صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شعبان پور مطرح كرد : متاسفانه دارندگان موتورسیكلت هنوز معاینه فنی را برای وسیله نقلیه خود لازم نمی دانند و با اجرای طرح كاهش آلودگی هوا ورود موتورسیكلت ها به درون طرح ترافیك بیش از گذشته شده است.

برنامه " مناظره " با موضوع آلودگی هوا در كلانشهرها و راههای كنترل آن با حضور سرگرد مهدی شعبان پور ، كارشناس ترافیك شهری فرماندهی انتظامی تهران بزرگ روانه آنتن رادیو گفت و گو شد.

مهدی شعبان پور در ابتدا با بیان اینكه 70 الی 80 درصد آلودگی تهران مربوط به منابع متحرك است ، عنوان كرد : 24 درصد آلاینده ها توسط خودروهای دیزلی و 12 درصد به وسیله موتورسیكلت ها تولید می شود.

وی راهكارهای كاهش تردد برای خودروها و موتورسیكلت های آلاینده را برشمرد و گفت : برنامه های ممنوعیت تردد ، اصلاح نرخ جریمه ها در جهت افزایش بازدارندگی ، قوانین جامع و طرح های مشترك نیروی انتظامی با شهرداری ها ، روش هایی برای كنترل عبور و مرور این وسایل است.

كارشناس ترافیك شهری فرماندهی انتظامی تهران اضافه كرد : متاسفانه دارندگان موتورسیكلت هنوز معاینه فنی را برای وسیله نقلیه خود لازم نمی دانند كه نیازمند فرهنگ سازی است . از سوی دیگر طرح كاهش آلودگی هوا منجر به ورود بیشتر موتورسیكلت ها به درون طرح ترافیك شده اند.

شعبان پور در بخش دیگری از برنامه مناظره رادیو گفت و گو با بیان اینكه در حوزه كاهش آلودگی هوا به اندازه كافی قانون وجود دارد ، عنوان كرد : تمام مقررات و جرائم ، پلیس را به اعمال قانون در خصوص خودروهای دیزلی دودزا و فاقد معاینه فنی موظف كرده است .

وی در پاسخ به انتقادی در خصوص عدم بازدارندگی جرائم گفت : مواردی كه باید خودروها متوقف و به پاركینگ هدایت شوند در قانون مشخص شده است ، از این رو پلیس نمی تواند فراتر از قانون عمل كند. درست این است كه در ازای سیاست منع تردد جایگزینی برای افراد وجود داشته باشد تا آنها بتوانند از آن استفاده كنند. به عنوان مثال تسهیلات و كمك های مالی برای بهبود شرایط خودرو ایجاد شود.

كارشناس ترافیك نیروی انتظامی ادامه داد : یكی از سیاست های تشویقی این است كه باراندازها را به خارج از تهران منتقل كنیم ، به این وسیله كامیون ها برای تردد به شهر وارد نمی شوند بنابراین آلودگی نیز به میزان چشم گیری كاهش می یابد.

شعبان پور به مدیریت تردد اشاره كرد و گفت : اعمال قانون همیشه نمی تواند موثرباشد و باید بر مدیریت تمركز داشته باشیم. از جمله مسائل بسیار مهم خودروهای تك سرنشین هستند كه به دلیل عدم مدیریت سیستم حمل و نقل عمومی رو به افزایش است .

وی در پایان مصاحبه با رادیو گفت و گو عنوان كرد : بر اساس قانون نباید به خودروهای فرسوده خدماتی مانند بیمه شخص ثالث ، معاینه فنی و كارت سوخت ارائه شود اما در سطح جامعه شاهد حضور خودروهای بسیار فرسوده هستیم كه علیرغم نداشتن كارت سوخت ، معاینه فنی دریافت می كنند.

مرتبط با این خبر

  • افزایش تجرد دختران عامل فرهنگی دارد

  • حجاب یك امر درمانی است و بدون عفاف ارزشی ندارد

  • علم و آگاهی و دانستن مسائل روز 2 بال هنر هستند

  • عملیات« وعده صادق» شكست ترمیم ناپذیری بر اشغالگران قدس تحمیل كرد

  • سپاه؛ مدافع فرامرزی انقلاب اسلامی

  • چرا مردم امریكا خواستار نابودی اسرائیل نیستند؟

  • تصویب تعرفه ترجیحی در گروه پرستاری برای اولین بار

  • قدرت‌نمایی پوشالی و جعلی اسرائیل / انهدام پیچیده‌ترین ساختار نظامی جهان توسط ایران

  • ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات باحضور سردارباقری

  • جایگزینی نورهای مصنوعی به جای آفتاب در كشاورزی