display result search
روحالله مدبر گفت: چرا مجلس با آن كسانی كه آمدند به ملت وعده دادند كه تحریمها رفت، برجام را خدا آورد! برخورد نمیكند؟ چرا مجلس اجازه داد ماده 36 و 37 در برجام گنجانده شود؟
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (بررسی و تحلیل اولویتهای مجلس یازدهم و ضرورت كارایی و كارآمدی برای حل مشكلات كشور) با حضور دكتر روحالله مدبر، استاد دانشگاه و كارشناس مسایل سیاسی روانه آنتن شبكه رادیو گفتوگو شد.
روحالله مدبر در مصاحبه با رادیو گفتوگو اظهار كرد: در حدیثی از پیامبر اسلام آمده است، هر كسی مسئولیتی بپذیرد یا به كسی مسئولیتی بدهد یا بداند از او یا فرد گمارنده شایستهتر وجود دارد، به خدا، رسولش و همه مومنین خیانت كرده است. از طرفی امیرالمومنین میفرماید: چهار عامل باعث شكست دولتها میشود، نخست ضایع كردن اصول، سرگرم شدن به فروع، به كار گماردن كنار انسانهای پست و كنار گذاشتن انسانهای فاضل.
وی افزود: مجلس دو وظیفه مهم دارد، ابتدا قانونگذاری و پس از آن نظارت بر ساختار قدرت. اگر مجلس درست عمل كند، آن مجلس است كه باید از كنار گذاشتن انسانهای فاضل جلوگیری كند تا انسانهای پست در قدرت قرار نگیرند. وقتی میگوییم ساختار مجلس اشكال دارد، یعنی مجلسی كه نمیتواند از حق اصلیاش كه حق نظارت است، استفاده كند. مجلسی كه وزیری كه تاثیرش بر اقتصاد و سفره مردم مشهود است و 80 امضا پای استیضاحش نوشته شده تا میخواهد به صحن برسد، ریزش پیدا میكند، این دقیقا طبق روایت امیرالمومنین است هم توجه به امور كم اهمیت داده شده و هم انسانهای ناشایست در امور كشور ماشركت داده شدند.
استاد دانشگاه ادامه داد: مجلس سنگر مهمی است كه میتواند جلوگیری كند از انتصاب افرادی كه شایستگی احراز برخی پستها را ندارند. قصد ندارم به كسی جسارت كنم اما وضعیت كشور را میبینید بیثباتی اقتصادی و عدم امنیت اقتصادی حاكم شده است، همانطور كه میدانید اقتصاد مبنای زندگی مردم است، اگر اقتصاد دچار مشكل شود، بقیه مسائل اقتصادی به دنبال آن میآید. مجلسی كه نمیتواند دولتی كه بیش از شش سال ملت ما را معطل قضیهای به نام برجام كرده است، شش سال است كه فقط وعده وعید شنیدیم و مجلس كاری برای اجرایی شدن این وعدهها نكرده است.
روحالله مدبر گفت: كار به جایی رسیده كه كشوری مانند فرانسه خود دچار بحرانهای داخلی است، مقامات دست چندمش ما را تهدید میكنند كه به استراتژی ماشه متوسل خواهند شد و ملت بزرگ ایران را تهدید می كنند كه تحریمها را برخواهند گرداند. چرا مجلس آن كسانی كه آمدند به ملت ما وعده دادند، تحریمها رفت، برجام را خدا آرود! چرا با اینها برخورد نمیكند؟ چرا مجلس اجازه داد ماده 36 و 37 در برجام گنجانده شود؟ این موارد بزرگترین اشكالاتی است كه به دلیل ایرادات ساختاری در سیستم مجلس میبینیم و ضرورت بر اصلاح این مساله است كه مجلس ابتدا قبل از قانونگذاری باید بر اجرای قوانین نظارت كند.
وی افزود: امروز مجلس از ابزارهای خودش استفاده درست نمیكند. در حالی كه مجلس عصاره فضائل ملت است. آن روز كه موگرینی به صحن مجلس آمد و آقایان به ترتیب ایستادند و با او سلفی و عكس یادگاری گرفتند، شاهد بودیم كه در رسانههای دنیا بابت رفتار سبك مجلسیان چه تحقیری میشدیم. در این دیدار نمایندگان ما طبق سخن امیرالمومنین سرگرم به فروع میشوند. برای همین وزیری كه از او میخواهند به صحن بیاید و درباره وعدههایش صحبت كند كه چرا امروز اروپا برای ما گستاخی میكند، جوابی نمیدهد و از صحن خارج میشود و میگوید جای دیگری جلسه دارم!
استاد دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفتوگو بیان كرد: این رفتارها نشان از شان مجلس دارد. چرا حالا چنین رفتاری با مجلس میشود؟ زیرا افرادی در مجلس بر كرسی نمایندگی نشسته اند كه آن حدیث پیامبر عمل نكردند و نگذاشتند فردی كه از آنها توانمندتر است وارد مجلس شود. نكته دیگر حضور افراد غیر متخصص در كمیسیونهای تخصصی است. چرا باید فردی كه مدرك آبیاری دارد، در كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عضو میشود؟ چرا همه نمایندگان صف میبندند كه عضو این كمیسیون شوند؟ یكی از مشكلات ما در مجلس این است كه افراد از قبل نمیدانند كه باید به كدام كمیسیون بروند و اصلا هدفشان از ورود به مجلس چیست؟