display result search
یك روانشناس با اشاره به نقش فضای مجازی در بلوغ زودرس كودكان، بیشترین اختلالاتی كه گریبانگیر كاربران اینترنت و فضای مجازی است را تشریح كرد.
یوسف خدابنده لو، روانشناس با اشاره به خطرات بلوغ زودرس برای كودكان گفت: وقتی یك كودك و نوجوان در فضای مجازی با انبوهی از تصاویر و فیلمهایی كه مخصوص بزرگسالان است روبرو میشود، افكار، نواحی مغزی و رفتار وی تحریك میشود و همین موضوع بلوغ زودرس را تسهیل میكند. بلوغ زودرس در كوتاه مدت مشكلاتی را برای بانوان ایجاد میكند و نگرانیهایی را دارد، چون بلوغ زودرس سبب میشود انتظارات اجتماعی از یك دختر افزایش یابد. همین موضوع سبب بروز استرس برای این افراد میشود.
وی كه در یك برنامه رادیویی صحبت میكرد در ادامه به بیشترین اختلالاتی كه گریبانگیر كاربران اینترنت و فضای مجازی است اشاره كرد و توضیح داد: اختلالات روانی كه همزمان با استفاده بیش از حد از فضای مجازی و اینترنت بروز پیدا میكند، شامل افسردگی، وسواس، تنهایی، مشكلات خلقی و اضطراب است. همچنین مشكلی كه بیش از هر چیزی این افراد را آزار میدهد اختلال بیش فعالی است.
همچنین حمید صدیق میرزایی، رئیس انجمن صیانت از حقوق كودكان و نوجوانان آنلاین ضمن اشاره به مهمترین خطراتی كه كودكان و نوجوانان را در استفاده از فضای مجازی و وسایل هوشمند تهدید میكند، گفت: یكی از مهمترین پیامدهای این فضا، كودكانی است كه دیگر كودك نیستند. در واقع آنها كودكان بالغی هستند كه این وضعیت بسیار نگران كننده است. این كودكان نمیتوانند از دوران كودكی و معصومیت خود استفاده كنند و زودتر از موعد وارد مرحله دیگری از زندگی خود شدهاند.
رئیس انجمن صیانت از حقوق كودكان و نوجوانان آنلاین با تاكید بر اینكه برای كنترل بلوغ زودرس به عنوان یك بحران پرشتاب اجتماعی باید چارهای اندیشید، اظهار كرد: امروزه شاهد افزایش شمار دانشآموزان حواس پرت هستیم كه نتیجه عادات و رفتارهای نادرست مصرف رسانهای كودكان است. متاسفانه این موضوع در داخل خانه شكل میگیرد و هنوز به مفهومی به نام رژیم مصرف رسانهای به طور عمیق توجه نمیشود. بنابراین خانوادهها بیش از آن كه نگران خوراك جسمی فرزند خود باشند، باید نسبت به خوراك روح و ذهن آنها دقت كنند، چرا كه شناخت خطرات و جوانب مشكلات برای كودكان دشوارتر است.
صدیق میرزایی در ادامه با اشاره به سهم خانواده، رسانه و خود فرد در بروز پدیده بلوغ زودرس افزود: اینكه فكر كنیم تمام تقصیرها به گردن رسانه و فضای مجازی است، نادرست است. شاید تعیین درصد و سهم برای هریك از بخشها كار درستی نباشد، اما واقعیتی كه وجود دارد این است كه در دنیای امروز، دسترسی كودكان و نوجوانان به این حجم از اطلاعات بیش از همه متوجه بی تدبیری والدین است. تسلیم شدن پدر و مادر در برابر فشار فرزندان كه ناشی از گلایه، بهانههای مختلف، غر زدن و مقایسه است، خطر بزرگی است. نباید فراموش كرد كه به غیر از والدین، شخص دیگری زیر ساخت و وسایل لازم را در اختیار كودكان قرار نمیدهد.
وی ادامه داد: بحران به قدری بزرگ است كه والدین باید قواعد و قانونهایی قرار دهند و تا جایی كه امكان دارد از ورود جریان اطلاعات حتی مفید به ذهن فرزندانشان جلوگیری كنند. اگر این پیشگیری صورت نگیرد، به مرور زمان با فرزند حواس پرتی مواجه خواهیم شد كه قدرت تمركز بر كتاب را ندارد، چراكه مغز این كودكان دچار دگرگونی و مدار پاداش آن مكررا تحریك شده است و هر لحظه منتظر محرك خارجی است.
اسحاق اصغری اعلایی، مدیر یكی از مدارس كشور با اشاره به نقش مدارس در خصوص كنترل و درمان پدیده بلوغ زودرس نیز گفت: به دلیل عدم اطلاع والدین و زمینهای كه برای فرزندان خود فراهم میكنند، دانش آموزان دچار بلوغ زودرس شده و خطراتی برای آنها ایجاد میشود. مدارس دولتی میتوانند بر اساس تجربیات كادر آموزشی و مشاورین خود، اطلاعاتی به میزان فهم كودكان و نوجوانان در اختیار آنها و والدینشان قرار دهند تا این افراد با پدیده بلوغ زودرس با آگاهی برخورد كنند.