display result search
رئیس اداره كمیسیون پزشكی قانونی استان تهران اظهار داشت: میزان نارضایتی مردم از خدمات پزشكی در حالی افزایش پیدا كرده است كه علاوه بر تلاش صاحبان حرفه های پزشكی برای بهتر شدن، امكانات پزشكی نیز بیشتر شده است.
برنامه گفت و گوی اجتماعی با موضوع بررسی روند رسیدگی به شكایات و خطاها و تخلفات پزشكی، با حضور سعید شعبانی (رئیس اداره كمیسیون پزشكی قانونی استان تهران) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه سعید شعبانی با اشاره به این كه پزشك همیشه مسئولیت بیمار را بر عهده می گیرد، گفت: برخی از پزشكان گمان می كنند كه در ویزیت رایگان مسئولیتی شامل حال آن ها نمی شود، در حالی كه پزشك حتی در ویزیت رایگان مسئول فرد بیمار است.
وی با اشاره به شرایط بروز قصور پزشكی، اظهار داشت: اگر پزشك در مسئولیت خود دچار خطا شود و این خطا برای بیمار آسیب ایجاد كند قصور پزشكی واقع می شود.
رئیس اداره كمیسیون پزشكی قانونی استان تهران ادامه داد: قصور پزشكی در زمانی تعریف می شود كه آسیب جسمی یا روانی برای بیمار پدید آید، در حالی كه رفتار بد پزشك با بیمار در قصور پزشكی به شمار نمی آید.
وی با اشاره به آمار قصور پزشكی در سال گذشته، عنوان كرد: در سال 97 آمار قصور پزشكی در استان تهران نسبت به سال 96 حدود پنج درصد افزایش داشته است.
سعید شعبانی افزود: بیش از 60 درصد پرونده های مربوط به قصورهای پزشكی به تبرئه كادر درمانی منتج می شوند.
وی در مصاحبه با رادیو گفت و گو با بیان این كه قصورهای منجر به فوتی و نقص عضو قصورهای سنگین پزشكی نام می گیرند، خاطر نشان كرد: حدود 5 درصد از قصورهای پزشكی در ایران به قصورهای سنگین مربوط می شوند و بخش عمده ای از قصورهای واقع شده سطحی هستند.
رئیس اداره كمیسیون پزشكی قانونی استان تهران در ادامه اضافه كرد: میزان نارضایتی مردم از خدمات پزشكی در حالی افزایش پیدا كرده است كه علاوه بر تلاش صاحبان حرفه های پزشكی برای بهتر شدن، امكانات پزشكی نیز بیشتر شده است.
وی با اشاره به این كه بسیاری از پزشكان در برقراری ارتباط با بیمار عملكرد موفق ندارند، اظهار داشت: آگاهی ندادن به بیمار درباره خطرات غیر قابل پیش بینی روند درمان، نارضایتی مردم را از خدمات درمانی افزایش می دهد.