display result search
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (تحلیل و تبیین مقاومت در اندیشه رهبری به خصوص محور مقاومت در منطقه) با حضور دكتر ناصر فخاری، استاد دانشگاه، پژوهشگر، كارشناس مسائل سیاسی و رئیس پژوهشكده دولت اسلامی روانه آنتن شبكه رادیو گفتوگو شد.
ناصر فخاری در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان كرد: برخی افراد داخلی مسئول در گفتمان رقیب سال 1382 در سازمان مدیریت و برنامهریزی كشور، كتابی تحت عنوان «مبانی برنامه چهارم» نوشتند، در این كتاب كه شرك مطلق است، در مقدمهاش آمده، دنیا به مثابه یك اركست سمفونیك است كه یك رهبر اركست دارد و او ملودی را تعریف میكند و به هر كسی سازی میدهد، ما باید آن ساز را بگیریم و در آن ملودی بنوازیم. رهبر این اركست آمریكاست! این سخن شرك است یا نه؟!
وی افزود: نواختن در اركستری به رهبری آمریكا نقطه مقابل گفتمان انقلابی است یا خیر؟ چنین كتابی را در سازمان مدیریت و برنامهریزی جمهوریاسلامی نوشتند، بعد بزرگان نظام دستور میدهند، این كتاب را جمع و خمیر كنند. چون مقدمه و درون كتاب شرك است، كتابی كه قرار بود، مبانی برنامه چهارم كه نقطه عزیمت به سمت چشمانداز است، حركت چشمانداز با این مبانی است كه دنبال رو ساز آمریكا باشیم! ما قرار است در مسیری كه آمریكا برایمان تعیین میكند، حركت كنیم؟!
رئیس پژوهشكده دولت اسلامی ادامه داد: بنابراین وقتی سخن از مقاومت میزنیم، یعنی عدم تبعیت از كافرین. زیرا لااله الا الله گفتیم و پس از آن دیگر نمیتوانیم به كافرین اقتدا كنیم. وقتی پنج وعده در نماز ایاك نعبد و ایاك نستعین میخوانیم، آیا در نمازمان دروغ میگوییم؟! اگر قرار است كه از آمریكا تبعیت كنیم و در ملودی او بنوازیم، پس این چه توحیدی است كه ما داریم! البته بعدا آفرادی قرآن را تفسیر میكنند، در آنجا كه قرآن میگوید وقتی به شما سخت گذشت، آیا ما زمین را برای شما فراخ قرار ندادیم؟ بعضی افراد به جای آنكه از این آیه برداشت هجرت و مقاومت كنند و پای مبانی الوهیت بایستند، از آن به برداشت به مذاكره و سازش با دشمن میكنند!
ناصر فخاری گفت: لذا برخی افراد طرفدار سازش با آمریكا اگر بخواهند تئوری خودشان را پیاده كنند، مجبور هستند، تحریف در قرآن و قیام سیدالشهداء هم بكنند. ما در عین حال قصد انزوا و قطع رابطه با جهان را نداریم، رابطه با دنیا جزء مطالبات ماست و در این رابطه حرف برای گفتن بسیار داریم. برخی كشورها از صدور انقلاب ترسیدند، در حالی كه ما با صدور انقلاب قصد نداشتیم كه جغرافیا بگیریم، ما یك پیام فرهنگی را به دنیا مخابره كردیم كه دشمنان ما فهمیدند، پیام فرهنگی ما، پیامی است كه مستضعفان دنیا را بیدار میكند.
وی افزود: كشورهای سلطهگر از پیام فرهنكی انقلاب ترسیدند و با كمك كشورهای منطقه جنگ تحمیلی را علیه ما راه انداختند، به جنگ بسنده نكردند، رفتار فشار حداكثری و تحریمهای مختلف راه انداختند. در حالی كه همه این رفتارها بهانه بود، آنها فهمیده بودند، گفتمان انقلاباسلامی، گفتمانی است كه میتواند مرزها را در نوردد. حال ما در برابر این رفتارهای سلطهگرانه چه كردیم؟
كارشناس مسائل سیاسی در مصاحبه با رادیوگفتوگو عنوان كرد: درباره اقتصاد مقاومتی باید اشاره كنم، وقتی صحبت از اقتصاد مقاومتی است، در اینجا هم واژه مقاومت به كار بردیم، حالا باید دید مقاومت در حوزه اقتصاد به چه معناست؟ برخی از همان روزی كه رهبری گفتمان اقتصاد مقاومتی را مطرح كردند، برداشتشان بر این بود كه این اقتصاد ریاضتی است! بر آن شدند كه در ادارهها و سازمانها جلوی اضافه كارها را بگیرند و هزینهها را كم كنند. در حالی كه مساله كاهش حقوقها نبود، اما یكی از اضلاع اقتصاد مقاومت تغییر الگوی مصرف است.