صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های ایران اظهار داشت: برخی افراد همیشه فكر می كنند كه سالن های خصوصی از نظر پذیرش آثار كیفیت خوبی را مد نظر قرار نمی دهند، در حالی كه این گونه نیست.

برنامه پرده آخر با موضوع بررسی برنامه های تماشاخانه های خصوصی در سال جدید، با حضور داوود نامور (مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو و از اعضای هیئت مدیره انجمن صنفی تماشاخانه های ایران) و رضا حسن پور (مدیر تماشاخانه آژمان) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه داوود نامور با اشاره به تفاوت های روند اجرای نمایش در سالن های خصوصی و دولتی تئاتر، گفت: در ظاهر امر بخش اداری مربوط به روند اجرای یك نمایش میان سالن های دولتی و خصوصی تفاوتی با یكدیگر ندارند.

وی افزود: متاسفانه برخی گمان می كنند كه تماشاخانه های خصوصی اثر هنرمند را ارزشمند نمی دانند.

مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو با اشاره به فرآیند اجرای یك نمایش در تماشاخانه خصوصی، توضیح داد: متقاضیان اجرای نمایش قبل از اهتمام به اجرا باید متن و اسامی عوامل حاضر در نمایش خود را به مدیر تماشاخانه اعلام كنند و پس از آن همانند فرآیند سالن های دولتی متن به وزارت ارشاد فرستاده می شود و پس از تایید به مرحله بازبینی می رسد.

وی در ادامه اضافه كرد: برخی افراد همیشه فكر می كنند كه سالن های خصوصی از نظر پذیرش آثار كیفیت خوبی را مد نظر قرار نمی دهند، در حالی كه این گونه نیست.

داوود نامور افزود: برخی اوقات تماشاخانه های خصوصی به دلیل درگیری با مشكلات مالی و عدم وجود هماهنگی مطلوب با مركز هنرهای نمایشی به ناچار نمایش های دارای كیفیت غیرمطلوب را می پذیرند و به اجرا می رسانند.

وی با بیان این كه این كه اجرای خوب دغدغه تمامی سالن های خصوصی است، تصریح كرد: سالن های تئاتر خصوصی در بسیاری از اوقات مجبور می شوند برای تامین هزینه های جاری خود با گروه های مختلف و ضعیف تئاتر همكاری كنند.

مدیر عمارت نمایشی نوفل لوشاتو با اشاره به این كه لغو مجوز اجرا در ایام نزدیك به فروش و نمایش نظم و برنامه ریزی تماشاخانه را برهم می زند، اظهار داشت: تماشانه نوفل لوشاتو در هر سال به واسطه فراخوان های متعدد اجراهای چند ماه بعد خود را جمع آوری می كند و در زمانی بسیار زودتر از اجرای یك نمایش نسبت به اخذ مجوز اقدام می كند.

وی افزود: اگر برنامه ریزی های حاضر در یك تماشاخه از نظر كیفی به بهترین شكل ممكن پیش بروند، یك تماشاخانه خصوصی می تواند بسیار بهتر از سالن های دولتی در حوزه كاری مشابه مشغول فعالیت شود.

در ادامه ی برنامه پرده آخر از شبكه رادیویی گفت و گو رضا حسن پور با اشاره به فعالیت تماشاخانه آژمان، گفت: در حال حاضر این تماشاخانه از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تغییرات متعددی را در تماشاخانه سابق كه با اسم سه نقطه شناخته شده بود، اعمال كرده است.

وی با اشاره به این كه مكان فعلی تماشاخانه آژمان مدت ها قبل متعلق به تماشاخانه سه نقطه بود، عنوان كرد: ایده های فكری متنوعی كه از سال گذشته بر تماشاخانه آژمان تزریق شده اند نوع فعالیت این تماشاخانه را با سه نقطه متفاوت می كند.

مدیر تماشاخانه آژمان افزود: ایده هایی كه تماشاخانه آژمان برای سال 98 تنظیم كرده است، بسیار متفاوت از نگاهی است كه مخاطبان به آینده تماشاخانه سه نقطه سابق داشتند.

وی با اشاره به این كه در تماشاخانه سه نقطه هر اجرا با هر شیوه ای بر روی صحنه می رفت، تصریح كرد: سالن خسروی در تماشاخانه آژمان قرار است به سالن شماره 2 این تماشاخانه مبدل شود و در اختیار گروه های تجربه گرا قرار بگیرد.

رضا حسن پور افزود: صندلی های سالن خسروی در پی تغییرات ایجاد شده در تماشاخانه آژمان برچیده شده است و برهمین اساس قرار است كه نوع برخورد مخاطب با اثر در این تماشاخانه به نحوی متفاوت تعریف می شود.

وی با اشاره به این كه سالن شكیبایی به عنوان سال شماره یك ارائه تماشاخانه آژمان مشغول به فعالیت است، عنوان كرد: این سالن به گروه های دانشجویی و جوان تئاتر اختصاص دارد و بیشترین تمركز خود را بر نمایش های خاص معطوف كرده است.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند