display result search
بشیری گفت: در یك دهه گذشته ارزش تولیدات صنعت لوازم خانگی 8 برابر شده است ، درصورتی كه ارزش افزوده 4 برابر شده است ، یعنی ارزش آفرینی یك چهارم كاهش یافته است.
برنامه "مناظره " با موضوع موانع و راهكارهای پیش روی صنعت لوازم خانگی با حضور مهندس بشیری ، پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.
مهندس بشیری ، با تاكید براینكه ظرفیت تولید لوازم خانگی هم از نظر كمی و هم از نظر كیفی پاسخگوی نیاز جامعه است ، عنوان كرد : متاسفانه در گذشته مجوزهای بسیاری بدون بررسی كارشناسی در این صنعت داده شده است . در واقع میزان تولید و تعدد واحدهای صنعتی اصلا مورد توجه قرار نگرفته است.
وی افزود : امروز اگر واحدهای صنعتی بخواهند با تعداد كم تولید كنند ، نمی توانند صاحب كیفیت شوند چرا كه كیفیت نیازمند ساختارهایی مانند آزمایشگاه ، آرندی ، ماشین آلات و نیروی متخصص است كه با تولید كم ، مقرون به صرفه نیست.
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی به موضوع قاچاق و ارتباط آن با آیین نامه ممنوعیت واردات مصوب سال 97 اشاره كرد و شرح داد : آیا پیش از سال 97 كه واردات لوازم خانگی آزاد بود قاچاق وجود نداشت؟ پیش از این تاریخ هم اقلامی با برندهای مختلف و به صورت رسمی ، بدون بررسی هویت آنها از نظر كیفیت و اصالت وارد كشور شده است.
بشیری در ادامه برنامه مناظره رادیو گفت و گو به تشریح گردش تولید و مالی صنعت لوازم خانگی پرداخت و بیان كرد : در دوره زمانی سال 87 تا 97 ، ارزش تولیدات این صنعت 8 برابر شده است ، درصورتی كه ارزش افزوده 4 برابر شده است. به معنای دیگر ارزش آفرینی یك چهارم كاهش یافته است.
وی با بیان اینكه سطح اشتغال در این صنعت رشد منفی داشته است ، عنوان كرد : 71 درصد از نیروهای مشغول در این صنعت ، دیپلم و زیر دیپلم هستند یعنی پتانسیل توسعه صنعتی از لحاظ نیروی انسانی پایین است.
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، سیاست گذاری و اتصال به زنجیره تامین بین المللی را راهكار خروج از شرایط فعلی دانست و بیان كرد : باید تكلیف خود را در صنعت داخلی از نظر ارتباط با دنیای خارج از مرز كشور مشخص كنیم . به عبارت دیگر تعیین شود كه آیا تمایل به اتصال به زنجیره تامین بین المللی داریم یا خیر.