سازمان تعزیرات حكومتی: جریمه محتكرین با پرداخت 10 الی 70 درصد قیمت كالا

مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران گفت: مطابق مقررات قانونی، كسانی كه اقدام به احتكار كالا كرده باشند، جریمه می شوند و باید 10 الی 70 درصد ارزش كالا را پرداخت كنند. خود كالا نیز به بازار عرضه می شود.

1397/07/18
|
11:30

به گزارش اداره كل روابط عمومی و تشریفات سازمان تعزیرات حكومتی،برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع سرنوشت كالاهای احتكار شده بعد از كشف و با حضور دكتر محمدعلی اسفنانی مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران روی آنتن رفت.
محمدعلی اسفنانی در آغاز با اشاره به كالاهای احتكار شده، گفت: مطابق مقررات قانونی، كسانی كه اقدام به احتكار كالا كرده باشند، جریمه می شوند و باید 10 الی 70 درصد ارزش كالا را پرداخت كنند. خود كالا نیز به بازار عرضه می شود و اگر مجددا محتكر اقدام خود را تكرار كند، جریمه سنگین تر می شود و هم اینكه تعزیرات و سازمان های مربوطه نسبت به توزیع كالای مورد نظر اقدام می كنند.
مدیركل تعزیرات حكومتی استان تهران درباره فاصله زمانی كشف تا توزیع كالا توضیح داد و اظهار داشت: باید رای پرونده صادر شود و معمولا ممكن است حدود یك ماه زمان ببرد، زیرا فرد محتكر ممكن است به رای اعتراض كند و مورد تجدید نظر خواهی قرار بگیرد اما با این وجود به شعبات صدور رای، سپرده ایم كه حداقل های مهلت های قانونی را در نظر بگیرند و هنگامی كه رای قطعیت پیدا كند، نسبت به توزیع كالا اقدام می كنیم.
وی در مصاحبه با رادیو گفت وگو اشاره كرد: البته وقتی كالاهای احتكار شده كشف می شود، با فرد محتكر صحبت می شود تا قبل از صدور رای كالایشان توزیع شود و در صورت همكاری، در صدور رای تخفیف داده می شود كه در بسیاری از موارد نیز شاهد همكاری بوده ایم.
اسفنانی در مورد قیمت كالای احتكار شده در هنگام توزیع، بیان كرد: اگر صاحب كالا مداركی دال بر قیمت خرید و یا واردات كالا را ارائه دهد، همان را مبنا قرار می دهند و اگر هم صاحب كالا اعلام نكند، از طرق مختلف مانند گمرك مشخص می شود و نهایتا قیمت تمام شده كالا را سازمان حمایت از مصرف كنندگان بر اساس ارز دریافتی و سود بازرگانی و تعرفه گمركی اعلام می كند.
وی در گفت وگو با شبكه رادیویی گفت وگو افزود: قانون به عرضه كننده اجازه داده است بسته به نوع كالای وارداتی یا تولید شده، درصد مشخصی را به عنوان سود دریافت كند و طبیعتا مبنای این موضوع زمان و فاكتور خرید است و اگر در فاصله زمان خرید و عرضه افزایش قیمتی رخ دهد، تغییری در قیمت كالا ایجاد نمی شود و كالا به همان قیمت خرید و یا واردات عرضه می شود.

دسترسی سریع