صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

برنامه "صبح و گفتگو" با موضوع قیمت لوازم یدكی خودرو در ارتباط تلفنی با مهندس محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن همگن قطعه سازان تهران و ایران و محمدرضا منصوری عضو كمیسیون صنایع و معادن از رادیو گفت وگو پخش شد.

نجفی منش در پاسخ به این سوال كه علت افزایش نجومی قیمت لوازم یدكی خودرو چیست؟ اظهار داشت: به عنوان مثال قیمت لنت تولید كارخانه 40 هزار تومان است اما به قیمت 180 هزار تومان به دست مصرف كننده می رسد ، در این قضیه تولیدكننده مقصر نیست.

وی افزود: معضل فاصله قیمتی از تولید تا مصرف در بخش مركبات و سیب زمینی و پیاز نیز وجود دارد و باید برای آن فكری كرد.

رئیس انجمن همگن قطعه سازان تهران و ایران گفت: معمولا گرانی را بهانه ای برای واردات قطعاتی می كنند كه از قضا ما در حد كفایت در داخل كشور تولید می كنیم.

نجفی منش یادآور شد: در حال حاضر قیمت قطعات و لوازم یدكی خودرو در مراكز رسمی خدمات پس از فروش خودرو مانند ایساكو و سایپا یدك نسبت به قیمت های كف بازار معقول تر است. لذا مردم حتی المقدور از مراكز رسمی خریداری كنند.

این مقام مسئول عنوان كرد: متاسفانه عده ای همان جنس ایرانی را در یك جعبه خارجی قرار می دهند و به اسم برند خارجی چندین برابر گران تر می فروشند. مردم در جریان باشند كه اكثر این اجناس ایرانی اند.

رئیس انجمن همگن قطعه سازان تهران و ایران با بیان اینكه ما و 48 واحد تولیدكننده، لنت كشور را تامین می كنیم و افزود: جای هیچ نگرانی نیست.

نجفی منش به رادیو گفت و گو گفت: در حال حاضر عده ای جوان و شركت های دانش بنیان با راه اندازی سیستم هایی قطعات یدكی خودرو را مستقیم و آنلاین به دست مصرف كننده می رسانند كه در صورت ادامه چنین حركت هایی هم تولید كننده و هم مصرف كننده بهره مند خواهد شد.

وی گفت: قطعات یدكی جزو تحریم ها نیست و واردات آن به راحتی انجام می گیرد.

در ادامه "صبح و گفتگو"، منصوری اظهار كرد: اقدامات انجام شده در گذشته باعث سودجویی و استفاده دلالان می شد و در نتیجه تولیدكنندگان سود خوبی كسب نمی كردند.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: معمولاً تولیدكننده صنعتی و یا كشاورزی سود حداقلی داشت اما برخی مغازه داران بی انصاف و دلالان، بازار عرضه و تقاضا را به نحوی به نفع خود می كردند كه باعث گرانی اجناس می شد.

این نماینده مجلس گفت: درصورتیكه مغازه داران سود را معقول تر نكنند به همان سرنوشتی دچار خواهند شد كه الان تاكسی های تلفنی دچار آن شده اند. چراكه ممكن است عده ای از طریق نرم افزار و اینترنت و پیك موتوری خریدهای خود را انجام دهند و در نتیجه مغازه داران هم بیكار شوند.

منصوری تأكید كرد: مردم هم باید كمی تحمل كنند، وقتی در این شرایط تحریم ماشین آنها خراب می شود برای پیدا كردن قطعه مورد نیاز چندین روز جستجو كنند.

عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینكه ما هیچ كمبودی در عرضه نداریم گفت: متاسفانه سودجویان یك روز به سراغ آبلیمو و یك روز هم به سراغ لنت ترمز می روند اما تولیدكنندگان توانایی لازم را دارند و باید از آنها حمایت كرد.

مرتبط با این خبر

  • دانشگاه هنر‌های زیبا فاجعه و خیانتی در حق معماری ایرانی بود

  • امروزه هنر معماری به كالای سرمایه‌ای تبدیل شده است

  • برای تحقق شعارسال، امكانات دولتی را به بخش‌خصوصی بدهید

  • مجلس برای اصلاح قانون مجازات اسلامی از نظر قضات با تجربه استفاده كند

  • پیروزی انقلاب اسلامی موازنه قدرت در منطقه را تغییر داد/ توسعه مقاومت راهبرد ایران است

  • قانون مجازات اسلامی؛ قانونی احساسی برای خالی كردن زندانها/ضرورت اصلاح قانون

  • لزوم آتش‌بس فوری در غزه/ جهان اسلام بر رژیم صهیونیستی فشار آورد

  • وضعیت منطقه بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی تغییر كرده است

  • ایجاد بسته حمایتی از شركت‌های دانش بنیان صادر كننده

  • حمایت ستاد نانو از دانشجویان فعال در این حوزه