صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

فصل اقتصاد - محمد رضا نجفی منش گفت: متاسفانه قطعه سازان تاکنون 37 درصد از نیروهایشان را تعدیل کرده اند و اگر این روند ادامه پیدا کند، این صنعت بطور کل تعطیل می شود و قطعا این موضوع باعث خوشحالی تحریم کنندگان و در راس آن آمریکا می شود.

برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت و گو با موضوع خودروسازان قیمت ها را افزایش دادند، سازمان حمایت هنوز مشغول محاسبه قیمت است و با حضور محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و محمد رضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو به روی آنتن رفت.

محمد رضا نجفی منش در آغاز با بیان اینکه صنعت خودرو و قطعه به حدی مهم است که نخستین تحریم آمریکا در ارتباط با این صنعت بود، گفت: آمریکا این کار را خیلی هدفمند و هوشمند انجام داد زیرا می دانست باعث ایجاد بحران جدی در اقتصاد کشور می شود که متاسفانه تا اندازه ای این موضوع اتفاق اقتاده است.

وی اشاره کرد: متاسفانه قطعه سازان تا کنون 37 درصد از نیروهایشان را تعدیل کرده اند و اگر این روند ادامه پیدا کند، این صنعت به طور کل تعطیل می شود و قطعا این موضوع باعث خوشحالی تحریم کنندگان و در راس آن آمریکا می شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان خودرو درباره علل وضعیت فعلی صنعت خودرو و مشکلات پیش آمده در صنعت قطعه سازی، اظهار کرد: نخستین دلیل این وضعیت، قیمت ها است که با توجه به وضعیت ارز، قیمت ها افزایش 200 الی 300 درصدی روی مواد اولیه داخلی و خارجی داشته است. متاسفانه مواد داخلی مانند آلومینیوم، مس، فولاد و مواد پتروشیمی حتی از مواد اولیه خارجی نیز گرانتر شده است.

وی افزود: دومین مشکل نحوه پرداخت ها است زیرا در حال حاضر همه خریدها نقدی است در حالی که در گذشته اگر جنسی از خارج خرید می کردیم، می توانستیم پولش را بعدا پرداخت کنیم اما الان باید به صورت نقدی آن هم با 35 درصد اضافه خرید کنیم.

در ادامه محسن کوهکن با بیان اینکه بسترها را باید برای یک تصمیم گیری مناسب فراهم کنیم تا هم تولید کننده و هم منافع مصرف کننده را مورد توجه قرار دهد، گفت: کارخانجات خودروسازی کشور خیلی از خودروها را پیش فروش کرده اند و اگر در هنگام تحویل خودرو، خودرو را بر اساس قیمت جدید به مشتری به فروش برسانند و این موضوع در قرارداد نیامده باشد، طبیعی است که حق با مصرف کننده است و تولید کننده نیز باید این ضرر را بپذیرد و این مسئله ربطی به قطعه سازها ندارد.

وی تصریح کرد: خودروسازها باید تعهدات قبلی خود را انجام دهند حتی اگر ضرر کنند و این موضوع باعث نشود، یک فضایی را در جامعه به وجود بیاورد که تصمیم گیران اجازه به افزایش معقول و کارشناسی قیمت خودرو نداشته باشند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اگر تولید کننده و فروشنده با دستگاه ناظر هماهنگ نباشد و خود خودروسازها قیمت را اعلام کنند، آثار و تبعات منفی دارد که دود آن به چشم تولید کننده و مصرف کننده می رود، عنوان کرد: در حقیقت تصمیم گیری خودروسازها بدون هماهنگی با مسئولان برای افزایش قیمت خودرو، ناهموار کردن مسیر برای اتخاذ یک تصمیم صحیح کارشناسی برای رسیدن به یک قیمت کارشناسی است.

مرتبط با این خبر

  • آموزش شنا به یک میلیون نفر بعد از اتمام فصل تابستان

  • در برابر تهدیدات آینده سناریوهای متفاوت می‌نویسیم

  • آنسامبل به نوازندگان چیره دست نیاز دارد

  • روند خدمات موبایلی و اینترنت پرسرعت در شیروان رو به رشد است

  • جمع‌آوری کودکان کار از خیابان‌ها؛ چقدر واقعیت دارد؟

  • ایجاد 26 هزار تخت بیمارستانی و بازسازی کامل 45 هزار تخت

  • افتتاح 16پروژه گردشگری استان فارس در هفته دولت

  • افتتاح 7 پروژه ورزشی در هفته دولت

  • سه شنبه؛ آغاز ساخت طرح 400هزار واحدی مسکن در کل کشور

  • «منطقه پرواز ممنوع» روایتی ماجراجویانه دارد