display result search
فیاض مجتهدی گفت: فرآیند رشتههای آموزش عالی باید متناسب با استان و عرضه و تقاضا باشد و این مهم نیازمند آمایش آموزش عالی است.
برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع طراحی رشته های مورد نیاز دانشگاهی توسط وزارت علوم و با حضور دكتر محمد رضا فیاض مجتهدی دكترای مدیریت راهبردی به روی آنتن رفت.
محمد رضا فیاض مجتهدی در آغاز با تصریح بر اینكه طراحی رشته های آموزش عالی یك فرآیند تصمیم گیری در وزارت آموزش عالی است، گفت: در گذشته دانشگاه های كشور عموما دولتی بودند و بر اساس نیاز برنامه های توسعه ای، رشته ها را طراحی می كردند. رشته های آموزش عالی برگرفته از غرب بوده اند و مدل ها و الگوهای دانشگاه ها از غرب گرفته می شد.
وی بیان كرد: پس از انقلاب، نیازها و شرایط كشور تغییر پیدا كرد و باید خودمان را باید برای این تغییر آماده می كردیم و دانشگاه ها را با این نیازها هماهنگ می كردیم اما به نظر می رسد در این زمینه دیر اقدام كردیم و سرعت عمل لازم را برای اینكه رشته های آموزشی عالی را متناسب با نیازهای جامعه ایجاد كنیم، نداشتیم.
دكترای مدیریت راهبردی با بیان گاها اینكه انتخاب رشته های آموزش عالی تحت تاثیر شرایط محیطی قرار می گیرد، اظهار داشت: در برخی از شهرستان ها، نمایندگان مجلس و بعضی از افراد صاحب نفوذ، برای مسائل عموما سیاسی جهت اقناع افكار عمومی و جلب رای مردم، در فرآیند انتخاب رشته های آموزش عالی تاثیر می گذاشتند و رشته های آموزش عالی در نقاط مختلف تحت تاثیر این عوامل قرار می گرفتند.
وی اشاره كرد: فرآیند رشته های آموزش عالی باید متناسب با استان و عرضه و تقاضا باشد و این مهم نیازمند و مستلزم آمایش آموزش عالی است. برای انجام این كار باید در یك شورای بی طرف كه منافع استانی و ملی را مورد توجه قرار دهد، رشته های آموزش عالی انتخاب شود كه البته این مهم نیاز به اعطای یكسری اختیارات است. وزارت علوم باید بر اساس طرح كلان، پیشنهادات را از استان ها دریافت می كند و پس از آن، اجازه انتخاب رشته بر اساس شرایط محیطی استان را به خود استان می داد.
فیاض مجتهدی با تصریح بر اینكه در ایجاد رشته ای دانشگاهی دچار افراط و تفریط شده ایم، عنوان كرد: یكسری رشته ها در بعضی از استان ها تاسیس شده است كه اساسا آن رشته ها در آن استان ها نیاز نداریم.