صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

حاتمی یزد تنها راه كاهش شعب بانكی را دسترسی گسترده به اینترنت در سراسر كشور دانست و افزود: تا زمانی كه روستاها و شهرهای كوچك به اینترنت دسترسی نداشته باشند استفاده از خدمات الكترونیك بانكی هم ممكن نخواهد بود.

برنامه "گفت وگوی اقتصادی" با موضوع كاهش تعداد شعب بانكها، الزامات و بایدها با حضور دكتر احمد حاتمی یزد كارشناس اقتصادی و مدیرعامل سابق بانك صادرات و تجارت از آنتن رادیو گفت و گو روانه آنتن شد.

حاتمی یزد در این "گفت وگوی اقتصادی" بیان كرد: هر یك از بانك هایی كه در طول 20 سال مجوز تأسیس گرفتند به طور متوسط 100 شعبه دارند و اكثر این شعبه ها را در مناطق شهری و صنعتی مرفه و پولدار كشور ایجاد كرده اند.

وی افزود: در گذشته برخی بانكها از جمله "بانك كشاورزی" و "بانك رفاه كارگران" باید در مناطق محروم و دورافتاده شعبه می زدند اما امروز در مناطق دورافتاده كه مردم نیاز شدیدی به خدمات بانكی دارند شعبه ای وجود ندارد.

مدیرعامل سابق بانك صادرات و تجارت گفت: در حال حاضر نیاز مردم به شعب بانكی همچون گذشته زیاد نیست اما رقابت بانكها با یكدیگر انگیزه تعدد شعب بانكی شده است.

حاتمی یزد با تأكید بر اینكه كاهش شعب بانكی با دستور از بالا و سران قوا محقق نمی شود گفت: سه نهاد اصلی بانك مركزی، بانكها و وزارت فناوری اطلاعات نقش اساسی و بنیادی در این زمینه دارند كه در صورت عدم همكاری این سه نهاد هیچ تغییر در تعداد شعب بانكی ایجاد نخواهد شد.

وی یادآور شد: به عنوان مثال بانك مركزی با استفاده از تكنولوژی خارجی و ایجاد سیستم های موازی متعدد برای دریافت و پرداخت ها مانند "چكاوك"، "شاپرك" و شبكه شتاب نیاز مشتری به مراجعه به شعبه را كاهش داده است.

مدیرعامل سابق بانك صادرات و تجارت، تنها راه كاهش شعب بانكی را دسترسی به اینترنت گسترده در سراسر كشور دانست و افزود: تا زمانی كه روستاها و شهرهای كوچك به اینترنت دسترسی نداشته باشند استفاده از خدمات الكترونیك بانكی هم ممكن نخواهد بود.

این كارشناس اقتصادی درباره علت عدم انگیزه بانكها به كاهش شعب گفت: افزایش صددرصدی قیمت مغازه و مستغلات بانك به عنوان یك درآمد مناسب برای بانك ها محسوب می شود.

وی با اذعان به اینكه هیچ یك از بانكها در ایران اعم از دولتی و خصوصی سرمایه كافی برای اداره امور خود ندارند مطرح كرد: عدم سودآوری بانكها ناشی از تعداد شعب آن ها نیست بلكه به دلیل سوخت شدن تسهیلات آنهاست.

حاتمی یزد با انتقاد از عدم رعایت ضوابط بانكداری در ایران گفت: بانك هایی كه تقاضای ایجاد شعب می كنند صرفاً به دنبال سود نیستند بلكه به دنبال سوء استفاده هستند.

این كارشناس اقتصادی متذكر شد: طبق یكی از مواد مهم "قانون پولی و بانكی كشور" هیچ بانكی نمی تواند بیشتر از 30 درصد سرمایه خود، مستغلات داشته باشد اما همه بانكهای كشور بیشتر از این میزان مستغلات دارند.

وی با انتقاد از اینكه خدمات بانكداری در ایران از همان سال 1314 تاكنون رایگان بوده و همچنان هیچ هزینه ای برای نگهداری پول و خدمات از مشتریان دریافت نمی شود گفت: این درحالیست كه برای حساب داشتن در یك بانك خارجی باید ماهانه شارژ بپردازیم حتی اگر هیچ تراكنشی هم نداشته باشیم.

حاتمی یزد در ادامه این مطلب اظهار كرد: بانكها به دلیل عدم آمادگی جامعه برای پرداخت هزینه خدمات بانكی، به سوی تفاوت سود تسهیلات سپرده روی آورده اند.

مدیرعامل سابق بانك صادرات و تجارت در خاتمه توسعه اینترنت، مدیریت نیروی انسانی و استفاده از قوانین بازنشستگی را از جمله راهكارهای كاهش وابستگی مشتریان به شعب بانكی عنوان كرد و افزود: نیروی انسانی مانع كاهش شعب بانكی نیست چراكه تعداد زیادی از این كارمندان هر سال بازنشسته می شود لذا بهتر است به جای توجه به كمیت، به كیفیت استخدام های جدید توجه شود.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم