صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

امجدیان گفت : عدم تمركز بر ارزشیابی برنامه ای و بی توجهی به برآیند عملكرد دانش آموزان ، خطر بزرگی است كه نظام آموزشی ما را تهدید می كند چرا كه صرفا به ارزشیابی تحصیلی متمركز شده ایم و خود را فریب می دهیم.

برنامه " مناظره " با موضوع خواستگاه ها و معیارهای گوناگونی و تنوع مدارس با حضور دكتر كیومرث امجدیان ، مدرس دانشگاه و مدیر پیشین وزارت آموزش و پرورش روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

كیومرث امجدیان در ابتدا با تاكید بر اینكه توجه ویژه به نخبگان به جای جداسازی آنها اصل اساسی آموزش و پرورش است ، عنوان كرد : زمانی این اصل محقق می شود كه یك مدرسه عادی امكانات و ویژگی لازم برای توجه به دانش آموزان با استعداد را داشته باشد.

وی افزود : امكانات در مدارس ما برای توجه ویژه به افراد سطح خیلی بالا و خیلی پایین فراهم نیست و معلم ها ناچارند سطح متوسط را برای آموزش در نظر بگیرند . سوال اینجاست حالا كه امكان توجه وجود ندارد باید این دانش آموزان استثنایی را رها كنیم ؟

به عقیده امجدیان تا كنون واژه استعداد در نظام آموزش و پرورش به درستی تعریف نشده است و منظور از آن به صورت شفاف مشخص نیست. در واقع باید معنای فرد با استعداد و تیزهوش را با شاخص های جدیدتر مطرح كنیم و ابزارها و سازوكارهای سنجش را تعیین كنیم. نباید هر دانش آموزی كه در آزمون هوش موفق بود را با استعداد بنامیم.

این مدرس دانشگاه خاطر نشان كرد : شناسایی استعداد دانش آموزان باید از دوران ابتدایی آغاز شود ، این در حالی است كه همه معلم های برای این موضوع تربیت نشده اند و قدرت شناسایی و تربیت فرد با استعداد را ندارند.

امجدیان در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو با بیان اینكه تمركز آموزش وپرورش كشور بر ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است ، اظهار كرد : عدم تمركز بر ازشیابی برنامه ای و بی توجهی به برآیند عملكرد دانش آموزان خطر بزرگی است كه نظام آموزشی ما را تهدید می كند چرا كه صرفا به ارزشیابی تحصیلی متمركز شده ایم و خود را فریب می دهیم.

وی ادامه داد : ما آماری از سرنوشت افراد تیزهوش كه هزینه بالایی برای كشور داشته اند ، نداریم . حتی مشخص نیست دانش آموزان در پایان یك مقطع تحصیلی چه توانایی هایی داشته باشند و چه اهدافی را باید محقق كنند.

مدیر پیشین وزارت آموزش و پرورش با ابراز تاسف از اینكه در سیستم آموزشی كمتر به خطا ها و اشتباهات در روند آموزش پرداخته می شود ، تاكید كرد : طرح آزمون ملی كه در سال 80 تدوین شد برای ارزیابی میزان رشد تحصیلی نبود بلكه برای این طراحی شد كه میزان تحقق اهداف و نقص های آموزشی و تربیتی را مشخص كند.

امجدیان در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو در خصوص پیش دبستانی و تاثیر آن بر آموزش گفت : بر اساس یك پژوهش مشخص شد ضعف در آموزش پیش دبستانی مهمترین عامل در مردودی مقطع دبستان است كه در چند سال اخیر با اعتبارات در نظر گرفته شده ارتقا یافت.

مرتبط با این خبر

  • اقتصاد سینما رونق نگرفته؛ گرانی بلیط‌هاست كه گیشه خوبی ساخته

  • وقتی مدیریت تولید به دست دولت است، اتقاق خوبی در اقتصاد سینما رخ نمی‌دهد

  • بازار گوشت قرمز به ثبات می‌رسد

  • علت افزایش قیمت گوشت قرمز مشخص شد؟

  • موفقیت ایران در حمله و دفاع متقابل/ منطقه را نجات دادیم

  • امسال نهاده‌های دامی به موقع تامین خواهد شد

  • حجاب؛ مظهر اسلامیت جمهوری اسلامی ایران

  • بازار گوشت قرمز به ثبات قیمتی می‌رسد

  • افزایش تجرد دختران عامل فرهنگی دارد

  • حجاب یك امر درمانی است و بدون عفاف ارزشی ندارد