صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

حمید زادبوم به انواع موانع صادرات اشاره كرد و گفت: بخشی از چالش‌ها، موانع ساختاری در تولید و تجارت است و بعضی از موانع نیز به صورت مقطعی و ناشی از تحریم است. مهمترین مشكل برای صادرات، افزایش كیفیت است كه در حال حاضر این مهم انجام نمی شود.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص انتقادات به برنامه جامع صادراتی با مهندس حمید زادبوم رئیس سازمان توسعه تجارت به صورت تلفنی گفتگو كرد.

حمید زادبوم در آغاز به برنامه های سازمان توسعه تجارت اشاره كرد و بیان داشت: بزرگترین پروژه ای كه در این سازمان برای امر صادرات تعریف شده است، هدف قراردادن كشورهای همسایه و دیگر كشورهای مهم است و بر اساس آن، سازمان توسعه تجارت، خدمات خود به صادركنندگان را بر اساس اولویت این كشورها یعنی كشورهای همسایه و كشورهای مهم از قبیل چین و هند تعریف می كند.

وی اضافه كرد: اولویت دوم در امر صادرات شامل كشورهای آفریقایی، سوریه، لبنان، اندونزی، مالزی، و تایلند هستند و پس از سایر كشورها قرار دارند كه از این بخش نیز دور نمی شویم و امر صادرات را در این كشورها نیز مورد توجه قرار داریم به ویژه بازارهایی كه سال ها با ایران كار كرده اند مانند كشورهای اروپایی، از اهمیت برخوردار هستند.

رئیس سازمان توسعه تجارت بیان كرد: در امر برنامه ریزی برای صادرات، حتما با اتاق بازرگانی، تشكل های صادراتی و اتاق تعاون مشورت می كنیم و هدف این است كه گام مهمی برای تجارت برداریم و در این زمینه اگر پیشنهادی از سوی تشكل ها وجود داشته باشد، حتما از آنها استفاده می كنیم.

وی به انواع چالش ها و موانع در حوزه صادرات اشاره كرد و گفت: بخشی از چالش ها، موانع ساختاری در تولید و تجارت است و بعضی از موانع نیز به صورت مقطعی و ناشی از تحریم ایجاد شده است. البته رسیدگی به مشكلات ساختاری اهمیت بسیار زیادی دارد و مهمترین مشكل برای صادرات، افزایش كیفیت است یعنی تولید را بر اساس سفارش برای صادرات انجام دهیم كه در حال حاضر این مهم انجام نمی شود.

زادبوم اضافه كرد: تولید كننده و صادركننده باید برای بازارهای خارجی ایده مناسب داشته باشد و كیفیت تولیدی در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد. وقتی تولید صادراتی انجام شد، مباحث بازاریابی، پولی و مالی، حمل و نقل و لجستیك در مرحله بعد قرار می گیرد كه در این مرحله نیز بیشتر صادركنندگان مشكلاتی نیز دارند. این مشكلات گاها به دلیل شرایط تحریم است و گاهی نیز ناشی از عدم مدیریت است.

رئیس سازمان توسعه تجارت به مشكلات مالی و لجستیكی صادركنندگان اشاره كرد و افزود: یكی از مهمترین چالش های صادركنندگان در حال حاضر، افزایش هزینه حمل و نقل دریایی، زمینی و هوایی برای تجارت است و این مسئله بر روی صادركنندگان فشار آورده است و سازمان توسعه تجارت در حال برنامه ریزی برای این مسئله است.

مرتبط با این خبر

  • اقتصاد سینما رونق نگرفته؛ گرانی بلیط‌هاست كه گیشه خوبی ساخته

  • وقتی مدیریت تولید به دست دولت است، اتقاق خوبی در اقتصاد سینما رخ نمی‌دهد

  • بازار گوشت قرمز به ثبات می‌رسد

  • علت افزایش قیمت گوشت قرمز مشخص شد؟

  • موفقیت ایران در حمله و دفاع متقابل/ منطقه را نجات دادیم

  • امسال نهاده‌های دامی به موقع تامین خواهد شد

  • حجاب؛ مظهر اسلامیت جمهوری اسلامی ایران

  • بازار گوشت قرمز به ثبات قیمتی می‌رسد

  • افزایش تجرد دختران عامل فرهنگی دارد

  • حجاب یك امر درمانی است و بدون عفاف ارزشی ندارد