید رسانه این اتفاق نمیافتد كه یك برنامه برای همه پخش شود، بلكه هر پیام متناسب با سلیقه مصرفكننده تولید و توزیع میشود، حتی ممكن است در این میان كسی بر تولید آن كاری نكنند اما مشخصا بر توزیع آن تلاش كنند. برای مثال میلیونها نفر به كربلا رفتند و تصاویر و فیلمهای زیادی به شبكههای اجتماعی رفت. اما در این میان یك نفر یك محتوای نامناسب تولید كرد، میلیونها نفر آنرا دیدند. در اینجا مهم نیست كه یك مطلب را چه كسانی تولید كردند، مهم آن است كه چند این محتوا را دیدند. لذا ضریب دادن به محتوا مسالهای مهمتر است.
تحلیلگر فضای مجازی ادامه داد: لذا معتقدم در رابطه با مساله اسلامستیزی باید قدمهای رو به جلوتری برداریم. در حالی كه ما هنوز رسانههای تصویری و ماهوارهای و مكتوب را بررسی میكنیم. از طرفی ما میخواهیم بدانیم كه ایالاتمتحده اسلام را چهطور به آمریكاییها نشان دهد؟ همچنین اینكه چگونه اسلام را به مردم دنیا نشان دهد، مساله دیگری است. ضمن اینكه اسلام را در ذهن مسلمانان به چه شكل درآوردند. اما به نظرم آنها جلوتر از این آمدند و در حال شكلدهی به اسلام در ذهن مسلمانان هستند به گونهای كه تصور میكنیم اسلام خوب فراتر از آنی است كه حتی در قرآن آمده است. به عبارتی آنها ما اسلامی كه ارائه میكنند كه ما را به سمت عبور از قرآن سوق میدهد و خطرات جدیتر دیگری كه اگر تبلیغات آنها درباره اسلام به باور ما تبدیل شود، میتواند آسیبهای بیشتری به ما برساند.