display result search
امجدیان گفت : عدم تمركز بر ارزشیابی برنامه ای و بی توجهی به برآیند عملكرد دانش آموزان ، خطر بزرگی است كه نظام آموزشی ما را تهدید می كند چرا كه صرفا به ارزشیابی تحصیلی متمركز شده ایم و خود را فریب می دهیم.
برنامه " مناظره " با موضوع خواستگاه ها و معیارهای گوناگونی و تنوع مدارس با حضور دكتر كیومرث امجدیان ، مدرس دانشگاه و مدیر پیشین وزارت آموزش و پرورش روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.
كیومرث امجدیان در ابتدا با تاكید بر اینكه توجه ویژه به نخبگان به جای جداسازی آنها اصل اساسی آموزش و پرورش است ، عنوان كرد : زمانی این اصل محقق می شود كه یك مدرسه عادی امكانات و ویژگی لازم برای توجه به دانش آموزان با استعداد را داشته باشد.
وی افزود : امكانات در مدارس ما برای توجه ویژه به افراد سطح خیلی بالا و خیلی پایین فراهم نیست و معلم ها ناچارند سطح متوسط را برای آموزش در نظر بگیرند . سوال اینجاست حالا كه امكان توجه وجود ندارد باید این دانش آموزان استثنایی را رها كنیم ؟
به عقیده امجدیان تا كنون واژه استعداد در نظام آموزش و پرورش به درستی تعریف نشده است و منظور از آن به صورت شفاف مشخص نیست. در واقع باید معنای فرد با استعداد و تیزهوش را با شاخص های جدیدتر مطرح كنیم و ابزارها و سازوكارهای سنجش را تعیین كنیم. نباید هر دانش آموزی كه در آزمون هوش موفق بود را با استعداد بنامیم.
این مدرس دانشگاه خاطر نشان كرد : شناسایی استعداد دانش آموزان باید از دوران ابتدایی آغاز شود ، این در حالی است كه همه معلم های برای این موضوع تربیت نشده اند و قدرت شناسایی و تربیت فرد با استعداد را ندارند.
امجدیان در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو با بیان اینكه تمركز آموزش وپرورش كشور بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است ، اظهار كرد : عدم تمركز بر ازشیابی برنامه ای و بی توجهی به برآیند عملكرد دانش آموزان خطر بزرگی است كه نظام آموزشی ما را تهدید می كند چرا كه صرفا به ارزشیابی تحصیلی متمركز شده ایم و خود را فریب می دهیم.
وی ادامه داد : ما آماری از سرنوشت افراد تیزهوش كه هزینه بالایی برای كشور داشته اند ، نداریم . حتی مشخص نیست دانش آموزان در پایان یك مقطع تحصیلی چه توانایی هایی داشته باشند و چه اهدافی را باید محقق كنند.
مدیر پیشین وزارت آموزش و پرورش با ابراز تاسف از اینكه در سیستم آموزشی كمتر به خطا ها و اشتباهات در روند آموزش پرداخته می شود ، تاكید كرد : طرح آزمون ملی كه در سال 80 تدوین شد برای ارزیابی میزان رشد تحصیلی نبود بلكه برای این طراحی شد كه میزان تحقق اهداف و نقص های آموزشی و تربیتی را مشخص كند.
امجدیان در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو در خصوص پیش دبستانی و تاثیر آن بر آموزش گفت : بر اساس یك پژوهش مشخص شد ضعف در آموزش پیش دبستانی مهمترین عامل در مردودی مقطع دبستان است كه در چند سال اخیر با اعتبارات در نظر گرفته شده ارتقا یافت.