صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عبدالرسول كریمی درباره آسیب هایی اجتماعی كه دانش آموزان را تهدید می كند گفت: در حال حاضر یكی از مهمترین چالش ها، وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی است و والدین و مربیان باید جایگزینی برای آن ایجاد كنند.

برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفت و گو در خصوص آسیب های اجتماعی دانش آموزان به ویژه در مدارس پایتخت با دكتر عبدالرسول كریمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و همایون فر كارشناس آموزشی به صورت تلفنی گفتگو كرد.

عبدالرسول كریمی در آغاز با تصریح بر اینكه هر مسئله ای كه باعث كج روی اجتماعی شود و ذهن دانش آموزان را به مخاطره بیاندازد، تحت عنوان آسیب اجتماعی از آن یاد می شود، عنوان كرد: در آموزش و پرورش دو طرح بسیار خوب در حال اجرا است؛ نخستین طرح با عنوان نماد مطرح است كه سال گذشته در چهار منطقه شهر تهران انجام شد و امسال نیز تقریبا در تمام مناطق 19 گانه شهر تهران در حال انجام است.

وی درباره طرح نماد توضیح داد و اظهار داشت: نماد به معنی نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان است و وظیفه آن، شناسایی، تشخیص و ارجاع دانش آموزان به مراكز مشاوره است. البته طرح مشابهی قبلا وجود داشته است اما در حال حاضر به صورت فراگیر در حال اجرا است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره آسیب هایی اجتماعی كه دانش آموزان را تهدید می كند گفت: در حال حاضر یكی از مهمترین چالش ها، وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی است. وقتی فضای مجازی در ذهن دانش آموزان گسترش پیدا می كند، دانش آموزان از ابعاد گوناگون ذهنی و جسمی به مخاطره می افتد. مربیان و والدین دانش آموزان باید جایگزین هایی را برای فضای مجازی در نظر بگیرند تا دانش آموز به جای آنكه به فضای مجازی پناه ببرد، ارتباط مناسبی با خانواده و همسالان خود پیدا كند.

وی ادامه داد: هر چه تعاملات دانش آموزان با اطرافیان خود بیشتر باشد، می توانیم به كاهش آسیب های اجتماعی دانش آموزان كمك كنیم.

در ادامه همایون فر با اشاره به اهمیت موضوع شناسایی آسیب های اجتماعی دانش آموزان، بیان كرد: برای رفع این آسیب ها، باید از حرف كم كنیم و نسبت به رفع آن ها در عرصه عمل اقدام كنیم زیرا خطر هجوم آسیب های اجتماعی به نسل نوجوان و جوان جامعه بسیار زیاد است.

این كارشناس آموزشی بیان كرد: بخش مهمی از آسیب های اجتماعی ناشی از فضای مجازی است. در زمان نه چندان دور معتقد بودیم عوامل موثر بر تربیت خانواده، مدرسه و جامعه است اما خارج از این مثلث تاثیرگذار بر تربیت، فضای مجازی نیز وارد شده است و دانش آموزان به راحتی به آن دسترسی دارند كه آثار سوء آن را در دانش آموزان می بینیم و احساس می كنیم.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند