خبرگزاری خانه ملت تصمیمات دولت درباره واردات خودرو، موجب افزایش قیمت و بی ثباتی بازار می شود

عضو سابق كمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: تصمیمات دولت درباره واردات و همچنین صنعت خودرو، جز افزایش قیمت،بی ثباتی بازار و ایجاد منافع برای قشر خاصی، هیچ نفع و سود دیگری ندارد.

1396/10/23
|
08:48

به گزارش خبرگزاری خانه ملت؛ برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع واردات خودرو و با حضور علی علیلو عضو سابق كمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و مهدی دادفر دبیر انجمن واردكنندگان خودرو به روی آنتن رفت.

علی علیلو در آغاز با بیان اینكه مسئولین دولتی مدعی هستند، افزایش تعرفه و مالیات واردات خودرو و همچنین بستن سایت ثبت سفارس همگی برای حمایت از خودروسازی داخلی است، گفت: حقیقت آن است كه این تصمیمات جدید هیچ تاثیر مثبتی بر صنعت خودروی داخلی ندارد، بلكه باعث خواهد شد كیفیت خودروهای داخلی به دلیل نداشتن نگرانی از واردات و رقابت، افزایش نیابد و یا حتی كمتر از گذشته شود.

وی خاطرنشان كرد: قانونی در مجلس هشتم داریم كه تعرفه ها قابل تعدیل و برنامه ریزی است و افزایش تعرفه هم مشروط به ارتقاء كیفیت خودروهای داخلی است. متاسفانه به این قانون كه حدودا ده سال است تصویب شده است، عمل نمی شود.

وی همچنین اضافه كرد: در آستانه بودجه نویسی هر سال شاهد افزایش قیمت ارز و بعضی دیگر از كالاها هستیم. به نظر می رسد امسال، افزایش تعرفه و همچنین قیمت خودرو یك برنامه ریزی از پیش تعیین شده است. وقتی خیلی از تصمیمات در این حوزه ریشه یابی می شود، مشخص شده به نفع برخی صاحبان منافع خودروهای داخلی است.

عضو سابق كمیسیون صنایع و معادن مجلس تصمیمات دولت برای افزایش مالیات، تعرفه ها و جلوگیری از واردات خودرو را بی هدف و بدون كاركارشناسی دانست و اظهار داشت: برخی مسئولین سعی می كنند این بی برنامه گی ها را در رنگ و لعاب حمایت از خودروی داخلی نشان دهند درحالیكه بی ربط با منافع مافیا و توجیه ناكارآمدی در مدیریت صنعت خودرو نیست. اقدامات دولت در این حوزه تصمیماتی نسنجیده است و این آفات باعث تلاطم بیشتر بازار خودرو خواهد شد.

وی بیان داشت: تصمیمات دولت درباره واردات و همچنین صنعت خودرو، ختم به تبعیض طبقاتی می شود. این تصمیم دولت و مسئولین صنعت كشور، جز افزایش قیمت خودرو، بی ثبات كردن بازار و ایجاد منافع برای قشر خاصی، هیچ نفع و سود دیگری ندارد.

در ادامه مهدی دادفر وارد كنندگان خودرو را فعالین اقتصادی رو به مرگ توصیف كرد و گفت: در چهار ماه گذشته واردات مفهومی نداشته است. بر اساس تعریف آكادمیك رانت، هر كاری كه دولت مانند افزایش تعرفه، بستن سایت ثبت سفارش انجام می دهد، به عنوان رانت شناسایی می شود. نتیجه رانت نیز اساس علوم اقتصادی، انحصار است.

وی تصریح كرد: در ایران با شعار خودكفایی و اشتغال در موضوع خودرو، برای دو خودروساز داخلی رانت ایجاد شده است. افزایش تعرفه های واردات خودرو و كاهش درآمدهای دولت از حقوق گمركی نسبت به سال گذشته واردات خودرو را به سمت مرگ كشانده اند. سال گذشته 75 هزار خودرو وارد كردیم اما امسال دولت این درآمد را كاهش داده است و تعرفه را افزایش داده است.

دبیر انجمن واردكنندگان خودرو با اشاره به پیش بینی افزایش درآمد از شماره گذاری، اظهار داشت: این بدان معنا است كه هر خودرویی كه برای شماره گذاری می رود، بیش از گذشته باید برای این كار هزینه كرد و این در حالی است كه تعرفه ها نیز افزایش پیدا كرده است؛ این كار به معنی افزایش چشمگیر قیمت خودروی وارداتی در داخل كشور است.

دسترسی سریع