display result search
خبرگزاری میزان- معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری با اشاره به اینكه جانمایی این باغ موزه هنوز انجام نگرفته، گفت: مجسمههای شاخص شهرتهران به باغ موزه مجسمه منتقل میشوند.
مجتبی موسوی، معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهرداری در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری میزان، با اشاره به برگزاری دومین دوره سمپوزیوم مجسمه سازی ایران، گفت: این سمپوزیم در عمارت عین الدوله در حال برگزاری است و به ساخت سردیس مفاخر فرهنگی كشور اختصاص دارد.
وی یادآور شد: دوره نخست این سمپوزیوم را یكسال و نیم قبل در باغ انجمن شاعران برگزار كردیم كه در آن دوره 15 هنرمند ظرف 8 روز سردیس 15 تن از شعرای معاصر را ساختند و بعد از اتمام كار، مجسمهها به برنز بدل و در باغ انجمن شاعران نصب شد.
موسوی افزود: مجسمهها با نصب در فضای عمومی دچار هر بلایی خواهند شد و سرقت مجسمههای برنزی نیز یكی از معضلات اجتماعی است.
معاون فرهنگی هنری سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار داشت: از میان صدها مجسمه موجود در سطح شهر، تعداد انگشت شماری مفقود و سرقت شده است و برخی از آنها نیز توسط شهروندان آسیب جدی دیده است كه در این مقوله، آمار اندك نیز بسیار پررنگ و غیر قابل قبول است.
وی ادامه داد: در قضیه سردیس استاد مشایخی و یا سردیس حضرت سعدی در شیراز با حساسیت افكار عمومی مواجه هستیم. مردم بعد از سرقتها بیشتر متوجه این مقوله میشوند و از طرفی به مردم یادآوری میشود كه یكسری آثار فرهنگی و هنری در سطح شهر وجود دارد كه از آن خود مردم است و باید مفاهیمی را به جامعه القا كند.
موسوی با بیان اینكه دیوارنگاری و مجسمه سازی نیز ابزاری برای گسترش رنگ در فضای شهری است گفت: حتی تابلوی مغازهها اگر به درستی از رنگ بهره ببرند، در زیباسازی شهر كمك خواهند كرد.
موسوی همچنین در خصوص مصالح استفاده شده در المانهای شهری گفت: در خصوص مجسمه و آثار حجمی دو رویكرد داریم كه یكی ناظر بر استفاده از مصالح دائمی با متریال مقاوم است كه شامل انواع فلزات، پلیمر و سنگ و برنز میباشد و رویكرد دوم بهره مندی از آثار موقت است كه عموما با تخریب بیشتری رو به رو میشوند مانند المانهای اعیاد یا مناسبتهای مذهبی.
وی درباره جانمایی باغ موزه مجسمه در شهر تهران اظهار كرد: چند پارك مهم سطح شهر در نظر گرفته شده، اما مسائل دیگر نظیر بافت منطقه، دسترسی مردم و قابلیتهای مكانی مورد نظر است.
موسوی افزود: این پروژه نیازمند باغی بسیار بزرگ است و ساختمان موزه باید طراحی شود. خاصه اینكه قرار است تعدادی از مجسمههای شاخص در دهههای قبل به این موزه منتقل شده و كپی آن را در محل قبلی قرار دهیم.