صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

جهانپور گفت: راه اندازی پرونده الكترونیك سلامت به عنوان رویداد بزرگی كه نقطه عطف در تاریخ نظام سلامت است ارزیابی می شود.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع رونمایی از پرونده الكترونیك سلامت و در ارتباط تلفنی با دكتر كیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت به روی آنتن رفت.

كیانوش جهانپور شكل گیری پرونده سلامت برای یكایك شهروندان را از آرزوهای دیرین در حوزه سلامت، نام برد و گفت: این موضوع الزاما بر پایه فن آوری اطلاعات نگاه می شد و موضوع پرونده الكترونیك سلامت حتی به عنوان یك الزام اسناد بالادستی و الزام قانونی در سال های اخیر به شمار می رفت.

وی یادآور شد: در ماه های اخیر با دستور وزیر بهداشت و پیگیری جدی كه ایشان داشتند این اقدام قانونی در دستور كار قرار گرفت كه تا پایان بهار 1398 این ریل گذاری برای نظام سلامت انجام شود و در قدم اول به عنوان یك گام بلند آغازین، برای شكل گیری نظام خدمات شبكه ای بر پایه فناوری اطلاعات، شاهد یك نظام ارائه خدمات هوشمند در كشور كه در بردارنده همه انواع خدمات ارائه شده اعم از خدمات بهداشتی، درمانی و بیمه ای به هموطنان باشیم، میسر شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگو با رادیو گفت و گو با تاكید بر اینكه این پروژه به عنوان یك پروژه بزرگ ملی در وزارت بهداشت تعریف شده است، اظهار داشت: ما در ماه های اخیر و عملا در روزهای پایانی بهار شاهد رونمایی غیر رسمی این پروژه بودیم و دیروز هم با حضور ریاست محترم جمهور عملا شاهد این بودیم كه پرونده الكترونیك سلامت آغاز شد و این ریل گذاری صورت گرفت.

وی خاطر نشان شد: انشاالله لوكوموتیو و واگن های نظام ارائه خدمات سلامت نوین در كشور بر پایه نظام ارجاع الكترونیك و بعد از آن هم پزشكی خانواده، بر روی این ریل عبور خواهد كرد و ما شاهد ارتقای ارائه خدمات سلامت در همه ابعاد بر پایه پرونده های الكترونیك سلامت خواهیم بود.

جهانپور در رابطه با نحوه تشكیل پرونده الكترونیك سلامت شهروندان توضیح داد: یكایك شهروندان ایرانی یا با شناسه سلامت كه دقیقا همان كد ملی است صاحب پرونده الكترونیك سلامت نزد ما هستند و یا اینكه ظرف چند دقیقه با مراجعه به یكی از پایگاه های سلامت یا خانه های بهداشت یا مراكز خدمات سلامت و یا حتی اگر به نوعی از خدمات درمانی به خصوص از بیمارستان ها و مراكز دولتی استفاده كنند، در تور اطلاعاتی این شبكه ورود خواهند كرد و صاحب پرونده الكترونیك سلامت خواهند شد.

وی به محتوای پرونده الكترونیك سلامت اشاره كرد و گفت: بسیاری از اطلاعات شهروندان از جمله اطلاعات هویتی، اطلاعات مربوط به سلامتی، اطلاعات مربوط به خدمات درمانی سابق و امروز و آینده و بیمه ای آن ها در این شبكه و در این پرونده های الكترونیك سلامت در بانك داده های جامع سلامتی گردآوری و ثبت خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت به امكاناتی كه در پرونده الكترونیك سلامت می توان از آن بهره مند شد، اشاره و عنوان كرد: با استقرار پرونده های الكترونیك سلامت علاوه بر احراز هویت هموطنان در این شبكه از طریق سازمان ثبت احوال بر اساس كد یا شناسه ملی، این امكان را داریم كه استحقاق سنجی ایمنی را هم همزمان به صورت آنلاین از طریق اتصال این مجموعه با شبكه های اطلاعاتی سازمان های بیمه گر داشته باشیم. موضوع هم پوشانی بیمه ای كه یكی از معضلات سال های اخیر بود و به نوعی ممكن بود برخی از افراد به هر دلیلی صاحب بیش از یك بیمه خدمات درمانی باشند هم عملا با استقرار این شبكه منتفی خواهد شد.

وی ادامه داد: توسعه پرونده الكترونیك سلامت منجر به مدیریت بهینه اطلاعات سلامت در كشور و مدیریت بهینه تخصیص منابع در حوزه سلامت خواهد شد و شاهد صرفه جویی قریب به 20 درصدی پس از استقرار كامل این شبكه و دومینوی خدماتی خواهیم بود.

جهانپور اظهار داشت: در گام بعد وقتی نظام ارجاع الكترونیك و قواعد هم به صورت الكترونیك مستقر شوند، شاهد مدیریت بهتر هزینه ها خواهیم بود و از طرفی به تخصیص بهینه منجر خواهد شد مضافا بر اینكه قطعا مواردی از جمله نسخه نویسی الكترونیكی كه متعاقبا به این شبكه به صورت جامع خواهد پیوست، به كاهش ضریب خطای پرستاری، پزشكی و حتی داروسازی و همچنین ارتقای سلامت عمومی جامعه منجر خواهد شد.

وی از راه اندازی پرونده الكترونیك سلامت به عنوان رویداد بزرگی كه نقطه عطفی در تاریخ نظام سلامت ارزیابی می شود، یاد كرد و ابراز داشت: امیدواریم گردونه ای كه به حركت درآمد روند خودش را در هفته ها و ماه های آتی طی كند و شاهد استقرار كامل پرونده الكترونیك سلامت در كنار نظام ارجاع الكترونیك و پزشك خانواده و حاكمیت راهنماها و دستورالعمل های بالینی بر كل چرخه خدمات سلامت در سراسر كشور باشیم.

سخنگوی وزارت بهداشت ضمن بیان اینكه تحقق چنین امری بدون همكاری سازمان های دیگر و مخصوصا بیمه ها امكان پذیر نخواهد بود، گفت: خوشبختانه ما شاهد حضور و مشاركت با انگیزه و هدفمند از سوی سازمان های مختلف بخصوص سازمان های بیمه گر از جمله تامین اجتماعی و سازمان بیمه سلامت در این عرصه بودیم. اتفاقی كه قفل مذكور را گشود بیش از همه ناشی از همكاری بین بخشی مناسب به خصوص سازمان های بیمه گر بود.

جهانپور خاطر نشان شد: قطعا این موضوع برای سازمان های بیمه گر و صندوق های بیمه ای كشور هم فواید متعدد اقتصادی خواهد داشت و در خدمت رسانی آن ها ارتقا ایجاد خواهد كرد و رضایت بیمه شدگان را هم در پی خواهد داشت.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند