خبرگزاری صداوسیما بحران خودروهای فرسوده تا سال 1400

مدیر گروه خودرو و اندیشكده سیاست گذاری امیر كبیر گفت : مسئله مهم آن است اگر با همین روند فعلی پیش برویم، تا سال 1400 با بحران خودروهای فرسوده مواجه می شویم.

1396/11/29
|
11:15

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ؛ میلاد بیگی با بیان اینكه سن خودروهای فرسوده در ایران 20 سال است، گفت: سن فرسودگی خودروها تا انتهای برنامه پنجم در نظر گرفته شده است كه بر اساس آن، در حال حاضر یك میلیون و 200 تا یك میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو فرسوده در ناوگان سواری كشور وجود دارد.

وی اضافه كرد: اگر با همین روند فعلی پیش برویم، تا سال 1400 با بحران خودروهای فرسوده مواجه می شویم. اگر سن 20 سال را برای فرسودگی خودرو در نظر بگیریم، خودروهایی كه در سال 76 تولید شده است، از امسال وارد سن فرسودگی می شود.

اگر نتوانیم خودروهای فرسوده را اسقاط و از رده خارج كنیم، قطعا با مشكل شدید در حوزه آلایندگی و مصرف سوخت و همچنین اشباع بازار خودرو در كشور روبرو می شویم.

وی اشاره كرد : یكی از ضرورت هایی كه اسقاط خودروهای فرسوده علاوه بر موضوع آلایندگی دارد، كنترل مصرف سوخت است یعنی اگر فقط خودروهای سواری را در نظر بگیریم، خروج هر صد هزار خودرو فرسوده حدود 150 تا 200 میلیون لیتر بنزین صرفه جویی می كند.

میلاد بیگی درباره میزان خودروهای فرسوده از رده خارج شده گفت: سال های اخیر حدود 300 هزار خودرو از رده خارج كرده ایم و باید تا سال 1400 میزان تقاضا برای گواهی اسقاط را به یك میلیون و 400 هزار خودرو برسانیم. خروج این میزان خودرو، قطعا سهم بالایی در صرفه جویی مصرف سوخت كشور خواهد داشت. این موضوع برای خودروهای سواری بود و اگر خودروهای گازوئیلی كه شامل كامیون ها و تریلرها نیز می شود هم از رده خارج و اسقاط شود، سالانه شامل 800 میلیون لیتر گازوئیل در كشور صرفه جویی می شود.

بیگی به مسئله اشباع بازار نیز اشاره و بیان كرد : با همین روندی كه صنعت خودرو در حال طی كردن است، تا چند سال آینده به مرز اشباع در بازار خودرو نزدیك می شویم و بر اساس مطالعاتی كه انجام داده ایم، اگر بتوانیم تا سال 1404 تمام خودروهای موجود را از رده خارج كنیم، تقریبا به طور میانگین سالیانه 330 هزار دستگاه می توانیم بیشتر خودرو بفروشیم.

دسترسی سریع