صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: برای مبارزه با قاچاق سوخت باید اقدامات پیشگیرانه در مدیریت تولید و توزیع فرآورده و همچنین خروج سوخت از شبكه توزیع انجام دهیم.

مصطفی پوركاظم شایسته، معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت و گو در خصوص ضروت مبارزه با قاچاق سوخت، اظهار كرد: قانون در تعریف قاچاق می گوید: هركالایی كه در ورود و خروج آن تشریفات قانونی رعایت نشود قاچاق محسوب می شود و مهمتر از آن نپرداختن حقوق مكتسبی دولت مانند تعرفه، عوارض و مالیات است.

وی با بیان اینكه دو نوع قاچاق ورودی و خروجی داریم كه علی القاعده قاچاق ورودی سهم بیشتری نسبت به قاچاق خروجی دارد، افزود: قاچاق سوخت جزو قاچاق خروجی است و نوسانات ارزی و همچنین تفاوت قیمت سوخت در داخل كشور با كشورهای همسایه منجر به قاچاق سوخت می شود.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: در سال 92، از 25 میلیارد دلار میزان قاچاق، 7.8 میلیارد دلار آن مربوط به قاچاق خروجی بوده كه بیش از 99 درصد از این نوع قاچاق نیز در حوزه سوخت بوده كه بدترین وضعیت در سال های اخیر بوده است.

پوركاظم بیان كرد: در سال 93 با تعدیل نرخ ارز و نزدیك شدن قیمت های داخلی به قیمت فوب و اصلاحاتی كه انجام دادیم، میزان قاچاق سوخت به 4.1 میلیارد دلار تنزل پیدا كرده و به ترتیب در سال 94، یك میلیارد دلار، سال 95، 500 میلیون دلار قاچاق داشتیم اما در سال 96، مجدد به یك میلیارد دلار برگشتیم.

وی ادامه داد: در سال 92، 20 میلیون لیتر قاچاق سوخت داشتیم و در واقع سال بحرانی ما در قاچاق سوخت بود، اما در آخر سال 96، این میزان به 5 میلیون لیتر كاهش پیدا كرده است و بر اساس برآورده های انجام شده در 5 ماهه اول سال 97، به طور متوسط روزانه 11.5 لیتر قاچاق خروجی داشته ایم.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز توضیح داد: از 11.5 میلیون لیتر سوخت قاچاق، 7.5 لیتر گازوئیل( نفت و گاز) و تقریبا 2 تا 3 میلیون لیتر بنزین و مابقی آن سایر فرآروده ها در قالب هیدروكربن ها، حلال ها و غیره است.

پوركاظم افزود: از11.5 میلیون لیتر نزدیك به 80 درصد فقط نفت و گاز است كه از این میزان نیز 60 درصد از استان های جنوب شرق به ویژه سیستان و بلوچستان، حدود 20 درصد استان های هرمزگان و بوشهر و 10 درصد دیگر هم از مرزهای غربی به صورت بنزین قاچاق صورت می گیرد.

وی بیان كرد: مجلس از سال 92 تاكنون با جهت گیری جدی و درست قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز مصوب سال 1312 را اصلاح كرد و فصلی برای پیشگیری در آن گنجانده شده و همچنین در سال 97، نیز 20 ماده در صحن علنی تصویب شده و در حال بررسی در كمیسیون های مربوطه است.

معاون امور مقابله و هماهنگی حقوقی ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز در خصوص اقدامات انجام گرفته برای مبارزه با قاچاق سوخت گفت: برای مبارزه با قاچاق سوخت دو دسته اقدام باید صورت دهیم اول اقدامات پیشگیرانه ای كه معطوف به مدیریت تولید و توزیع فرآورده هاست و دوم اقدامات مقابله ای مربوط به خروج سوخت از شبكه توزیع می شود.

پوركاظم ادامه داد: از سال 92 تاكنون 6 میلیون كارت سوختی كه موجودیت واقعی نداشته باطل شده، اصلاح مصرف نیروگاه ها نیز از جمله اقدامات پیشگیرانه بوده است چراكه بخشی از گازوئیلی كه به نیروگاه ها داده می شد مورد مصرف قرار نمی گرفت و از نیروگاه ها خارج می شد و در فرآیند فروش قرار می گرفت كه عده ای با خرید آن مبادرت به قاچاق گازوئیل می كردند.

وی با بیان اینكه ما در ستاد، افزایش قیمت سوخت را به عنوان اولویت در مبارزه با قاچاق سوخت درنظر نمی گیریم، تاكید كرد: برای مبارزه با قاچاق سوخت باید كارت های سوخت احیا شده و سهمیه مشخصی برای كارت ها پیش بینی كنیم و همچنین شناسه داركردن ماشین آلات و ادوات صنعتی و ایجاد كدینگ منطقه ای یكی از راهكارهای دیگر است.

مرتبط با این خبر

  • الان بدنه سینما فیلم تولید نمی‌كند

  • دانستن پشت پرده‌های بی‌حجابی و بدپوششی ضروری است

  • قوانین افراطی حوزه پوشش، باعث كاهش رضایتمندی مردم می‌شود

  • قابلیت پرواز بالگردهای هوانیروز در تاریكی مطلق و بدی آب‌وهوا

  • ضرورت تبیین روایت صحیح از فرهنگ ایرانی اسلامی برای دختران جامعه

  • عملیات وعده صادق با ساده‌ترین موشك‌ها و پهپادهای ایرانی انجام شد

  • تذكر به رعایت حجاب با حفظ كرامت انسانی كارآمدتر است

  • درخواست همسایگان برای تحصیل در دانشگاه‌های ارتش جمهوری اسلامی

  • باورپذیری اخبار با ایجاد اعتمادی كه از گذشته در مخاطب شكل گرفته است

  • سازمان‌ها و نهادها قصور خود در بحث عفاف و حجاب را جبران كنند