صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یك مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اگر تمام اقدامات در كاهش آلودگی هوا مانند روان كردن ترافیك و استاندارد سازی سوخت وخودروها را انجام دهیم اما برای ظرفیت پر شده تهران تدبیری نیاندیشیم ، قادر به كنترل آلودگی هوای تهران نخواهیم بود.

برنامه "مناظره" با موضوع آلودگی هوا در كلانشهرها و راههای كنترل آن با حضور مهندس داریوش گل علیزاده ، معاون مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست كشور روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

داریوش گل علیزاده در ابتدا با بیان اینكه شاخص آلودگی هوای تهران در یك دهه اخیر از مونواكسیدكربن به ذرات معلق تغییر یافته است ، اظهار كرد : خودروهای دیزلی منشا اصلی آلودگی در تهران است كه در سال های اخیر راهكارهای لازم انجام شده كه كافی نبوده است.

وی ، دلیل معطل شدن تكالیف قانونی در این حوزه را درعدم وجود اعتبارات لازم دانست و عنوان كرد : طرح های مختلف كاهش آلودگی در حالی در تهران اجرا می شود كه ورودی آلاینده ها كنترل نمی شود . به عنوان مثال خارج كردن خودروهای فرسوده و كنترل اتومبیل های ورودی به شهر به درستی صورت نمی گیرد.

معاون مركز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست كشور در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو ، تاكید كرد : حتی اگر تمام اقدامات در كاهش آلودگی هوا مانند روان كردن ترافیك و استاندارد سازی سوخت و خودروها را انجام دهیم اما برای ظرفیت پر شده تهران تدبیری نیاندیشیم ، قادر به كنترل آلودگی هوای تهران نخواهیم بود.

گل علیزاده ادامه داد : باید یك برنامه اساسی برای كاهش جمعیت تهران صورت گیرد . برای تحقق این موضوع باید جاذبه های شهر تهران را كم كنیم و با یك مدیریت صحیح ، توسعه به سمت سایر شهرهای كشور صورت گیرد. در واقع در تدوین و اجرای برنامه های بلندمدت و كلان توسعه ای كشور باید موضوع آلودگی مدنظر قرار گیرد.

وی بخش زیادی از آلایندگی خودروها را ناشی از احتراق سوخت های فسیلی دانست و عنوان كرد : استاندارد این سوخت ها به یورو 4 رسیده كه البته كافی نیست اما باید توجه داشت برای نتیجه گیری مناسب از طرح ها باید هر سازمان بخشی از طرح را انجام دهد و فرآیند به صورت همزمان و یكپارچه باشد.

این مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست كشور بر توسعه حمل و نقل عمومی برای كاهش آلودگی تاكید كرد و گفت : زیرساخت های لازم در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی باید به نحو مطلوب شكل بگیرد تا شهروندان پس از طی كردن 500 متر به حمل ونقل عمومی دسترسی داشته باشند ، در این صورت به عدم استفاده از خودرو ترغیب می شوند .

مرتبط با این خبر

  •  ان‌شاءالله دور دوم انتخابات در امنیت كامل برگزار خواهد شد

  •  سرتیپ دوم خلبان نوری:

  •  لازم باشد حیفا و تل‌آویو را با خاك یكسان می‌كنیم

  • الان بدنه سینما فیلم تولید نمی‌كند

  • دانستن پشت پرده‌های بی‌حجابی و بدپوششی ضروری است

  • قوانین افراطی حوزه پوشش، باعث كاهش رضایتمندی مردم می‌شود

  • قابلیت پرواز بالگردهای هوانیروز در تاریكی مطلق و بدی آب‌وهوا

  • ضرورت تبیین روایت صحیح از فرهنگ ایرانی اسلامی برای دختران جامعه

  • عملیات وعده صادق با ساده‌ترین موشك‌ها و پهپادهای ایرانی انجام شد

  • تذكر به رعایت حجاب با حفظ كرامت انسانی كارآمدتر است