display result search
بهنام زنگی گفت: ریشه دارترین و اصلی ترین حركتی كه باید در حوزه بازارسازی فرهنگی انجام دهیم، تجدید و اصلاح نگرش در فرهنگ است و نمی توان فرهنگ را به شكل دستوری ایجاد كرد.
برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع بازارسازی فرهنگی و با حضور دكتر بهنام زنگی رئیس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران و دبیر نخستین كنفرانس ملی اقتصاد و هنر و فرهنگ ایران به روی آنتن رفت.
بهنام زنگی در آغاز فرهنگ را برآمده از عوامل متعددی مانند تاریخ و اجتماع دانست و گفت: برای شناسایی بازارهای فرهنگی و اداره كردن آن ها نیاز به شناخت پیشینه یك جامعه است. هر بازار فرهنگی مبتنی بر یكسری زمینه های فرهنگی، تاریخی و اجتماعی است.
وی با اشاره به نواقص بازارسازی فرهنگی در ایران عنوان كرد: در این عرصه، اهداف معطل مانده و به سرانجام نرسیده زیادی وجود دارد و باعث شده، اقتصاد فرهنگ نسبت به سایر بخش های اقتصادی كشور عقب مانده تر تلقی شود. در حقیقت حوزه های ریشه دار فرهنگی و تاریخی و اجتماعی كشور را مطالعه نمی كنیم و وقتی یك محصول فرهنگی تولید می كنیم باید متناسب با ذائقه و نیاز جامعه مصرف كننده باشد.
رئیس انجمن علمی پژوهش های هنری ایران در ادامه بیان كرد: همواره از سوی دولتمردان كشور واژه فرهنگ سازی را می شنویم كه این عبارت اشتباه است زیرا فرهنگ ساخته نمی شود و كسی نمی تواند فرهنگ را بسازد بلكه فرهنگ یك امر تكوینی است كه توسط خود مردم درست می شود. طبیعتا می توانیم الگوی فرهنگی و هدایت فرهنگی داشته باشیم اما نمی توانیم فرهنگ را بسازیم و مدیری كه از این واژه استفاده می كند، نگرش اقتصادی و صنعتی به فرهنگ دارد.
دبیر نخستین كنفرانس ملی اقتصاد و هنر و فرهنگ ایران تصریح كرد: ریشه دارترین و اصلی ترین حركتی كه باید در حوزه بازارسازی فرهنگی انجام دهیم، تجدید و اصلاح نگرش در فرهنگ است و باید بدانیم فرهنگ در جامعه شكل می گیرد و نه به شكل دستوری آن را ایجاد كنیم. در حقیقت مردم فرهنگ را ایجاد می كنند و مدیران فرهنگی باید نگرش خود را مبتنی بر نگاه فرهنگی جامعه كنند.
وی از ضرورت درك سطوح مختلف جامعه برای شناخت فرهنگ گفت و اظهار داشت: فرهنگ با توجه به حركت تكوینی كه در اجتماع و در طول سالیان طولانی دارد، ایجاد می شود و مسئولین امر نیز باید بر اساس همین رویكرد حركت فرهنگی جامعه را سمت و سو دهند.
زنگی بیان كرد: جوامعی كه آزادی عمل بیشتری در حوزه فرهنگی دارند از نظر اقتصادی هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه های دیگر اقتصاد، موفق تر هستند. وقتی شرایط رشد را مهیا می كنید و به این باور می رسیم فرهنگ یك پدیده اجتماعی و برآیند تمام فعل و انفعالات جامعه است، بسیاری از مشكلاتی كه امروز با آن مواجه هستیم برطرف خواهد شد.