صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: تصمیمات دولت درباره واردات و همچنین صنعت خودرو، جز افزایش قیمت،بی ثباتی بازار و ایجاد منافع برای قشر خاصی، هیچ نفع و سود دیگری ندارد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع واردات خودرو و با حضور علی علیلو عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو به روی آنتن رفت.

علی علیلو در آغاز با بیان اینکه مسئولین دولتی مدعی هستند، افزایش تعرفه و مالیات واردات خودرو و همچنین بستن سایت ثبت سفارس همگی برای حمایت از خودروسازی داخلی است، گفت: حقیقت آن است که این تصمیمات جدید هیچ تاثیر مثبتی بر صنعت خودروی داخلی ندارد، بلکه باعث خواهد شد کیفیت خودروهای داخلی به دلیل نداشتن نگرانی از واردات و رقابت، افزایش نیابد و یا حتی کمتر از گذشته شود.

وی خاطرنشان کرد: قانونی در مجلس هشتم داریم که تعرفه ها قابل تعدیل و برنامه ریزی است و افزایش تعرفه هم مشروط به ارتقاء کیفیت خودروهای داخلی است. متاسفانه به این قانون که حدودا ده سال است تصویب شده است، عمل نمی شود.

وی همچنین اضافه کرد: در آستانه بودجه نویسی هر سال شاهد افزایش قیمت ارز و بعضی دیگر از کالاها هستیم. به نظر می رسد امسال، افزایش تعرفه و همچنین قیمت خودرو یک برنامه ریزی از پیش تعیین شده است. وقتی خیلی از تصمیمات در این حوزه ریشه یابی می شود، مشخص شده به نفع برخی صاحبان منافع خودروهای داخلی است.

عضو سابق کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصمیمات دولت برای افزایش مالیات، تعرفه ها و جلوگیری از واردات خودرو را بی هدف و بدون کارکارشناسی دانست و اظهار داشت: برخی مسئولین سعی می کنند این بی برنامه گی ها را در رنگ و لعاب حمایت از خودروی داخلی نشان دهند درحالیکه بی ربط با منافع مافیا و توجیه ناکارآمدی در مدیریت صنعت خودرو نیست. اقدامات دولت در این حوزه تصمیماتی نسنجیده است و این آفات باعث تلاطم بیشتر بازار خودرو خواهد شد.

وی بیان داشت: تصمیمات دولت درباره واردات و همچنین صنعت خودرو، ختم به تبعیض طبقاتی می شود. این تصمیم دولت و مسئولین صنعت کشور، جز افزایش قیمت خودرو، بی ثبات کردن بازار و ایجاد منافع برای قشر خاصی، هیچ نفع و سود دیگری ندارد.

در ادامه مهدی دادفر وارد کنندگان خودرو را فعالین اقتصادی رو به مرگ توصیف کرد و گفت: در چهار ماه گذشته واردات مفهومی نداشته است. بر اساس تعریف آکادمیک رانت، هر کاری که دولت مانند افزایش تعرفه، بستن سایت ثبت سفارش انجام می دهد، به عنوان رانت شناسایی می شود. نتیجه رانت نیز اساس علوم اقتصادی، انحصار است.

وی تصریح کرد: در ایران با شعار خودکفایی و اشتغال در موضوع خودرو، برای دو خودروساز داخلی رانت ایجاد شده است. افزایش تعرفه های واردات خودرو و کاهش درآمدهای دولت از حقوق گمرکی نسبت به سال گذشته واردات خودرو را به سمت مرگ کشانده اند. سال گذشته 75 هزار خودرو وارد کردیم اما امسال دولت این درآمد را کاهش داده است و تعرفه را افزایش داده است.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو با اشاره به پیش بینی افزایش درآمد از شماره گذاری، اظهار داشت: این بدان معنا است که هر خودرویی که برای شماره گذاری می رود، بیش از گذشته باید برای این کار هزینه کرد و این در حالی است که تعرفه ها نیز افزایش پیدا کرده است؛ این کار به معنی افزایش چشمگیر قیمت خودروی وارداتی در داخل کشور است.

مرتبط با این خبر

  • راهکارهای تحقق بیانیه گام دوم چیست؟

  • نگاهی به توسعه صنایع دفاعی از ابتدای انقلاب تاکنون

  • مبارزه با فساد مطالبه جدی مردم است

  • بایدها و نبایدهای دو سال باقی مانده دولت

  • کلاهبرداری های جدید در فضای مجازی به نام بیت کوین!

  • بررسی مفهوم محیط زیست و ارتباط آن با خانواده

  • بازار متشکل ارزی؛ متضمن ارز تک نرخی است

  • رونمایی از سامانه بومی ضدموشکی انصارالله در آینده نزدیک

  • صاحبان معادن علاوه بر مالیات، حقوق دولتی می پردازند

  • بساط حیف و میل خودروسازان باید برچیده شود