display result search
سید محمدرضا مرندی گفت: در ایران به افراد بسیاری اجازه ثبتنام برای كاندیداتوری در انتخابات داده میشود و بسیاری از این افراد برای شهرت یا تفریح در انتخابات كاندید میشوند. به نظرم باید در سامان دادن به وضعیت ثبتنام نظارت پیشینی صورت بگیرد.
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل جایگاه مجلس شورای اسلامی در تصمیم گیریهای كلان و استراتژیك نظام) با حضور دكتر سیدمحمدرضا مرندی، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی روانه آنتن شبكه رادیو گفتوگو شد.
سید محمدرضا مرندی در مصاحبه با رادیو گفتوگو اظهار كرد: هرچه بتوانیم تعداد كاندیداها را محدود كنیم، نه در حدی كه انتخابات تبدیل به انتصابات شود، انتخاب كردن از سوی مردم راحتتر میشود. اصلا وجه وجود نهادهای نظارتی و بررسی سوابق بر همین اصل است، اما در كشورهای غربی كه تجربه بیشتری در انتخابات دارند، بررسی صلاحیتها پیشینی است نه پسینی. در حال حاضر مشكلی كه در این رابطه داریم، ابتدا اجازه میدهیم افراد ثبتنام كنند و بعد ریزش افراد را در بررسی صلاحیتها داریم.
وی افزود: در حالی كه در بسیاری از كشورهای غربی نظارت پیشینی است یعنی با وضع قوانینی هر فردی به عنوان كاندیدا نمیتواند در انتخابات ثبتنام كند. در حالی كه در ایران به افراد بسیاری اجازه ثبتنام برای كاندیداتوری در انتخابات داده میشود و بسیاری از این افراد برای شهرت یا تفریح در انتخابات كاندید میشوند. به نظرم باید سامان دادن به وضعیت ثبتنام كاندیداها میتوان شرایطی را لحاظ كرد، از جمله برای افرادی كه میخواهند ثبتنام كنند گرفتن وجهی برای پر كردن فرم ثبتنام باشد كه در كشورهای غربی 1000 دلار برای فرم ثبتنام گرفته میشود.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: حال اگر در ایران موقع ثبتنام كاندیداهای مجلس شورای اسلامی بخواهید یك میلیون تومان پرداخت كنند، با ریزش ثبتنامها مواجه خواهید شد و افرادی كه جدی هستند وارد میدان رقابت خواهند شد. زیرا فردی كه نمیخواهند یك میلیون تومان برای ثبتنام در انتخابات مجلس هزینه كند، بهتر است اصلا وارد این وادی نشود، زیرا یك میلیون تومان هزینه حداقل فعالیت تبلیغاتی است. از طرفی در كشورهای اروپایی زمان ثبتنام كاندیداهای ریاستجمهوری باید وجه سنگینی را به دولت به صورت امانت بسپارند كه اگر آراء آنها كمتر از 3 یا 5 درصد آراء باشد، آن وثیقه از سوی دولت مصادره میشود و اگر رای بیشتری آوردند، وثیقه به آنها بازگشت داده میشود، این روش باعث خواهد شد فردی كاندید انتخابات شود كه احساس میكند میتواند آراء قابل توجهی را به دست بیاورد.
سید محمدرضا مرندی گفت: لذا وقتی چنین قوانینی نباشد و تعداد زیادی كاندیدا شوند، مردم نیز دچار سردرگمی میان 1000 نفر كاندید میشوند كه باید تنها چند نفر از بین آنها را انتخاب كنند. حال اگر كاندیدها 200 نفر باشند، راحتتر میتوانند از میان آنها انتخاب كنند و از آنطرف برای كاندیداها زمینه تبلیغات بیشتری مهیاست. در حال حاضر به نظرم باید برای كاندیداتوری انتخابات مجلس باید آزمونی درباره كتابچه قانون اساسی گذاشته شود، تا افراد آگاه به قانون اساسی وارد مجلس شوند و با آگاهی درباره قانونگذاری در مجلس فعالیت كنند، درست مانند شیوهای كه درباره اجتهاد در مجلس خبرگان لحاظ میشود.
وی افزود: من از برخی دوستانی كه نماینده شدند، شنیدم كه میگویند دور نخست نمایندگی همه تجربه است، یعنی در آن دوره سعی دارند كه بفهمند اوضاع از چه قرار است، قانون اساسی چگونه است و از دور بعد به اصطلاح روی دور میافتند. در حالی كه بسیاری از مسائل نماینده شدن تجربی نیست و بسیاری از مسائل آن بر حسب مطالعه است. لذا یك نماینده از ابتدا باید با نظام حقوقی و حقوق تطبیقی قدری آشنا باشد كه اگر پیشنهادی درباره قانونگذاری میدهد، بداند در كشورهای دیگر به چه صورت است. با قوانین مدنی آشنا باشد و یكسری اصول سیاست خارجی را بداند و قدری از مبانی علم اقتصاد آگاهی داشته باشد.
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی در مصاحبه با رادیو گفتوگو عنوان كرد: به نظرم باید برخی از متون را به صورت یك كتابچه درآورد و همان طور دانشجوی دكترای برای امتحان باید مطالب تعیین شده را بخواند، نماینده مجلس به ویژه كسانی كه برای نخستین بار كاندید میشوند، با موفقیت در یك آزمون بتوانند كاندید انتخابات مجلس شوند.