صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

احمدیان گفت: امروزه رقابت شدیدی بین كشورها برای جذب نخبگان وجود دارد. اگر ما نتوانیم در این زمینه برنامه ریزی درستی كنیم در آینده نزدیك خریدار محصولات بیرونی خواهیم بود و برای اینكه بتوانیم فروشنده محصول شویم اكنون باید سرمایه گذاری كنیم.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع وضعیت نوآوری در ایران، چالش ها و فرصت ها و با حضور دكتر محمدتقی احمدیان استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف به روی آنتن رفت.

محمدتقی احمدیان نوآوری در كشور اكثرا توسط جوانان با همكاری اساتیدشان انجام گرفته است، گفت: به اعتقاد من از زمانی كه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ایجاد شد و این امكان را فراهم كرد كه نوآوری توسط دانشجویان و همراه با اساتید اتفاق بیافتد، فوق العاده اثرگذار بود.

وی افزود: ما در اطراف دانشگاه ها تعداد زیادی شركت های دانش بنیان داریم كه این دانشگاه ها بعضا نوآوری های فراوانی داشتند و اگر تقویت شوند و وارد متن جامعه شوند، تحولی اساسی در ساختار شركت های خدماتی كشور خواهد بود كه در زمینه های مختلف كارهای بسیار ارزشمندی كردند.

استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف متذكر شد: ما باید این ها را ارزش بگذاریم منتها رهایشان نكنیم. كمك كنیم تا اینها رشد كنند و در جامعه حضور داشته باشند و فعالیت كنند و بتوانند آرام آرام تبدیل به خیلی شركت های بزرگی كه در دیگر كشورهای جهان نمونه شان هست، شوند.

احمدیان با اشاره به اینكه در كشور اخیرا موسساتی ایجاد شدند كه به دنیال استعدادیابی و استعدادپروری هستند، توضیح داد: این شركت ها دانش آموزان در سطوح مختلف دبستان و دبیرستان را طبق یكسری آزمون ها استعدادیابی می كنند. لزومی ندارد كه دانش آموزی كه استعدادش در موسیقی هست در زمینه پزشكی كار كند. اگر این استعدادیابی ها به طور مستدل انجام شود و جدا شود آن وقت اولا افرادی را داریم كه در زمینه استعداد خودشان خواهند رفت و در این مسیر یاد می گیرند چیزی را به وجود بیاورند و كم كم كارآفرینی را آموزش می بیینند.

وی افزود: سپس این افراد كارها و فعالیت های جمعی برای تولید یك محصول حتی اگر وجود داشته باشد را آموزش می بینند. این افراد وقتی كه به دانشگاه می آیند دانش لازم را برای ایجاد یك محصول بهینه یاد می گیرند كما اینكه شركت های دانش بنیانی كه ایجاد شده تعداد زیادی شان در تولید محصول موفق بوده اند. البته وقتی محصولی تولید شد بازاریابی و چرخه تولید لازم دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف تاكید كرد: بعد از اینكه محصولی وارد بازار شد باید دولت ها وارد شوند و واردات محصولات مشابه را ممنوع كنند و یا تعرفه هایی بر محصولات وارداتی ببندند تا محصولات داخلی قادر به فروش باشند. از طرفی شركت های دانش بنیان در همه جا تا سال ها معاف از پرداخت مالیات هستند و دولت ها زمین و امكانات تولید را در اختیارشان قرار می دهند تا بتوانند نیازهایشان را برطرف كنند. ما باید علاوه بر این اقدامات، سعی كنیم تا شركت های دولتی نیازهای خود را از این شركت های نو بنیان برطرف كنند.

وی با یادآوری اینكه اگر جامعه از نظر اقتصادی آزاد باشد و دولتی نباشد افراد به دنبال افزایش پول خود هستند و سرمایه گذاری می كنند، متذكر شد: امروزه رقابت شدید بین كشورها برای جذب نخبگان وجود دارد به ویژه كشورها به دنبال جذب نخبگان در فضای مجازی هستند. كشور ما اگر نتواند در این زمینه برنامه ریزی درستی كند در آینده نزدیك خریدار محصولات بیرونی خواهد بود و برای اینكه بتوانیم فروشنده محصول شویم اكنون باید سرمایه گذاری كنیم. این سرمایه گذاری منوط به سیاست دولت می‌شود و از طرفی روابط سیاسی ما با كشورهای دیگر نیز مهم است تا بتوانیم محصولاتمان را صادر كنیم.

احمدیان با اشاره به اینكه ایجاد شهر هوشمند در كشور امكان پذیر است، گفت: این اتفاق بسیار خوب است و زیرساخت ها فراهم است اما زیرساخت های دولتی باید خود را برای این موضوع آماده كند. یعنی من بتوانم بسیاری از نیازهایم در خانه را به صورت اینترنتی رفع و رجوع كنم. در این میان باید ارتباطات و فسادهایی كه هر از گاهی دیده می شود از بین رود و دولت ها در این مسیر مصمم باشند.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم