صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

مهدی پورقاضی گفت: آنچه با آن مواجه هستیم این حقیقت است كه بین 15 تا 50 درصد قیمت های كالاهای تولید شده تغییر كرده كه شاید با مرور زمان این افزایش قیمت ها تعدیل شود.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو در خصوص چالش های تولید با تغییر نرخ پایه سوخت با مهندس مهدی پورقاضی عضو كمیسیون صنعت اتاق بازرگانی و دكتر جواد نوفرستی كارشناس اقتصاد انرژی به صورت تلفنی گفتگو كرد.

مهدی پورقاضی در آغاز با تصریح بر اینكه افزایش نرخ بنزین، بر تولید نیز اثرگذار خواهد بود، گفت: مسئله اصلی میزان اثرگذاری است. حقیقت آن است هزینه حمل در قیمت تمام شده محصول بین یك تا چهار درصد بسته به ارزش كالا اثر خواهد داشت و این تنها یك بخش از اثرگذاری بنزین روی قیمت تمام شده محصول است.

وی همچنین افزود: در بخش صنعت، هزینه های حمل مواد اولیه به صورت تساعدی افزایش پیدا می كند یعنی ممكن است قیمت هزینه محصول كمتر از پنج درصد باشد اما مواد اولیه ای كه به كارخانه حمل می شود نیز دچار افزایش قیمت می شوند. همچنین در مورد خدماتی كه واحدهای صنعتی از تامین كنندگان دیگر دریافت می كنند هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود و در مجموع هزینه حمل و نقل در حوزه تولید بیشتر می شود و در نتیجه تغییر نرخ پایه بنزین، بین 15 تا 20 درصد در قیمت نهایی محصول و تولید شده اثر خواهد گذاشت و باعث گرانی كالا می شود.

عضو كمیسیون صنعت اتاق بازرگانی با بیان اینكه برخی از كالاها با كامیون های بزرگ و تریلی حمل می شود، اظهار كرد: ظاهرا قیمت گازوئیل كه مورد استفاده این خودروهای سنگین است، تغییر نكرده است اما عملا هزینه های حمل افزایش یافته است زیرا یك اثر روانی یا انتظار تورمی به واسطه افزایش قیمت بنزین ایجاد می شود كه سبب افزایش قیمت ها به طور كلی خواهد شد.

وی تصریح كرد: آنچه با آن مواجه هستیم این حقیقت است كه بین 15 تا 50 درصد قیمت های كالاهای تولید شده تغییر كرده است كه شاید با مرور زمان این افزایش قیمت ها تعدیل شود اما در حال حاضر شرایط به این شكل ادامه خواهد داشت.

پورقاضی درباره تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین، اظهار كرد: از نظر اصولی، تصمیم دولت اقدام صحیحی بود زیرا انرژی در ایران خیلی ارزان است و به این وسیله موجبات اتلاف آن را فراهم می كنیم اما حقیقت آن است كه روش گران كردن بنزین بد بود.

جواد نوفرستی درباره اثرگذاری افزایش قیمت بنزین در حوزه تولید گفت: اثر اصلی این افزایش قیمت بنزین روی وسایل نقلیه ای است كه از بنزین استفاده می كنند. البته انجام این كار یعنی افزایش نرخ سوخت امری صحیح بود اما شكل اجرای آن بسیار بد و ای كاش از گذشته و به تدریج این اتفاق صورت می گرفت.

وی همچنین بیان كرد: جدا از اثر واقعی تورمی كه افزایش ناگهانی قیمت بنزین بر اقتصاد دارد، اما اثرات روانی و انتظارات تورمی كه افزایش قیمت بنزین دارد، بسیار زیاد است و از همه مهمتر در كنار این اثرات روانی، سوء استفاده های تورمی نیز وجود دارد و كالاهایی كه حتی به بنزین ارتباطی ندارند نیز افزایش پیدا می كنند.

این كارشناس اقتصاد انرژی با ذكر مثالی ادامه داد: چطور سران قوا از یك راننده تاكسی انتظار دارند در حالی كه بنزین سه برابر شده است، اما كرایه خود را افزایش ندهد. طبیعتا كرایه مسافر و حمل كالا توسط وانت بارها با افزایش قیمت بنزین افزایش پیدا می كند و در این موضوع تردیدی وجود ندارد كه این تغییر قیمت ها، در صورت های مالی شركت های تولیدی اضافه خواهد شد و در نتیجه، شاهد گران شدن محصولات در بازار نیز خواهیم بود.

مرتبط با این خبر

  • اسلامی‌سازی و اسلام‌هراسی دو حربه رسانه‌های بیگانه / چرا غرب سیل سیستان و بلوچستان را به مسائل قومیتی ربط داد؟!

  • گناهان خود را با "احسان" از بین ببریم!

  • ان‌شاءالله شیشه عمر صهیونیست‌ها شكسته خواهد شد

  • مدرسه‌سازی؛ از برترین خیرات است

  • مشاركت در تولید با امنیت سرمایه اتفاق می‌افتد

  • رژیم صهیونیستی قادر به شكست نیروهای مقاومت نیست

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • دولت باید دخالت در تولید و رقابت با بخش خصوصی را كنار بگذارد

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس