display result search
محسن ابوالحسنی گفت: به نظرم قوانین فعلی جوابگوی وضعیت كنونی نیست، چون قبلا تبلیغات ناظر به رفتاری چون تراكت چسباندن بود، اما امروز تبلیغات یك بازده گستردهای را شامل میشود كه تابع بازده زمانی هم نخواهد بود.
برنامه "گفتوگوی سیاسی" با موضوع (تبلیغات زودهنگام نامزدهای مجلس شورای اسلامی، چالشها و راهكارها) با حضور محسن ابوالحسنی، كارشناس پژوهشكده شورای نگهبان روانه آنتن شبكه رادیو گفتوگو شد.
محسن ابوالحسنی در مصاحبه با رادیو گفتوگو عنوان كرد: قانون انتخابات مجلس فصل مجزایی را برای تبلیغات در نظر گرفته و در آنجا یكی از مباحثی كه مطرح شده، بحث تبلیغات زودهنگام است. البته باید به این نكته اشاره كرد كه قانون مجلس مصوب سال 1378 است و 20 سال از تصویب آن میگذرد و همین نكته یكی از موضوعاتی است كه باید به آن توجه داشت، به عبارتی قانونی كه به روز نیست به ویژه با تحولات اخیری كه در فضای مجازی و ارتباطات رخ داد. لذا باید این قانون به ویژه در بخش تبلیغات به روز میشد، چون تبلیغات یكی از مهمترین اركان انتخابات است كه تصمیم مردم را برای رای دادن میسازد.
وی افزود: بنابراین نامزدهای انتخاباتی هم به دنبال این خواهند بود كه از روشهای نوین برای تبلیغات استفاده بكنند و اكنون بحث فضای مجازی را خیلی بیشتر مدنظر قرار میدهند تا بحث تراكت و تبلیغات فیزیكی. لذا باید اذعان كرد كه در بحث تبلیغات كلی و تبلیغات زود هنگام قانون انتخابات مجلس به روز نیست، اما به صورت خاص اگر بخواهم به قانون اشاره كنم كه درباره تبلیغات زودهنگام چه گفته است، در ماده 56 قانون انتخابات مجلس بیان میكند تبلیغات و شیوههای تبلیغی مجاز منحصر به موارد مجاز مذكور در این قانون است و مراجع اداری، انتظامی و قضایی موظف به برخورد با تبلیغات غیرمجاز هستند.
كارشناس پژوهشكده شورای نگهبان ادامه داد: درباره تبلیغات زودهنگام چنین برداشت میشود كه فعالیت تبلیغات انتخاباتی نامزدهای نمایندگی 8 روز قبل از روز اخذ رای مرحله اول و دوم آغاز و تا 24 ساعت قبل از اخذ رای ادامه خواهد داشت. به عبارتی زمان رسمی تبلیغات نامزدهای انتخابات مجلس 8 روز قبل از اخذ رای است كه 24 ساعت هم قبل از اخذ رای پایان مییابد. به عبارتی 7 روز زمان تبلیغات برای كاندیداها به صورت رسمی و قانونی ثبت شده است و هر چه قبل از این تاریخ باشد، شامل تبلیغات زودهنگام خواهد شد.
محسن ابوالحسنی گفت: به نظرم قوانین فعلی جوابگوی وضعیت كنونی نیست، چون قبلا تبلیغات ناظر به رفتاری چون تراكت چسباندن بود، اما امروز تبلیغات یك بازده گستردهای را شامل میشود كه تابع بازده زمانی هم نخواهد بود، اما علت اصلی اینكه تبلیغات زودهنگام ممنوع شده است، به این دلیل است كه به طور طبیعی كشور ما چند ماهی درگیر انتخابات میشود. هر چند كسی كه تصمیم به كاندید شدن در انتخابات مثلا مجلس شورای اسلامی میگیرد، از چند سال قبل فعالیتهایی را آغاز میكند و به شكلی جهتگیری میكند كه بعد از حضور در مجلس دوره بعد هم رای بیاورد، لذا نمیتوان مانع این نوع فعالیت و جهتگیری شد.
وی افزود: اما آنچه نظام قانونی ما آنرا تبلیغات به شمار میآورد نه تبلیغات غیررسمی، تعریف مشخصی را شامل میشود. طبیعتا وزرا، نمایندگان مجلس، رئیسجمهور و مقامات كشوری و لشكری به مناسبت و اقتضای مسئولیتها بیشتر از یك شهروند عادی در رسانه ملی حضور دارند، مصاحبه میكنند، اخباری درباره آنها پخش میشود، به طور طبیعی این حضور و پخش اخبار میتواند جنبه تبلیغی هم برای فرد داشته باشد، اما آنچه كه قانون انتخابات باید در صدد ساماندهی آن باشد، تبلیغات به معنای اخص كلمه و نزدیك انتخابات با شور انتخاباتی اعم از جلسات و سخنرانیهای انتخاباتی به نوعی فعالیتهای مستقیمی است كه در زمینه جلب آرا صورت میگیرد.
كارشناس پژوهشكده شورای نگهبان در مصاحبه با رادیو گفتوگو ادامه داد: لذا ابتدا باید دایره بحث را مشخص كنیم، برای همین اگر درباره تبلیغات و به طور خاص صحبت از تبلیغات زود هنگام است، منظور فعالیتهای خاصی است كه با تابلوی انتخاباتی برای جلب رای صورت میگیرد، به طور طبیعی فعالیتهایی كه بدون تابلو و در زمینه جلب آراء قابل اثبات یا غیرقابل اثبات صورت میگیرد، در نظام حقوقی به آن تبلیغات انتخاباتی نمیگویند. با این مبنا حتما باید برای تبلیغات بازه زمانی داشته باشیم، زیرا در بازه زمانی قانونی تبلیغات چند برابر میشود و گسترش پیدا میكند و حالا تصور كنید برای تبلیغات محدوده نداشته باشیم، از حالت طبیعی خارج خواهد شد و بینظمی حاكم میشود.