مهر: لابی خودروسازان مانع كاهش قیمت خودرو و گرانی سوخت

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: لابی خودروسازها اجازه اعمال استراتژی كاهش قیمت خودرو و افزایش قیمت سوخت را نمی دهد.

1397/05/22
|
10:05

به گزارش خبرنگار مهر، مهرداد تقی زاده در نشست خبری تشریح برنامه های معاونت حمل و نقل و زارت راه و شهرسازی گفت: حمل و نقل در ایران خودرو محور بوده و باید تلاش كنیم از حمل و نقل شخصی و خودرومحوری به حمل و نقل عمومی به خصوص حمل و نقل ریلی تغییر وضعیت دهیم.

وی با اشاره به آغاز روند افزایشی كشته های جاده‌ها، تصریح كرد: ما در معاونت حمل و نقل وزارت راه پیش بینی كرده بودیم كه سال 96 تعداد كشته‌های جاده ای در رقم 16 هزار نفر ثابت مانده و از سال 97 روند افزایشی آغاز شود اما متأسفانه از همان سال 96 افزایش كشته های سوانح رانندگی روند صعودی به خود گرفت و یك تا یك و نیم درصد تعداد كشته ها افزایش یافت. در سال جاری نیز تاكنون تعداد كشته های سوانح رانندگی 5 درصد رشد داشته است.

تقی زاده با بیان اینكه اگر این روند برنامه ریزی كه در دستور كار داشتیم و توانستیم تعداد كشته های سوانح رانندگی را از27 هزار نفر طی 10 سال به 16 هزار نفر برسانیم را ادامه دهیم، افزود: متأسفانه این روند دیگر جواب نداده و شاهد روند صعودی تعداد كشته های تصادفات خواهیم بود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینكه تا چند سال آینده رشد تولیدات معدنی ما به 240 هزار تن خواهد رسید كه عمدتا از طریق جاده ها جابجا می شود، تصریح كرد: اگر این حجم از تولیدات معادن وارد جاده ها شوند، شاهد حجم انبوه تصادفات و سوانح رانندگی خواهیم بود.

به گفته تقی زاده در حال حاضر 30 میلیون خودرو سواری در كشور داریم كه تا 10 سال آینده به 50 میلیون دستگاه می رسد. این موضوع رشد خودرو محوری در كشور را نشان می دهد كه اگر كنترل نشود تعداد كشته ها در جاده ها بسیار افزایش خواهد یافت.

وی خاطرنشان كرد: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برنامه ریزی كرده تا ظرف 10 سال تعداد كشته‌های سوانح رانندگی از 16 هزار نفر در سال 96 به 9 هزار نفر در سال 1406 برسد كه دستیابی به این هدف برنامه خاص خود را می طلبد و این برنامه تدوین شده و بودجه آن نیز پیش بینی شده است. ظرف روزهای آینده در كمیسیون زیربنایی دولت مطرح خواهد شد كه اگر در دولت به تصویب برسد برای تصویب به مجلس ارجاع داده می‌شود.

این مقام مسئول در وزارت راه هزینه پیش بینی شده برای این برنامه 10 ساله را 280 میلیارد تومان عنوان و اظهار كرد: تحقیقات نشان می دهد بیشترین نقش در تصادفات رانندگی را عامل انسانی دارد كه برنامه ما نیز عمدتا در این خصوص متمركز شده است. جاده های ایران از نظر ساخت و احداث، استانداردهای جهانی را دارا هستند اما از نظر نگهداری راه ها مشكل داریم كه باید برای این ضعف نیز برنامه ریزی شده و بودجه اختصاص یابد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینكه می گویند پراید ارابه مرگ است اما تحقیقات ما نشان می دهد اینگونه نیست، عنوان كرد: پراید در دسته خودروهای شهری قرار می گیرد و براساس استانداردهای جهانی باید سرعت خودروهای شهر را به گونه دیگری تعریف كنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه هزینه كرد عوارض آزادراه ها گفت: :قرادادهای خیلی قدیمی در آن حفظ عوارض به قصد برگشت سرمایه و سود دیده شده بود، ولی در چند سال اخیر در آن هزینه نگهداری راه و راهداری هم دیده شده است.

تقی زاده در پاسخ به پرسشی در خصوص افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت: بانك مركزی اعلام كرد كه دیگر امكان واگذاری ارز شركت های هواپیمایی به نرخ دولتی وجود ندارد و در نتیجه ایرلاین ها یا باید امورات خود را به گونه ای بگذارند و یا شركت را تعطیل كنند. در حال حاضر نیز بخشی از ایرلاین ها در آستانه تعطیلی هستند.

وی افزود: رئیس سازمان هواپیمایی اعلام كرده است ایرلاین ها حاضرند اگر ارز به نرخ دولتی در اختیار آنها قرار داده شود بار دیگر نرخ بلیت هواپیما را به قیمت ثابت برگردانند.

قراردادهای خرید هواپیما كنسل نشده است

عضو شورای عالی هواپیمایی افزود: قراردادهای خرید هواپیما از ایرباس و بوئینگ كنسل نشده بلكه به خاطر تحریم ها این قرارداد را مسكوت گذاشته اند كه بعد از گذشتن دوره زمانی تحریم ها می توانیم این قراردادها را از سر بگیریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر تعیین مقصر سانحه سقوط هواپیمای تهران- یاسوج اظهار داشت: سازمان هواپیمایی كشوری مرجع نظر دهی در خصوص سوانح هوایی است و این سازمان اعلام كرده است كه خلبان مقصر سقوط هواپیما بوده است. هرچند خلبان ماهر بوده ولی مهارت زیادش باعث شده تصور كند می تواند در فرودگاه مقصد نشست داشته باشد.

به گفته تقی زاده براساس نوارهای موجود كمك خلبان به خلبان این پرواز اعلام می كند یا به تهران برگردیم و یا در فرودگاه اصفهان به عنوان فرودگاه آلترناتیو فرود بیاییم كه خلبان این درخواست را قبول نكرده و متأسفانه این اتفاق رخ می دهد.

دبیر كمیسیون ایمنی راه ها در خصوص پرسشی در خصوص كاهش حداكثر سرعت در آزادراه ها و بزرگ راه ها گفت: در حال حاضر به نتیجه خاصی برای اجرای این درخواست نرسیده ایم و تاكنون آمار نشان نداده است كه در فاصله سرعتی 110 تا 120 كیلومتر با بالابودن تعداد سوانح مواجه هستیم.

وی در خصوص مشكلات رانندگان كامیون ها، خاطرنشان كرد: یكی از علل بالا بودن قیمت كالا در ایران، گران بودن قیمت ناوگان باری سنگین است كه از سایر كشورها بسیار گران تر بوده و باعث می شود قیمت تمام شده حمل كالا افزایش یابد. ضمن اینكه راننده با كرایه های حمل فعلی نمی تواند هزینه خرید كامیون را در طول چند سال سرشكن كند. همچنین رانندگان در حال حاضر وضعیت معیشتی مناسبی ندارند.

تقی زاده به بیان راه حل این مشكل پرداخت و اظهار داشت: در اغلب كشورها چه در بخش خودروهای سنگین و چه سبك، قیمت آن پائین بوده ولی هزینه نگهداری خودرو شامل سوخت و عوارض راه ها و حتی بزرگ راه های درون شهری بالاست. در ایران نیز اگر قیمت خودرو نصف شود ولی قیمت سوخت افزایش یابد مردم راضی تر خواهند بود از این رو قرار است هفته آینده با مسئولان وزارت صنعت با هدف اعمال این استراتژی مذاكراتی داشته باشیم.

دبیر شورای عالی ترابری در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت پروژه قطار سریع السیر تهران-قم- اصفهان گفت: زیرسازی این مسیر از دو سمت تهران و اصفهان به طرف قم در حال اجرا است ولی مشكل محل قرار گرفتن ایستگاه قم است.

وی ادامه داد: در دنیا شهرداری ها تلاش می كنند تا قطار سریع السیر از داخل شهر عبور كند اما در داخل قم، مقامات محلی به شدت به دنبال این هستند كه قطار سریع السیر از داخل شهر عبور نكند و این مسئله باعث شد كه اجرای پروژه چند سال عقب بیفتد.

تقی زاده تأكید كرد: علیرغم اینكه هزینه عبور قطار از داخل شهر بسیار بالاتر از كنار شهر است اما وزیر راه پیگیر عبور قطار سریع السیر از داخل شهر قم است و در تلاش هستیم تا ایستگاه فعلی راه آهن قم در نزدیكی حرم مطهر به عنوان ایستگاه قطار سریع السیر تهران – قم - اصفهان در نظر گرفته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درخصوص پیگیری های معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برای پیگیری استراتژی كاهش قیمت خودرو و افزایش نرخ سوخت یادآور شد: ما به دنبال اجرای این استراتژی هستیم اما در حال حاضر بحث از قیمت سوخت، خط قرمز نظام شده است. خودروسازها نیز لابی زیادی دارند و نمی گذارند مقررات مربوطه تصویب شود. حتی به راحتی مسئولان را تغییر می دهند. در نتیجه اجرای این استراتژی با مشكل روبرو شده است.

وی درباره كاهش استفاده از حمل و نقل عمومی بین شهری یادآور شد: در سال 88، 267 میلیون نفر با اتوبوس جابجا شدند اما این رقم در سال 97 به 155 میلیون نفر كاهش یافت. همچنین در بخش حمل و نقل ریلی نیز در سال 89 بیش از 28 میلیون نفر با قطار سفر كردند كه آمار مسافران ریلی سال 96 به 24 میلیون نفر كاهش یافت. این موضوع نشان دهنده كاهش اقبال عمومی به حمل و نقل عمومی و افزایش استفاده از خودروی شخصی است.

دبیر شورای عالی ترابری در پایان و در پاسخ به پرسش وظیفه انتقال ساخت زیربناهای ریلی از شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل به شركت راه آهن، خاطرنشان كرد: در سالهای گذشته شركت راه آهن خود معاونتساخت زیربناهای ریلی را ایجاد كرده بود كه به شركت ساخت و توسعه منتقل شد اما مشكل این است كه شركت ساخت به دنبال آن است كه پروژه ها را سریع تر و ارزان تر انجام دهد و مشكلاتی مانند ساخت ایستگاه های راه آهن در خارج از شهرها به وجود می آید. به تدریج در حال انتقال وظیفه احداث خط ریل از شركت ساخت به شركت راه آهن هستیم اما قرار نیست شركت ساخت منحل شود بلكه بر روی ساخت آزادراه ها متمركز خواهد شد.

دسترسی سریع