صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

قربانی گفت: در بحث اقتصاد حمل و نقل و تجاری سازی استفاده از حمل و نقل جاده ای باید با مشاركت مردم منابع را تامین كنیم تا بتوانیم زیرساخت های حمل و نقل را گسترش دهیم.

مهران قربانی، عضو هییت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای و مجری ایمنی راه های كشور، در برنامه گفت و گوی اقتصادی رادیو گفت وگو در خصوص جایگاه حمل و نقل در اقتصاد ایران، اظهار كرد: در سال گذشته تلفات جاده ای 1.7 درصد رشد داشته است و در سال جاری و در 7 ماه گذشته رشد نسبی حدود 5 درصد را شاهد بوده ایم كه بروز تصادفات به دو دلیل ماكرو و میكرو رخ می دهد.

وی افزود: دلایل ماكرو با مسائل اجتماعی و اقتصادی یك كشور آمیخته شده و مسائل میكرو نیز به كیفیت عوامل در گردش سیستم ترافیك از جمله ایمنی خودرو، سطح كیفیت نوع راه ها، رفتار راننده، سیستم های نظارتی و قوانین مربوط می شود.

قربانی ادامه داد: كشور ما در مقطع كنونی كه در تاریخچه ترافیك به آن رشد انفجاری خودرو می گویند قرار دارد؛ به این معنا كه شاخص تعداد خودرو به 100 هزار نفر به صورت ناگهانی از اعداد 40 تا 50 به عدد 200 تا 250 می رسد كه در این میزان همه كشورها تعداد كشته هایشان نیز افزایش می یابد.

وی گفت: بسیاری از كشورهای پیشرو كه در حال حاضر شاخص های خوبی در این زمینه دارند در سال 1975 تا 1980 درگیر چنین مسائلی بودند و شاخص كشته های به 100 هزار نفر به عدد 43 تا 45 نیز می رسید و كشور ما نیز در دهه گذشته به عدد 43 رسید كه با 10 سال كار كردن و با هماهنگی كمیسیون ایمنی راه های كشور و تلاش تمام دست اندركاران مرتبط با ایمنی این عدد را به حدود 21 رساندیم.

عضو هییت عامل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای كشور در خصوص علت افزایش تلفات جاده ای در سال گذشته و 7 ماهه اول امسال توضیح داد: وجود رابطه مستقیم بین تلفات و تصادفات رانندگی با تغییرات حجم ترافیك در شبكه راه یكی از دلایل این امر است، در واقع در 7 ماهه گذشته ترافیك در شبكه 13 درصد رشد داشته است.

قربانی در پاسخ به این سوال كه با توجه به تحریم ها چه برنامه هایی برای نوسازی ناوگان دارید، بیان كرد: در این مبحث دو پروژه بزرگ تعریف شده كه در سازمان بر روی یكی از آنها از سه سال گذشته اقداماتی انجام شده كه بحث نوسازی ازمحل صرفه جویی سوخت است؛ به طوریكه به ازای میزان سوخت صرفه جویی شده بعد از اینكه كامیون در اختیار راننده قرار گرفت در قسط های پرداختی به راننده كمك می شود و حدود 5 هزار وسیله از این طریق نوسازی شده است كه باید تا 60 هزارتا پیش می رفتیم اما تحریم ها تامین كامیون را با مشكل مواجه كرده است.

وی با اشاره به اینكه در وزارت راه و شهرسازی چشم انداز و طرح جامع حمل و نقل به صورت مشخص تهیه و تدوین شده است اما در شرایط فعلی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم، تصریح كرد: ما در كشور در بحث اقتصاد حمل و نقل و تجاری سازی استفاده از حمل و نقل جاده ای احتیاج به تغییر پارادایم دارد كه باید با مشاركت مردم منابع را تامین كنیم تا بتوانیم زیرساخت های حمل و نقل را گسترش دهیم.

مرتبط با این خبر

  • دانشگاه هنر‌های زیبا فاجعه و خیانتی در حق معماری ایرانی بود

  • امروزه هنر معماری به كالای سرمایه‌ای تبدیل شده است

  • برای تحقق شعارسال، امكانات دولتی را به بخش‌خصوصی بدهید

  • مجلس برای اصلاح قانون مجازات اسلامی از نظر قضات با تجربه استفاده كند

  • پیروزی انقلاب اسلامی موازنه قدرت در منطقه را تغییر داد/ توسعه مقاومت راهبرد ایران است

  • قانون مجازات اسلامی؛ قانونی احساسی برای خالی كردن زندانها/ضرورت اصلاح قانون

  • لزوم آتش‌بس فوری در غزه/ جهان اسلام بر رژیم صهیونیستی فشار آورد

  • وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر كرده است

  • ایجاد بسته حمایتی از شركت‌های دانش بنیان صادر كننده

  • حمایت ستاد نانو از دانشجویان فعال در این حوزه