معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش گفت: آزمون سلامت روانی و رفتاری هم اكنون در پایههای هفتم، هشتم و نهم برگزار میشود و هدفش ارائه خدمات مشورتی به دانشآموزان، مسئولان مدرسه و خانوادهها و خدمات مشاوره فردی به دانشآموزان است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شیوع آسیبهای اجتماعی میان جمعیت دانشآموزی كشور كه طیف وسیعی از كودكان و نوجوانان را در برمیگیرد، كم نیست، اما تا به امروز كمتر به صورت كمّی (ارائه آمار و ارقام) از آسیبهای اجتماعی دانش آموزان سخن به میان آمده است هر چند عباسعلی باقری مدیركل آموزشوپرورش شهر تهران با سنت شكنی در این رابطه در جلسه شورای شهر تهران زنگ خطر آسیبهای اجتماعی در مدارس را جدیتر از قبل به صدا در آورد و گفت "در حال حاضر رفتار پرخطر در میان پسران در مقطع متوسطه اول 19.7 درصد و خشم بالا در میان دختران 19.6 درصد است كه این ارقام نشان میدهد وضعیت خوبی وجود ندارد."
حادثه پیش آمده در یكی از مدارس غیردولتی غرب تهران را هم میتوان نمونهای از درگیری مدارس با آسیبهای اجتماعی تلقی كرد كه البته در بروز آن مسائل مختلفی دخیل هستند اما كمرنگ شدن مباحث پرورشی و تربیتی و تمركز صرف مدارس به مقولههای آموزشی را میتوان یكی از عوامل دخیل دانست.
اگرچه سند تحول بنیادین آموزشوپرورش در بحث تربیت به 6 ساحت تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفهای و تربیت علمی و فناوری اشاره میكند اما به جز بخش علمی سایر بخشهای آن مورد توجه نیست.
شاید برای خانوادهها بحث آموزش كیفی مدارس جزو اولویتهای اصلی باشد اما باید به این نكته توجه داشت كه تقاضای بسیار برای ثبتنام در برخی مدارس دولتی آن هم در فصل ثبتنام تنها به خاطر كیفیت آموزشی نیست بلكه شرایط خوب تربیتی مدرسه در این استقبال بیتاثیر نیست.
* آزمون سلامت روانی و رفتاری دانشآموزان
در همین رابطه علیرضا كاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینكه تربیت معنای وسیع و بزرگی دارد و مربی باید تمام عواملی كه زمینه رشد همه جانبه دانشآموز را فراهم میكند آماده كند، اظهار كرد: توانمندی علمی نیز جزوی از ساحت تربیت است اما وقتی بحث تربیت را مطرح میكنیم تمام ساحتهای آن مدنظر است و یكی از پیش نیازهای تحقق آن شناخت دانشآموز است یعنی والدین و معلمانی موفق هستند كه دانشآموز را به طور كامل بشناسند.
وی افزود: برای شناخت همه جانبه دانشآموزان در ابعاد علمی، جسمانی، روانی و رفتاری از دو سال گذشته آزمون سلامت روانی و رفتاری را برگزار میكنیم تا زمینهای ایجاد شود كه بنای تربیت را توسط معلمان و اولیا بر اساس آزمون غربالگری ایجاد كنیم تا نسبت به دانشآموزان شناخت كاملی داشته باشند.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش گفت: آزمون سلامت روانی و رفتاری هم اكنون در پایههای هفتم، هشتم و نهم برگزار میشود و هدفش ارائه خدمات مشورتی به دانشآموزان، مسئولان مدرسه و خانوادهها و خدمات مشاوره فردی به دانشآموزان است.
كاظمی ادامه داد: آزمون سلامت روان در 11 محور دانشآموزان را غربالگری میكند كه عبارتند از هیجانات و عواطف در حزوه عزت نفس از جمله خوشبینی و امید، افسردگی اضطراب و خشم، دوم نشاط و شادكامی، سوم رفتارهای پرخطر، چهارم مشكلات شدید روانی، پنجم خودآگاهی،ششم اوقات فراغت، هفتم نگرش به مدرسه، هشتم مسائل و مشكلات دانشآموزان، نهم نحوه مقابله با استرس و فشار روانی، دهم مشكلات اقتصادی و یازدهم حمایت خانوادگی.
وی با اشاره به اینكه از نتایج آزمون سلامت روان نقشه خطرپذیری جامعه دانشآموزی را استخراج و با امكانات در اختیار و تیمهای مشاورهای به دنبال كاهش آسیبهای اجتماعی هستیم، گفت: در آموزشوپرورش اداره مراقبت در برابر آسیبهای اجتماعی مسئولیت مستقیم را بر عهده دارد اما به دلیل اینكه نیروی اجرایی آن در اداره مشاوره است با همراهی هم كار را انجام میدهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش بیان كرد: برای كاهش آسیبهای دانشآموزان براساس نتایج آزمونهای سلامت روان برنامههایی را تدوین میكنیم و بسیاری از كارگاههای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بر این اساس است همچنین تقویت هستههای مشاوره در مراكز استانها و شهرستانها مدنظر است و شبكه همیار مشاور را نیز در سطح مدارس با استفاده از ظرفیت دانشآموزان ایجاد كردهایم.
كاظمی گفت: با همراهی دفتر آسیبهای اجتماعی تیم مدیریت فوریتهای روانی و اجتماعی را تعریف كردیم كه در بحث آسیبهای اجتماعی دانشآموزان مداحله میكنند.
وی با اشاره به دوره آموزشی بهداشت روانی معلمان افزود: این دوره با این هدف برگزار میشود تا اگر معلمان با دانشآموزی مواجه شدند كه دارای استرس، افسردگی و رفتارهای پرخطر است بدانند چگونه با او برخورد كنند، حدود 300 هزار نفر از فرهنگیان در این دوره 24 ساعته در قالب صوتی و تصویری و متن از محتوای تعیین شده بهرهمند خواهند شد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزشوپرورش در پایان خاطرنشان كرد: رویكرد جدید آموزش و پرورش توجه به مهارتهای اجتماعی دانشآموزان است و اقدامات خوبی در بخشهای مختلف انجام شده البته باید توجه داشت كه انتظارات از آموزشوپرورش بسیار زیاد است اما هیچ كمكی به لحاظ اعتبارات، منابع انسانی و تجهیزات به آموزشوپرورش نمیشود و این وزارتخانه به تنهایی در وسط میدان تلاش میكند و همیشه هم مورد نقد قرار میگیرد.
وی گفت: اگر آموزشوپرورش بهترین بستر برای پیشگیری از آسیبهای اجتماعی است دستگاههای ذیربط در این حوزه برای تامین نیروی انسانی مورد نیاز چقدر به آموزشوپرورش كمك كردهاند؟ اقداماتی هم كه انجام میشود به صورت مقطعی است و طرحهای آنی و مقطعی در حوزه آسیبهای اجتماعی را شاهد هستیم كه اثربخشی لازم را نخواهد داشت.