display result search
صابر ساده گفت: همانطور كه مسائل سیاسی و اجتماعی در ظهور شعر نیمایی موثر بودند اتفاقات سیاسی در دهه 40، 50 و 60 نیز شعر پس از نیما را دارای شاخه های متعدد كرد.
برنامه " گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع بررسی شعر نو و نیمایی و نحوه شكل گیری آن با حضور صابر ساده شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی به روی آنتن رفت.
این پژوهشگر ادبی در ابتدای برنامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو با اشاره به نحوه شكل گیری شعر نو در اندیشه اجتماعی ایران بیان داشت: درست است كه در زمان مشروطه و ظهور جنبش های فكری و سیاسی آن زمان، داستان نویسی، نمایش نامه نویسی، شعر و ادبیات رشد زیادی كرد اما حركت شعر نو خیلی پیش تر از اینها رخ داد.
صابر ساده در ادامه افزود: در این زمان قالب و ساختار شعر ایرانی شباهت ساختاری به شعر نیمایی پیدا كرده بود، اما علت بروز شعر نیمایی را باید در فكر و محتوای آن دید.
این نویسنده خاطرنشان ساخت: فرد با هوشی همچون نیما باید در آن زمان متولد می شد و برای ادبیات ما تصمیماتی را می گرفت. نیما یوشیج قالب های قبلی و تاثیراتی كه از فرهنگ ادبیات فرانسه و روسیه وارد ادبیات ایران شده بود را به یك ظرف دیگر منتقل و محصول جدیدی را به مخاطبان خود ارائه كرد.
وی با تصریح بر اینكه موتور تغییر سبك ها، مسائل سیاسی و اجتماعی در جوامع است گفت: قبل از نیما هنجارهای شعر ما تا حدودی دست و پای بسیاری از شاعران را بسته بود و هیچ تغییری در محتوا ایجاد نمی شد و اگر هم حركتی صورت می گرفت در زمینه ساخت و قالب بود اما نیما به جهان دیگری اندیشید و با ابزاری قلم و شعر خود این موضوع را در شعر خود منعكس كرد.
صابر ساده در ادامه برنامه گفت و گوی فرهنگی از شبكه رادیویی گفت و گو با بیان اینكه شعر نیمایی خیلی قبل تر از خود نیما رخ داده است افزود: شعر نیما مخالفان بزرگی داشت حتی در مواردی اشعار نیما را به سخره می گرفتند. نیما به عنوان شروع كننده یك سبك و مسیر جدید در كنار طرفدارانی كه پیدا كرده بود اما مخالفانی هم داشت.
این پژوهشگر ادبی در پایان مطلب یادآور شد: همانطور كه مسائل سیاسی و اجتماعی در بروز و ظهور شعر نیمایی موثر و تعیین كننده هستند اتفاقات سیاسی هم كه در دهه 40، 50 و 60 رخ می دهد شعر پس از نیما را دارای شاخه های متعدد می كند.