صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

سید مصطفی آذركیش با اشاره به اینكه پیش از انقلاب، 12 درصد از دانش آموزان متوسطه در هنرستان ها تحصیل می كردند، گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه در هنرستان ها آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش را می بینند.

برنامه «دستاورد» رادیو گفت و گو با موضوع دستاوردهای آموزش و پرورش در حوزه فنی و حرفه ای و كاردانش و با حضور مهندس سید مصطفی آذركیش مدیر كل فنی و حرفه ای و كاردانش آموزش و پرورش كشور به روی آنتن رفت.

سید مصطفی آذركیش در آغاز با بیان اینكه آموزش و پرورش به عنوان بزرگترین نهاد برای تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه های اجتماعی است، گفت: تمام كشورهایی كه در توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی خودشان موفق بوده اند، توجه ویژه ای به آموزش و پرورش داشته اند و بدون تردید مهم ترین نهادی كه می تواند برای تحقق اهدف چشم اندازهای كلان كشور موثر باشد، وزارت آموزش و پرورش است.

وی به آموزش های فنی و حرفه ای اشاره و تاریخچه آن اشاره كرد و افزود: تاریخ این نوع آموزش ها در ایران به قبل از سال 1330 باز می گردد و شاید قبل از آن نیز با راه اندازی مدرسه دارالفنون، رشته های مهارتی در كشور آموزش داده شد. پس از آن نیز نخستین هنرستان صنعتی كشور را با مشاركت آلمان راه اندازی كردیم كه اخیرا همایشی برای بزرگداشت صد و دوازدهمین سالروز تاسیس آن برگزار كردیم. بنابراین بیش از یك قرن سابقه آموزش های فنی و حرفه ای را در كشور داریم.

مدیر كل فنی و حرفه ای و كاردانش آموزش و پرورش كشور از ارائه آموزش های فنی و حرفه ای به صورت غیر رسمی توسط دستگاه های اجرایی متولی مهارت گفت و اظهار داشت: آموزش های فنی و حرفه ای پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسعه پیدا كرد و با نگاه ویژه ای به نقش و اهمیت این آموزش ها توجه شد.

وی خاطرنشان كرد: پس از سال 71 در دل دوره آموزشی متوسطه نیز شاخه تحصیلی به نام كاردانش ایجاد شد كه كمك كرد در كنار آموزش های فنی و حرفه ای، آموزش های كاردانش نیز ارائه شود و منجر به این شود كه در 100 درصد مناطق آموزشی كشور، حداقل یك هنرستان داریم.

آذركیش با اشاره به اینكه پیش از انقلاب، 12 درصد از دانش آموزان متوسطه در هنرستان ها تحصیل می كردند، گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد از دانش آموزان دوره متوسطه در هنرستان ها آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش را می بینند.

وی به سند جامع آموزش و پرورش اشاره كرد و افزود: راهكارهایی كه در سند ارائه شد، عمدتا ناظر بر شناساندن دانش آموزان و آشنایی آنها با حرف و مشاغل مورد نیاز حال و آینده كشور است. در برنامه ششم توسعه مقرر است تا پایان برنامه 50 درصد از دانش آموزان در آموزش های مهارتی مشغول به تحصیل شوند. البته تا پایان برنامه ششم توسعه زمان زیادی باقی نمانده است و در زمانی كه این عدد 50 درصد مطرح شد، اظهار كردیم نیاز داریم در كنار قوانین تكلیفی، قوانین حمایتی داشته باشیم تا زیرساخت های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف تعیین شده داشته باشیم.

مدیر كل فنی و حرفه ای و كاردانش آموزش و پرورش كشور تصریح كرد: ماهیت آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش آموزش مشاركتی و تقاضا محور است. وقتی آموزشی تقاضا محور است یعنی باید بنگاه های اقتصادی و بخش خصوصی متقاضی باشند و نیازهایشان را اعلام كنند و در فرآیند آموزش نیز مشاركت داشته باشند.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم