صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عباس هُشی عدم اتكاء به اطلاعات مالی حسابرسی شده در چارچوب قوانین را دلیل عمده ناكارآمدی نظام برنامه ریزی در كشور دانست.

برنامه "گفت و گوی اقتصادی" رادیو گفت و گو با موضوع نظام برنامه ریزی در بودجه به مناسبت روز حسابدار و با حضور دكتر عباس هُشی حسابرس، معتمد بانك مركزی و بورس و استاد دانشگاه به روی آنتن رفت.

هُشی ضمن مصاحبه با رادیو گفت و گو، به فرآیند یك بودجه ریزی مناسب اشاره و بیان كرد: دولت مردمی برای اراده خدمات به مردم باید یك برنامه و افق دید را در نظر بگیرد و برای توسعه های اقتصادی و اجتماعی برنامه ریزی كند.

وی با بیان اینكه برنامه ریزی در رأس بودجه ریزی قرار دارد افزود: بودجه نویسی به معنای پیش بینی تأمین مالی برای رسیدن به اهداف و برنامه های شرح وظایف دولت است.

این حسابرس با اشاره به فرمول بودجه نویسی گفت: تصمیم گیری هر دولت برای بودجه نویسی متكی بر اعداد و مبالغی است كه نتیجه عملكرد مالی واقعی داشته و این عملكرد مالی واقعی هم زمانی قابلیت اتكا دارد كه عدد و ارقام مورد تهیه حسابدار از صحت و درستی برخوردار باشند.

هُشی با بیان اینكه حسابرسی جزو شرح وظایف دیوان محاسباتِ منتخب مجلس و ناظر بر دولت است افزود: دیوان محاسبات یك واحد مستقل بوده و زیر نظر دولت نیست. حسابرسی در بخش های غیردولتی بر عهده حسابرسان مستقل هر كشور است كه در چارچوب قوانین و مقررات خاص شناسایی و ارزیابی می شوند.

وی یادآور شد: ما قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، فاقد استاندارد حسابداری بودیم و معیاری به عنوان استاندارد در قانون تجارت پیش بینی نشده بود اما پس از انقلاب، یك شرح وظیفه قانونی تنظیم شد و اولین پیش نویس استانداردهای حسابداری كشور در سال 1375 تهیه و ابلاغ و از سال 1378 اجرایی گردید.

این استاد دانشگاه با بیان اینكه سابقه حسابرسی در ایران به سال 1330 برمی گردد افزود: حسابرسی بخش خصوصی از سال 1380 در اختیار بخش غیردولتی قرار گرفت.

هشی در ادامه اظهارت خود یادآور شد: بودجه نویسی بدین معناست كه اطلاعات و ارقام سال قبل را مورد نظر قرار دهیم و آن را بر اساس یك پیش بینی بنویسیم. بخش عمده بودجه ما اطلاعات مالی دستگاه هاست كه دیوان محاسبات درخصوص صحت و سقم آن اظهار نظر می كند.

وی افزود: طبق قانون، سازمان حسابرسی، حسابرس تمام شركت های دولتی است. حسابرس، صورت های مالی را در 10 تا 12 بند شرط گذاری و بررسی می كند اما سازمان برنامه و بودجه این مبانی مورد نظر حسابرس را به كار نمی گیرد.

معتمد بانك مركزی با اشاره به روش های بودجه ریزی بیان داشت: حسابرسیِ عملكرد، تنها یكی از انواع حسابرسی هاست كه قانون آن در مجلس تصویب شده است. اینكه دكتر نوبخت مطرح كردند بودجه بر اساس عملكرد تخصیص پیدا می كند اشاره به این موضوع دارد كه در سال جاری حسابرسی 50 شركت به این شكل خواهد بود.

هشی در پایان این مصاحبه رادیویی عدم اتكاء به اطلاعات مالی حسابرسی شده در چارچوب قوانین را دلیل عمده ناكارآمدی نظام برنامه ریزی در كشور دانست و افزود: عدم توجه به موقع مسئولان به انضباط مالی و تحقق اقتصاد مقاومتی بر محور كاهش تصدی گری دولت و انضباط مالی نیز از دیگر دلایل این قضیه به شمار می روند.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم