روزنامه وطن امروز: قطعهسازان داخلی در چین چه میكنند؟

عضو كمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به واردات بیشمار قطعات خودرو به كشور، گفت: قطعهسازان داخلی یك
شركت تولیدی نیز در كشور چین راهاندازی كردهاند و سفارشات را در آنجا تولید میكنند.

1397/06/13
|
09:00

به گزارش تسنیم، عضو
كمیسیون برنامه و بودجه مجلس در مصاحبه با رادیو با اشاره به واردات بیشمار قطعات خودرو به كشور، گفت:
قطعهسازان داخلی یك شركت تولیدی نیز در كشور چین راهاندازی كردهاند و سفارشات را در آنجا تولید میكنند.
عبدالرضا مصری گفت: «در صنعت خودرو به زیرساختی وابسته ھستیم كه متعلق به ما نیست، لذا نمیتوان به
خودكفایی مورد نظر در حوزه تیراژ و كیفیت دست یافت». وی افزود: «اگر در صنعت خودرو مستقل عمل میكردیم،
عوامل موثر در قیمت، كیفیت، نظارت و توزیع به دست داخل میبود و میتوانستیم اھرمھای مورد نظر را كاھش،
ارتقا یا جابه جا كنیم». مصری اضافه كرد: «بالغ بر 90 درصد ظرفیت ریلی كشور از نظر حمل بار مبتنی بر واردات
قطعات خودرو است. ما نسبت به خودروی داخلی تعصب نشان میدھیم ولی ھمین قطعهسازان داخلی یك
شركت تولیدی نیز در كشور چین راهاندازی كردهاند و سفارشات را در آنجا تولید میكنند». این نماینده مجلس اظھار
كرد: «حتی مدیران خودروسازی اعتقاد دارند این ساختار، خروجی مورد انتظار را نخواھد داشت و وقتی تصمیم
گرفته شود صنعت خودروسازی صددرصد دولتی و یك نظام مثل وزارت صمت پاسخگو باشد یا اینكه كار كلا در دست
بخش خصوصی باشد وضعیت قابل حل خواھد بود». مصری گفت: «یك مدیر دولتی اگر برای طراحی یك خودرو با
یك شركت خارجی قرارداد ببندد، باید صددرصد محرمانه پیش رود، بنابراین باید سفارش یك پلتفرم جدید را بدھد و
200 میلیارد تومان ھزینه كند! اما ھیچ مدیری جرأت بستن چنین قراردادی را ندارد و بلافاصله در مطبوعات، مجلس و
دولت مورد خطاب قرار میگیرد». وی در عین حال گفت: «بخش خصوصی این ھزینهھای ریسك را تقبل میكند اما
ممكن است ورشكسته شود. در بسیاری كشورھا یك صنعت خودروسازی وجود دارد اما بسیار موفق ھم ھستند»

دسترسی سریع