صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گناه بشر و ترس از جان امام را زمینه ساز غیبت حضرت مهدی (عج) عنوان كرد و گفت: اگر ترس از جان امام سبب غیبت شد، پس چگونه عاشورا توجیه می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدهادی همایون با حضور در برنامه "سوفیا" رادیو گفت‌وگو ضمن تشریح چیستی و چگونگی حكمت غیبت اظهار كرد: «این مسئله بعد از وقوع انقلاب اسلامی بیش از پیش مطرح شد؛ چنانچه تا قبل از انقلاب بعنوان یكی از اعتقادات شیعه به مسئله غیبت پرداخته می‌شد.»

وی یادآور شد: «امروزه غیبت مقوله‌ای واقعی و همواره در صحنه می‌باشد و لذا توجه ویژه ای را در حوزه كلام می‌طلبد. این روند شاید منجر به دستیابی به علمی جدید گردد كه پیوندی میان فلسفه و عرفان یا فلسفه و كلام را تحقق بخشد.»

همایون با بیان این مطلب شكل گیری وحدت علوم را دیر و دور ندانست و تصریح كرد: «در روایت آمده است ترس از جانِ حضرت، منجر به غیبت امام بوده. حوادث تاریخی نیز این شكل را نمایان می‌سازد؛ اما آیا همه مسئله در همین سطح است؟ اگر ترس از جان امام سبب غیبت شد، پس چگونه عاشورا توجیه پذیر می‌گردد؟»

امام از نظرها غایب شد تا مردم تنبیه شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) غضب خداوند و تنبیه الهی را دو دلیل عامی برای غیبت حضرت ولی عصر (عج) عنوان كرد و گفت: «بسیاری معتقدند غیبت بدلیل گناه بشر بوده است و حتی در جنبه‌های ادبی نیز بدین مقوله اشاره می‌شود. اما مگر بشر قادر به محافظت از سایر ائمه بوده است؟»

همایون استدلالی دیگر را برآمده از حدیثی دانست كه گردن ننهادن امام بر بیعت ستمگران زمان را دیگر فلسفه غیبت خواند و تصریح كرد: «روایتی مهم در فهم این ماجرا آمده است كه می‌فرماید وجه حكمت در باب غیبت امام عصر (عج) به‌سان وجه حكمت درباره سایر انبیا می‌باشد. حضرت موسی نیز دوران 40 روزه غیبت داشته كه باید در همین چارچوب تعریف شود.»

وی خاطرنشان ساخت: «در همین روایت آمده است غیبت، سری از اسرار الهی است. این سِر تا زمان ظهور آشكار نمی‌شود و مثالِ عینی آن را در غیبت حضرت خضر برای موسی می‌دانند.»

عاشورا از جنس غیبت است

همایون عاشورا را ماجرایی از جنس غیبت دانست و افزود: «روزی كه یزید لعنت الله علیه از حضرت زینب (س) سوال كرد و ایشان فرمودند: چیزی جز زیبایی ندیدم، آیا حضرت در پاسخ دروغ گفتند یا بیانی ادبی را تبیین كردند؟ خیر. بلكه یك حقیقت را بیان فرمودند.»

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: «این واقعه صد در صد فاجعه است اما حضرت زینب (س) باطن این واقعه را دیدند. این حقیقت همانی است كه ما را به جریان ظهور نزدیك می‌كند؛ لذا پیوند میان ظهور و عاشورا بسیار اهمیت دارد.»

همایون خاطرنشان كرد: «امروز هیچكس اعتقاد ندارد امام حالتی نامرئی دارند؛ همچنین گاه تصور می‌شود امام دور از دسترس ما زندگی می‌كنند. گاه نقل می‌شود امام در بیابانی در یك چادر زندگی می‌كنند اما روایتی می‌فرماید امام در میان ما هستند و این مطالب راهنمایی برای ماست تا بدانیم غیبت از چه سنخی است.»

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم