صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

استاد دانشگاه شهید بهشتی برندسازی را در رسانه به بافتن فرش تشبیه كرد كه نیازمند نقشه، عشق و مهارت است و تصریح كرد: رسانه ی دارای برند، قطعا خوشبخت است.

احمد روستا با حضور در برنامه انعكاس به تعریفی از برند و برندسازی در رسانه پرداخت و اظهار كرد: «از ابتدا باید برند سازی و برند آفرینی را در رسانه مجزا كنیم. از منظر علمی نام، نشان، نماد، سمبل، طرح، علامت یا تركیب آن ها كه باعث تمیز دادن و تمایز داشتن می شود، به عنوان برند شناخته می شود.»

وی برند را وسیله ای برای تشخیص و تشخص و تمیز و تمایز كردن رسانه دانست و افزود: «هر فرد و نهاد قطعا می تواند بدون برند باشد ولی اگر دنبال برند باشد، فرصت آفرینی بیشتر برای خود و استفاده بهتر برای ارتباط با دیگر گروه ها رقم بزند.»

روستا ارتباط راحت تر و انتخاب بهتر را دستاورد برندها در زندگی انسان برشمرد و گفت: «برند نقش مهمی در خوشبختی یا موفقیت فرد و رسانه دارد.»

وی همچنین برندینگ را فعل و فرایند مربوط به خلق برند تعریف كرد و ادامه داد: «حفظ و تقویت برند باید بعد از خلق برند اتفاق افتد.»

روستا تصریح كرد: «پدیده برندسازی آغاز دارد ولی پایانی ندارد و همه ما تا آخرین دم در این فرایند و مسیر گام بر می داریم و هرچه بیشتر مطرح می شویم، مسئولیت بیشتری خواهیم داشت.»

این كارشناس حوزه برندسازی، برند را آبرو، ارزش و اعتبار دانست و افزود: «وقتی صحبت از برندسازی در رسانه می كنیم، مشخص می شود كه برند متعلق به هر كالایی نیست و لذا باید بدانیم آنچه امروز از رسانه تعریف می شود، با 10 سال پیش تفاوت كرده است.»

روستا در خصوص هویت برندسازی در رسانه اظهار كرد: «برند مبتنی بر اصالت است؛ نه اینكه ادای دیگری را تقلید كند! لذا رسانه زمانی به برند تبدیل می شود كه اصیل باشد و خود رسانه باید تشخیص دهد كه اصالت او چیست و هویت مورد نظر چه چیزی است!»

وی با بیان اینكه برند خواستنی، بافتنی و ماندنی است، خاطرنشان كرد: «هر كس خود باید برند را بپذیرد و برای آن تلاش كند؛ قرار نیست دیگری اقدام به تولید برند نماید. لذا رسانه باید با تمام وجود به این نكته توجه كند كه در وهله اول نمی خواهد گمنام باشد و در ادامه باید به رسانه ای نامدار و مطرح تبدیل شود.»

روستا اضافه كرد: «رسانه برای مطرح شدن، باید میل و خواستن را ابتدا در خود و اعضای سازمان رسانه ای شكل دهد و آن را تقویت كند و تا روزی كه این خواستن عمیق نباشد، قطعا رسانه به پیش حركت نخواهد كرد.»

این استاد دانشگاه برند را به یك فرش دستباف تشبیه كرد كه نیازمند عشق، نقشه، مصالح درست، مهارت ویژه و كاری دسته جمعی است و افزود: «بدین صورت وقتی نام رسانه ی دارای برند برده می شود، اعتماد، ارزش كاری و همه ویژگی های مثبت به ذهن مخاطب متبادر شود.»

سهیل شهبازلو، مدیر پروژه های برندینگ و بازاریابی این بحث را در رادیو گفت وگو چنین پی گرفت: «فرایندهای شكلی برندهای رسانه ای مدت دار، زمانبر و دارای عناصری هستند كه در زمان خلق برند شكل گرفته است.»

وی در توضیح این مطلب افزود: «مفاهیمی در برند تصویر سازی شده است و لذا به برند همچون موجودی زنده می نگریم؛ برند را رشد می دهیم و با آن همراهی می كنیم تا در ذهن مخاطب جایگاهی مناسب پیدا كند و در حین ایجاد این مفهوم در ذهن مخاطب، به مقایسه می پردازیم و در نهایت مصرف كننده رسانه می تواند در این اقدام مقایسه ای، یكی از برندها را انتخاب نماید.»

شهبازلو اضافه كرد: «اجزای برند مخاطب را به سمتی می برد كه روی آن تمركز كرده و منجر به تقویت برند شود.»

محسن عامری، مدیر گروه مطالعات مقایسه ای فرهنگی در پژوهشكده مطالعات میانی دانشگاه آزاد در پاسخ به این سوال كه برند به چه صورت باید در رسانه وارد شود، اظهار داشت: «طبق یك تحقیق دانشگاهی، تصور می كردیم اعتماد در برندسازی بسیار مهم است؛ لذا شاخص كیفیت خدمات نخستین شاخصی شد كه توجه مخاطب را به یك برند خاص جلب می كرد.»

وی با بیان این مطلب افزود: «در برندسازی رسانه، همواره از عنصر تفاوت دور بودیم و به نوعی سعی در تقلید یا كپی برداری داشتیم و این روند هیچگاه متعلق به ما نبوده و خلأ های بومی كاملا در آن مشهود است.»

عامری با بیان اینكه رسانه در این بین هیچگاه مقلد خوبی نبوده و نتوانسته برندی متفاوت خلق كند، تصریح كرد: «اگر رسانه بر عنصر زیستی و بومی خود تمركز می كرد، امروز مسیر پیموده شده در امر برندسازی رسانه، بهتر و زیباتر بود.»

وی به رادیو گفت وگو گفت: «دنیایی خوب و زیباست كه متمایز و متفاوت باشد؛ لذا در برندسازیِ رسانه هرچه روی تفاوت ها تمركز كنیم و از تقلید بپرهیزیم [موفق تر خواهیم بود].»

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم