صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مقدم گفت : خودروهای فرسوده به خصوص نوع دیزلی علت اصلی آلودگی هوای تهران هستند كه شمار آنها تا كنون به 400هزار رسیده است.

برنامه " مناظره " با موضوع آلودگی هوا در كلانشهرها و راههای كنترل آن با حضور مهندس حسین مقدم ، سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

حسین مقدم در آغاز با بیان اینكه بیش از 80درصد آلایندگی هوای تهران مربوط به خودروها و ناوگان حمل و نقل موتوری است ، اظهار كرد : بر اساس مطالعات صورت گرفته ، معاینه فنی به عنوان محور پنجم برنامه كاهش آلودگی هوای پیشین ، می تواند تا 23 درصد از آلودگی هوا را كاهش دهد.

وی با ابراز تاسف از عدم خروج خودروهای فرسوده از چرخه شهری ، اظهار كرد : تنها عاملی كه می تواند خودروها را در چرخه شهری نگه دارد معاینه فنی مستمر و كوتاه مدت آنهاست تا یك خودرو حداقل های لازم را داشته باشد.

سرپرست ستاد معاینه فنی خودروهای تهران از تردد بیش از 120هزار خودرو سنگین دیزلی در سطح شهر تهران خبر داد و گفت : تعداد زیادی از این خودروها كه نقش اصلی در تولید ذرات معلق در هوا دارند ، فاقد معاینه فنی و نیمی از آنها فرسود هستند.

مقدم در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو به خودروهای فرسوده و تاثیر آن بر افزایش آلودگی تهران اشاره كرد و گفت : در تهران حدود 400 هزار و در كل كشور نزدیك به 2 میلیون خودروی فرسوده تردد می كنند . شمار بالای خودروهای فرسوده نشان از این دارد كه جایگزینی خودروها به درستی انجام نشده است.

وی افزود : سال هاست حتی یك اتوبوس نو به ناوگان اتوبوس رانی تهران اضافه نشده است و كماكان خودروهای فرسوده و قدیمی فعالیت می كنند.

این مقام مسئول در ستاد معاینه فنی خودروهای تهران خاطر نشان كرد : وظیفه ستاد معاینه فنی این نیست كه خودرو را بدون آلایندگی به چرخه شهر وارد كند بلكه موظف است خودرو ها را به حداقل های لازم برساند.

مقدم در خصوص آمار خودروهای دارای معاینه فنی گفت : با توجه به اینكه معاینه فنی در تهران به صورت مكانیزه كنترل می شود ، تنها 50 درصد خودرو ها به مراكز موجود در تهران مراجعه كرده اند و 50 درصد دیگر یا به شهرستان مراجعه كرده اند یا اصلا معاینه فنی ندارند.

وی از قانون معافیت 4ساله خودروها از معاینه فنی انتقاد كرد و گفت : متاسفانه علی رغم اینكه ضمانت خودروها از زمان تولید تنها یك یا دو سال است ، به مدت چهار سال از معاینه معاف هستند. در حالی كه ممكن نیست یك خودرو چهارسال به تعمیر و ارتقا نیاز نداشته باشد .

مقدم در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو خاطر نشان كرد : همه ما مشكلات را می دانیم و باید با توجه به شرایط و امكانات موجود در سیستم حمل و نقل عمومی و وضعیت خودروهای فرسوده چاره جویی كنیم.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند