صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

علیخانی گفت: جرائم راهنمایی و رانندگی كه در تهران اتفاق می افتد چند هزارمیلیارد درسال است. سهم شهرداری از سال 90 حدود 3 هزار میلیارد است كه از دولت مطالبه دارد و متاسفانه تنها 70میلیارد تومان پرداخت شده است.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع كم توجهی به توسعه ناوگان شهری و هدر رفت سرمایه و انرژی به ویژه در كلانشهرها و با حضور دكتر محمد علیخانی رئیس كمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران روی آنتن رفت.

محمد علیخانی اولویت اول مدیریت شهری و شهرداری را توسعه حمل و نقل عمومی عنوان كرد و گفت: متاسفانه در عمل به دلایل مختلف به این موضوع یا خیلی توجه نشده و یا آن طور كه شعار داده می شد در اولویت اول قرار نگرفته است.

وی یادآور شد: اگر در گذشته هزینه هایی كه در ساخت پل و بزرگراه صورت می گرفت، متوازن با پیشرفت آنها، همان اعتباراتی كه برای آن بخش گذاشته می شد برای مترو یا اتوبوسرانی نیز گذاشته می شد قطعا امروز مشكلاتمان انقدر زیاد نبود.

رئیس كمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران در گفتگو با رادیو گفت و گو ضمن بیان اینكه مشكلات نسبت به گذشته حادتر شده است، تصریح كرد: هزینه ها افزایش پیدا كرده و كار سخت تر شده است مثلا در بخش مترو، هزینه خرید یك واگن تا قبل از افزایش نرخ ارز و تورم تا یك سال و نیم گذشته، حدود 5 میلیارد تومان بود اما اكنون خرید همین یك واگن حدود 10 تا 15 میلیارد تومان است. این در حالی است كه یك قطار شامل هفت واگن است و یك ران قطار حداقل 70 میلیارد تومان هزینه در بر دارد.

وی متذكر شد: این هزینه سرسام آور به تنهایی از عهده شهرداری تهران بر نمی آید البته ما در سال 98 اعتبار مترو را كه 700 میلیارد بود به 1300 میلیارد تومان افزایش دادیم و این افزایش برای اولین بار انجام گرفت. هرچند این رقم باز هم جوابگوی این نیاز نیست.

علیخانی با اظهار به اینكه دولت وظایف خود را دراختصاص بودجه های مصوب نسبت به شهرداری انجام نداده است، گفت: در سال 97، برای فقط بخش مترو فروش بلیط حدود 320 میلیارد تومان بوده و یارانه ای كه دولت داده حدود 11 میلیارد تومان بوده است و شهرداری حدود 900 میلیارد سوبسید یا زیان گذاشته است.

وی با اشاره به اینكه قیمت بلیط مترو حدودا 6 هزار تومان است، بیان كرد: در حال حاضر قیمت بلیط مترو با یارانه دولت بین 550 تا هزار تومان است و در سال 98 نیز نزدیك 15 درصد افزایش یافته است.

رئیس كمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران تاكید كرد: با این وضعیت اگر بخواهیم پیش برویم، شهرداری نمی تواند. ما حدود 220 كیلومتر خط مترو با 190 ایستگاه داریم و برای اینكه خط 6 و 7 كامل شود نیاز است برای هر كیلومتر ساخت مترو 50 میلیون دلار یا 500 میلیارد تومان هزینه نیاز است و با این بودجه های كه داریم تا 20 سال آینده هم نمی توانیم شاهد حل این مشكل باشیم.

وی در عین حال ابراز داشت: خوشبختانه در بودجه سال 98، 2 میلیارد دلار فاینانس در مجلس به تصویب رسیده كه باید از طریق بانك مركزی این خط اعتباری فعال شود و مدیران شهری به دنبال اجرایی شدن آن هستند.

علیخانی با اعلام فروش اوراق مشاركت مترو توضیح داد: در شورای شهر مصوب كردیم تا حدود 1300 میلیارد اوراق مشاركت از طریق بانك شهر به فروش برسانیم و اكنون درگیر كارهای عملیاتی شدن آن هستند.

وی به مطالبات شهرداری از دولت اشاره كرد و گفت: جرائم راهنمایی و رانندگی كه در تهران اتفاق می افتد چند هزار میلیارد در سال است. سهم شهرداری از سال 90 در حدود 3 هزار میلیارد است كه از دولت مطالبه دارد و متاسفانه تنها 70 میلیارد تومان پرداخت شده است. این پول برای مردم تهران است و برای تكمیل زیر ساخت ها و علائم راهنمایی و رانندگی باید هزینه شود وقتی داده نمی شود شهرداری مجبور است از جاهای دیگر بزند و در این بخش هزینه كند و آن وقت نمی تواند به توسعه حمل و نقل عمومی توجه كند.

مرتبط با این خبر

  • امیر موسوی: تیراندازی سامانه‌های پدافند هوایی اصفهان به شی مشكوك

  • هدف دشمنان، ازبین‌بردن كاركرد خانواده در جامعه اسلامی است

  • پیروی از حق و مقابله با باطل، مسیر حركت ارتش جمهوری اسلامی ایران

  • تبلیغات نامزدهای دور دوم انتخابات مجلس از شبكه‌های استانی پخش خواهد شد / اكثریت منتخبین در دور اول از ظرفیت تبلیغاتی صداوسیما استفاده كردند

  • نظام آموزشی فاقد اقتدار لازم در ترویج فرهنگ ایرانی - اسلامی است

  • دور دوم انتخابات در امنیت كامل برگزار خواهد شد

  • كاركنان ارتش ولایت مدار و انقلابی هستند

  •  لازم باشد حیفا و تل‌آویو را با خاك یكسان می‌كنیم

  • الان بدنه سینما فیلم تولید نمی‌كند

  • دانستن پشت پرده‌های بی‌حجابی و بدپوششی ضروری است