صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

حجت الاسلام متفكر با اشاره به نامگذاری سال 99 توسط مقام معظم رهبری به «جهش تولید» گفت: برای رسیدن به جهش تولید باید برآورد راهبردی از تولید كشور، جی.دی.پی و جی.ان.پی داشته باشیم.

برنامه «فردای روشن» رادیو گفت و گو با موضوع شعار سال «جهش تولید» با حجت الاسلام دكتر حسین متفكر كارشناس ارشد اقتصادی و دكترای مدیریت راهبردی به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام متفكر با اشاره به نامگذاری سال 99 توسط مقام معظم رهبری به «جهش تولید» گفت: برای رسیدن به جهش تولید باید برآورد راهبردی از تولید كشور، جی.دی.پی و جی.ان.پی داشته باشیم.

وی افزود: باید بررسی كنیم و ببینیم وضعیت تولید كشور در هر موضوعی در همه مسائل و محصولات و خدمات در چه وضعیتی است و برای جهش تولید تعریف درستی متناسب با تولیدات برای امسال تعریف كنیم.

كارشناس ارشد اقتصادی به گام دومی كه برای جهش تولید نیاز است اشاره كرد و گفت: باید چشم انداز یا برنامه خودمان را برای رسیدن به جهش تولید تعریف شده تا پایان سال برای همه تولیدات توسط همه كارخانه ها داشته باشیم و مشخص شود ما از چه سقف تولیدی به چه سقف تولیدی می خواهیم برسیم.

وی متذكر شد: اگر این دو گام تعریف شد آن وقت می توانیم بررسی كنیم و ببینیم موانع احتمالی عدم رسیدن به جهش تولید در هر محصول چه چیزی هست؟

حجت الاسلام متفكر با بیان اینكه بخش عمده ای از این موانع به فرهنگ تولید برمی گردد، ابراز داشت: متاسفانه فرهنگ تولید ما درست و حسابی نیست و باید این فرهنگ را مشخص كنیم. در این صورت تولید مقدم می شود و یكی از وظایف وتكالیف همه افراد و سازمان ها و شركت هایی كه تولید كننده هستند می شود. گرچه فرهنگ تولید یك امر طولانی مدت است اما پایه های این باید برداشته شود.

وی قوانین و مقررات را مانعی دیگر بر سر راه جهش تولید مطرح كرد و ادامه داد: بعد از اینكه موانع ساختاری، قانونی، تفكری و اندیشه ای برداشته شد در این صورت باید ببینند كدام یك از این كارخانه ها و شركت های تولیدی برای تولیدشان بودجه نیاز دارند و متناسب با این نیاز از آن ها پشتیبانی كنند. اعتبارات لازم باید به صورت دستورات جز به جز مورد توجه قرار بگیرد.

دكترای مدیریت راهبردی در خصوص دستورات جز به جز توضیح داد: در هر مرحله باید مشخص شود برای تولید این مقدار از محصول چه میزان پشتیبانی لازم بوده و اگر پشتیبانی نشده عاملش چه بوده و مقصر شناخته شود و الا عواملی كه مانع جهش تولید هستند مشخص نخواهند شد.

وی متذكر شد: باید نقاط قوت و ضعف سازمانی شركت ها و كارخانه ها و مراكز تولیدی مشخص شود و بدانیم كه ما می توانیم از چه فرصت هایی برای اینها استفاده كنیم.

حجت الاسلام متفكر اظهار كرد: در جاهایی باید به جهش تولید و تولید كمك كرد كه مزیت مطلق دارد و ایران در آنجا برند است و می تواند در دنیا حرف داشته باشد و بازار پیدا كند علیرغم تحریم هایی كه وجود دارد چون نیاز كشورها اگر به كالایی وجود داشته باشد قطعا از این خط ها عبور می كنند.

وی به نقش بخش خصوصی در جهش تولید اشاره كرد و گفت: حتی اگر دولت هم پشتیبانی نكند می توان از طریق موسسات خصوصی فرهنگی پشتیبانی لازم و بودجه لازم را برای پشتیبانی از تولیدات كشور كه مورد نیاز است فراهم كرد.

كارشناس ارشد اقتصادی با ذكر اینكه جهش در تولید فقط تولید در بعد اقتصادی نیست، تصریح كرد: بلكه تولید در مسائل فرهنگی و سیاسی و علم و فناوری، زیست محیطی و ابزارهای امنیتی، نظامی نیز می باشد. هر كدام از این ها با توجه به تعریفی كه صورت می گیرد و اهدافشان مشخص و قابل سنجش شود و اقدامات متناسب با سیاست ها و راهبردها و هدفی كه تعریف شود سازماندهی شود آن زمان می شود با یك نگاه سالانه بگوییم در هر تولیدی چه میزان جهش پیدا كردیم، چه قدر مشكل داشتیم و چگونه این مشكل رفع شود تا برای سال های بعد كه می خواهیم آن جهش را استمرار دهیم آن موانع برداشته شود.

وی افزود: تهدیدات و تحریم های دشمن هم باید مورد توجه قرار بگیرد و برای حل آن ها هم برنامه ریزی لازم صورت بگیرد.

مرتبط با این خبر

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • پررنگ‌تر شدن نقش مردم در عرصه حكمرانی در طول حیات انقلاب اسلامی

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • جمهوری اسلامی آمادگی دارد در پیشرفت سریلانكا شریك شود