صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

علیرضا داوودی گفت: رسانه های بیگانه برای اینكه مخاطب به ضعف عربستان، آمریكا، كشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی رهنمون نشود و توجه نكند، ذهن مخاطب را منحرف می كنند و سوژه را ایران قرار داده اند.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع بررسی مهمترین جریان های خبری رسانه های بیگانه علیه ایران و با گفتگوی تلفنی با دكتر علیرضا داوودی كارشناس حوزه رسانه به روی آنتن رفت.

علیرضا داوودی با اشاره به اینكه رسانه های بیگانه در هفته گذشته به سه موضوع پرداختند، عنوان كرد: دختر آبی موضوعی بود كه از دو هفته قبل جریان سازی شد و بعد از مستندی كه در صدا و سیما با عنوان «دروغ دختر آبی» پخش شد این رسانه ها جهت را تغییر دادند.

وی افزود: این رسانه ها در حدود 240 میلیون پیام را در رابطه با دختر آبی ظرف یك هفته تولید كردند اما به محض اینكه هشتك دروغ دختر آبی مطرح شد، این عدد به حدود یك و نیم الی دو میلیون تقلیل پیدا كرد.

این كارشناس حوزه رسانه تاكید كرد: خوشبختانه به رغم اتفاقات میدانی كه رخ داد و حركت عجیب و غریبی كه یكی از تیم های ورزشی ما در این هفته انجام داد، اما این رسانه ها نتوانستند این مسئله را از حالت موج تبدیل به جریان كنند و با شتاب دهنده های خودشان این موضوع را تبدیل به یك نوسان اجتماعی كنند.

داوودی حمله یمنی ها به پالایشگاه آرامكو عربستان را موضوع دومی مطرح كرد كه رسانه های بیگانه به آن پرداختند و توضیح داد: وزارت دفاع عربستان نشست خبری را برگزار كرد و رسانه های زیادی آن را پوشش دادند. قصد آن ها این است كه اثبات كنند مقصر اصلی این بمباران، ایران بوده است.

وی اظهار كرد: در این مدت رسانه های بیگانه فعال بودند تا موضوع آرامكو را به ایران متصل كنند و ایران را به عنوان یك كشور نامطلوب در منطقه و همچنین به عنوان نقطه مركزی دعوای بین المللی معرفی كنند تا بر اساس آن اروپا، آمریكا و كشورهای منطقه را راجع به یك دشمن مشترك به نتیجه برسانند.

این كارشناس حوزه رسانه تاكید كرد: این مسئله نشئت گرفته از ضربه ای است كه این ها در بهم خوردن توازن قوا در منطقه به نفع مقاومت از خودشان بروز می دهند.

وی ضمن بیان اینكه این سناریوها نخ نما است، بیان كرد: مخاطبی كه در معرض این سناریوها قرار می گیرد لزوما به نخ نما بودن آن توجه نمی كند. رسانه ها معتقد هستند و یا لااقل امید دارند كه بتوانند ولو به اندازه یك لحظه یك عمل كاشت را در زمین مخاطب خود انجام دهند.

داوودی یادآور شد: آرامكو یكی از پیشرفته ترین پدافند را در اختیار داشته و به رغم این موضوع از بین رفته است. این رسانه ها می خواهند از تكنیك اختفاء استفاده كنند مبنی بر اینكه مخاطب متوجه نشود آنقدر كه موضوع آتش گرفتن آرامكو برایش مهم شود، این موضوع اهمیت پیدا نكند مقاومت و گروه های مقاومت به نقطه ای رسیدند كه می توانند عربستان را در درون خاك خودش زمین گیر كنند.

وی افزود: این رسانه ها برای اینكه مخاطب از این موضوع فاصله بگیرد و به ضعف عربستان، آمریكا، كشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی رهنمون نشود و توجه نكند، ذهن مخاطب را منحرف می كنند و سوژه را ایران قرار داده اند. از این تكنیك های نخ نما استفاده می كنند برای ایجاد خط اشغال در ذهن مخاطب كه به اصل موضوع نپردازد و یا به آن فكر نكند.

وی مذاكرات ایران و آمریكا را موضوع حساس و مهمی برشمرد كه این رسانه ها در دستور كار خود دارند و گفت: این رسانه بر این موضوع متمركز شده اند كه اساسا سطوح عالی اجرایی ایران و آمریكا، چاره ای جز مذاكره ندارند.

داوودی متذكر شد: باید به این موضوع توجه كنیم كه اساسا رسانه های بیگانه به این سیاست مشترك رسیده اند كه اگر آمریكایی ها یك عكس یادگاری با ایرانی ها در سازمان ملل بیندازند، این عمل برگ برنده و امتیازاتی كه ایرانی ها در منطقه به دست آورده اند، از دست خواهند داد. به همین دلیل رسانه ها به شدت بر این موضوع دارند كار می كنند كه ظرف ده روز آینده اثبات كنند غایت حل همه مشكلات ما حل می شود به شرط اینكه با آمریكایی ها دیدار صورت گیرد.

وی متذكر شد: باید خیلی مراقب این همجمه تبلیغاتی بسیار سنگینی كه این رسانه ها دارند روی آن كار می كنند باشیم چون تله است.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم