display result search
كارشناس سامانه جامع گارانتی،با اشاره به اینكه علت وجود گارانتیهای مختلف برای كالاهای لوازم خانگی خلاء سامانهای جامع در این حوزه بود،گفت: ر صورت استقرار كامل سامانه جامع گارانتی عرضه كننده كالا موظف خواهد بود تعهدات خود در قبال مصرف كند
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو سعید عباسی كارشناس سامانه جامع گارانتی و خدمات پس از فروش، با حضور در برنامه حجره رادیو گفتگو با موضوع قاچاق لوازم خانگی از پیشگیری تا مبارزه به بررسی این موضوع پرداخت.
عباسی با بیان اینكه از جمله مشكلات عمده در خصوص قاچاق صنعت لوازمخانگی عدم شفافیت زنجیره تامین كالا است، گفت: تا زمانیكه حلقههایی مانند «واردكننده»، «شیوه ورود كالا به داخل»، «نوع و مدت زمان گارانتی» در كنار یكدیگر قرار نگیرند، این مشكلات پا برجا خواهد بود.
وی در واكنش به این مطلب كه ممنوعیت واردات لوازم خانگی منجر به گسترش قاچاق در كشور شده است، افزود: نمیتوان گفت كه تنها دلیل وجود كالای قاچاق در بازار، ممنوعیت واردات است چراكه تا اوایل سال 97 كه ممنوعیتی در این حوزه وجود نداشت و برندها بدون نماینده در سطح عرضه حضور داشتند، كالاها به شكل غیرقانونی نیز وارد كشور میشدند.
* فقدان آمار مشخص در حوزه لوازمخانگی منجر به عدم شفافیت شده است
این كارشناس سامانه گارانتی دلیل عدم شفافیت زنجیره تامین را عدم تطابق آمارها در این حوزه با یكدیگر دانست و اظهار داشت: با رصد آماری كه در خصوص قاچاق لوازم خانگی و تولید انجام شده است، مشاهده گردیده كه در این خصوص نوعی ناهمخوانی وجود دارد.
عباسی در ادامه با بیان اینكه استقبال تولیدكنندگان در اخذ شناسه كالا مطلوب نبوده است، گفت: این در حالیست كه شناسه كالا برای شناختن ادبیات جابه جایی كالاها در سازمانهای مختلف و قسمتهایی است كه در زنجیره كالا نقش دارند، ایجاد شده است.
وی افزود: در همین راستا دستورالعمل شناسه كالای داخلی كه در خرداد 96 مصوب شد، از سوی وزیر صمت به كلیه تولیدكنندگان ابلاغ گردید، اما شاهد آن بودیم كه زمان در نظر گرفته شده توسط تولیدكنندگان رعایت نشد؛ در بحث واردات نیز، چون ثبت سفارش به اخذ شناسه كالا منوط شده بود، این كار صورت پذیرفت.
* جلوگیری از گسترش قاچاق لوازمخانگی با اجرای طرح شناسه كالا
عباسی در بخش دیگری از اظهارات خود با اذعان به اینكه قاچاق لوازمخانگی در ابعاد مختلف در حال انجام است، عنوان كرد: بر اساس گفته سخنگوی محترم ستاد مبارزه با قاچاق كالا و ارز و ابلاغیه دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صمت، از پانزدهم بهمن ماه كلیه كالاها باید شناسه كالا داشته باشند.
وی ادامه داد: یكی از دلایل الزام به نصب این شناسه، آن است كه با اخذ شناسه كالا اطلاعات اولیهای از واحدهای تولیدكننده و حتی واردكنندگان قبلی به دست میآید؛ به دنبال این موضوع در مرحله بعد از اخذ و نصب شناسه كالا، طرح شناسه رهگیری آغاز خواهد شد در واقع با چیدن این پازلها سامانه جامع گارانتی حاصل میشود.
* با استقرار كامل سامانه جامع گارانتی عرضهكننده كالا تعهدات خود را باید ایفا كند
این كارشناس سامانه گارنتی در خصوص وضعیت فعالیت گارانتیهای مختلف در كشور گفت: در حال حاضر ارائه خدمات پس از فروش به مصرفكننده وضعیت مطلوبی ندارد و امیدواریم كه این مساله به طور جدی و با استقرار سامانه جامع گارانتی حل و فصل شود.
وی در پایان افزود: هماكنون مصرفكنندگان نسبت به وجود این سامانه بیاطلاع هستند و این درحالیست كه طبق ساز وكار این سامانه اگر ارائه دهنده كالا به هر دلیلی تعهدات خود را انجام ندهد، مكلف خواهد بود كه علاوه بر انجام كامل تعهد، خسارت وارده به كالای مصرفكننده را نیز جبران نماید.