صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

محقق عرصه عرفان و تصوف گفت: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش می دهد، بر همین اساس ارادت می تواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرق مختلف آن، با حضور حجت الاسلام حمید شاه بیگی (پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف) و محمدرضا لایقی (محقق عرصه عرفان و تصوف) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به اینکه، قرآن به خوبی ادیان گذشته را مورد بررسی قرار داده است، گفت: جریان رهبانیت از جمله پدیده هایی است که قبل از اسلام مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به این که تصوف را می توان در مقایسه جریان رهبانیت مورد تحلیل قرار داد، عنوان کرد: رهبانیت از جمله جریان های معنویت گرایی است که در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.

این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف با اشاره به این که خداوند در چهار آیه قرآنی به صورت مستقیم از رهبانیت یاد می کند، اظهار داشت: در چهار آیه قرآنی که به صورت مستقیم در رابطه با رهبانیت آمده است، نقاط قوت و ضعف این جریان مطرح شده اند.

وی افزود: آیه 82 سوره مائده، آیه 31 و 34 سوره توبه و کریمه 27 سوره حدید محوری از مهم ترین موضوعات جریان رهبانیت را مورد بررسی قرار داده اند.

حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به آیه 31 سوره توبه، توضیح داد: در این آیه قرآن پیروان راهبان را مورد نقد قرار می دهد، در حالی که آیه 34 سوره توبه به خود راهبان می پردازد.

وی در ادامه اضافه کرد: راهبان شریعت را محور کارهای خود قرار نمی دادند و در بسیاری از مواقع حلال خدا را حرام اعلام می کردند.

این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف ادامه داد: نقدی که به طرفداران راهبان در قرآن آمده را می توان معادل نقدی دانست که به اهالی تصوف وارد می شود.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبکه رادیویی گفت و گو محمدرضا لایقی با اشاره به موضوع ارادت در ادیان و جریان های مختلف، گفت: فلسفه ارادت می تواند لباس هر فرهنگی را متناسب با شرایط خود به تن کرده و نمودی متفاوت داشته باشد.

وی با اشاره به این که ارادت همانند هر موضوع دینی در یک بافت مطرح می شود، عنوان کرد: اگر بافت پیرامون یک مفهوم مورد شناسایی قرار بگیرد، تحلیل آن مفهوم در مسیر واضح و ساده تری انجام خواهد شد.

این محقق حوزه عرفان با اشاره به این که ارادت همیشه با مفهوم حجیت و هدایت و عبودیت همراه است، عنوان کرد: در شکل منفی ارادت می تواند به عنوان یک آسیب نیز مطرح شود، چرا که ارادت می تواند سبب ایجاد غلو در پیروی شود.

وی با اشاره به این که هدف از ارادت هدایت کردن افراد است، عنوان کرد: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش می دهد، بر همین اساس ارادت می تواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص کند.

مرتبط با این خبر

  • عدالت‌گستری انقلاب با ورود جوانان انقلابی با عمل جهادی محقق می‌شود

  • اهمیت "جهان انسانی" در مهندسی معکوس فرآیند ظهور

  • بهترین هدیه تولد به امام زمان(عج) ترک گناه است

  • ژاپن همچنان از مشتریان اصلی نفت ایران است

  • سفر نخست وزیر پاکستان به ایران دارای دستاوردهای ارزشمند است

  • در فصل جابجایی مستاجران با افزایش اجاره بها مواجه خواهیم بود

  • در شب نیمه شعبان دستی به آسمان بلند نمی شود که خالی بازگردد

  • عرفان های نوظهور دین ستیز هستند

  • پیگیری قوانین از سوی نمایندگان اصل نخست اجرایی شدن آن است

  • اجرای خوب دغدغه تمامی سالن های خصوصی است