خبرگزاری صداو سیما وظیفه رسانه انعكاس مطالبات مردم و پاسخ مسؤولان است

مدیركل اخبار داخلی خبرگزاری صدا و سیما گفت: اصلی‌ترین وظیفه رسانه انعكاس مطالبات مردمی و دریافت پاسخ شفاف از مسئولان است.

1397/05/16
|
15:07

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی رادیو گفتگو؛ ابراهیم شكوری با حضور در برنامه «انعكاس» رادیو گفت و گو، فقر مطالعات نظری در حوزه جامعه شناسی رسانه را یادآور شد و افزود: چارچوب‌های خود ساخته و ذهنیت عناصر رسانه‌ای كه تحت تأثیر قوانین و سیاست‌های هر رسانه تعریف می‌شود، منتج به نوعی خودسانسوری می‌شود.

وی گفت: درپی مطالبات جامعه، رسانه اعم از مكتوب، دیداری، شنیداری در صورت دغدغه‌مند بودن [عنصر حقیقت را دنبال خواهد كرد].

شكوری افزود: مردم در ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی مطالباتی از دستگاه حاكمه اعم از مجلس، دولت و سایر قوا و نهاد‌های اجرایی دیگر دارند و اینجاست كه وظیفه رسانه‌ها مشخص می‌شود تا مطالبات مردم را بخوبی منعكس كنند و به طور متقابل دستگاه‌ها باید به این مطالبات مردمی پاسخ دهند.

وی ضعف اصلی حوزه رسانه‌ای در كشور را انعكاس ندادن پاسخ مسؤولان نسبت به مطالبات مردم عنوان كرد و گفت: روزانه ده‌ها گروه خبری با مردم و مسؤولان مصاحبه می‌كنند، اما در نهایت پاسخ مناسب دریافت نمی‌شود.

شكوری این مطلب را با ذكر مثالی تبیین كرد: در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی چندین بار شاهد برگزاری جلسه میان سران سه قوه بوده ایم؛ اما خروجی ملموس برای مردم دریافت نشده است.

در ادامه این بخش تحلیلی در برنامه «انعكاس» رادیو گفت و گو، علیرضا داودی مدیر بخش پایش فضای مجازی خبرگزاری صدا و سیما در تشریح ماهیتی رسانه گفت: رسانه به عنوان یك ابزار در درون خود نوعی مغز افزار به عنوان فعالان رسانه‌ای دارد و زمانی این رسانه به بلوغ در كشف رسیده است كه رفتار شناسی معرفان آن رسانه، به بلوغ رسیده باشد.

وی افزود: رسانه‌ها در مقام كشف و شهود حقیقت قرار نگرفته اند و متأسفانه ساحتی از افراد حاضر در رسانه این مقام را ایجاد و تثبیت نكرده و استمرار نداده اند.

داودی در عین حال به كاركرد شایسته برخی اهالی رسانه در ساحت كشف و شهود اشاره كرد و گفت: برآیند رفتار رسانه‌ای در ایران به سمتی حركت نكرده است كه مردم، مخاطبان و مشتریان حوزه رسانه را بی نیاز از رسانه‌هایی همچون بی بی سی، من و تو و صدای امریكا كند و با دیدی منطقی می‌بینیم، چون هنوز این رسانه‌ها در سبد اطلاعی مخاطبان جایگاه دارند، نمی‌توان گفت: رسانه‌های داخلی توانسته اند به این مقام دست یابند.

همچنین سیدمهدی شریفی، استاد دانشگاه تهران در این برنامه در رادیو گفت و گو به یك ضعف عمیق در حوزه جامعه شناسی رسانه اشاره كرد و گفت: در عرصه بین الملل تحقیقات اندكی در این حوزه وجود دارد و در داخل نیز نزدیك به صفر است؛ اما با تبیین ادبیات نظری دقیق و ایجاد گفتمان عملی، مطالبه مردم از رسانه با پشتوانه دقیق تری اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: كارمندان سازمان رسانه‌ای از جمله مطبوعات و رادیو و تلویزیون باید ویژگی‌هایی داشته باشند تا مطالبات حقه‌ی مردم را با دقت پاسخ دهند.

مدیر گروه مدیریت رسانه پردیس البرز دانشگاه تهران گفت: مشكل در ضعف نیروی انسانی درون سازمانی در رسانه است كه درپی جامعه شناسی رسانه باید حل و فصل شود.

مهدی رحمانیان، مدیرمسئول روزنامه شرق، رسانه را همزاد انسان توصیف كرد و گفت: بشر از زمان پدیدار نمودن نقش و نگار در غار‌ها با هم نوعان خود ایجاد ارتباط می‌كرد تا بعد‌ها كه زبان را خلق كرد و به عنوان وسیله ارتباطی شناخته شد.

وی پیشرفت رسانه را هم راستا با پیشرفت بشر عنوان كرد و افزود: در كشورمان رسانه امری وارداتی است و بخشی از مؤلفه‌های این ابزار را پذیرفته و قبول كرده ایم و متأسفانه سانسور نیز همزمان با ایجاد رسانه خلق شده است.

رحمانیان همچنین با تأكید بر اینكه سانسور در دنیای غرب نیز ظهور و بروز دارد، گفت: جامعه از رسانه می‌خواهد كه رسالت حقیقی را در راستای بیان درد‌های مردم صادقانه نمایان سازد و اگر این صداقت همراه رسانه باشد، رسالت واقعی خود را به انجام خواهد رساند.

در ادامه محسن پیرهادی، مدیرمسؤول روزنامه رسالت رسانه را به عنوان «خودِ واقعی مردم» تعریف كرد و افزود: مردم به عنوان مخاطب باید آرا و مطالبات خود را در درون رسانه پیدا كنند.

وی گفت: رسانه باید آئینگی كند و بنا بر اقتضائات امروز، باید اصول حرفه‌ای رسانه را رعایت كند؛ ولی در این حوزه هنوز در كشور دچار مشكل هستیم.

پیرهادی افزود: اهالی رسانه هنوز نتوانسته اند به یك نخ تسبیح به نام اصول حرفه‌ای در رسانه [پایبند]باشند و بر این اساس حركت كنند. در این راستا حتی در تعریف منافع ملی دچار برداشت‌های متعدد هستیم.

وی در ادامه به تأثیر گذاری بالای رسانه‌های مجازی و در عین حال عمق اندك آن اشاره كرد و گفت: رسانه رسمی و حرفه‌ای امروز باید متناسب با ذائقه مردم به تحلیل و اعلام نظرات كارشناسی و عمیق بپردازد.

دسترسی سریع