خبرگزاری مهر: دیدگاه آیت الله جوادی آملی درباره حجاب زن

زرنگار گفت: آیت الله جوادی آملی می فرمایند حجاب زن تنها مربوط به خودش نیست كه بگوید من از حق خودم صرف نظر كردم و مربوط به مرد هم نیست كه بگوید من راضی هستم، حجاب زن حق الهی است.

1397/10/30
|
13:27

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو با موضوع حجاب و با حضور «طاهره زرنگار» عضو هیئت علمی دانشگاه به روی آنتن رفت.

زرنگار در مصاحبه با رادیو گفت و گو اظهار كرد: حجاب میوه عفاف و عفاف ریشه حجاب است. عفاف در قرآن كریم به معنای پاكدامنی تعبیر شده است. خداوند در آیه 30 سوره مباركه نور اول به مردان می‌گوید كه عفت و پاكدامنی را نسبت به نگاهشان پیشه كنند.

وی در ادامه افزود: در آیه سی و یكم از این سوره، خداوند زنان را خطاب قرار می دهد كه نسبت به نگاهشان عفت پیشه كنند، دامن های خود را حفظ نمایند و زینت های خود را آشكار نكنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح كرد: نخستین نماد فطری انسان در روی زمین موضوع عفت و حجاب و پوشش است. از ابتدای آفرینش بشر، زن و مرد سعی كرده اند تا به هر شكلی خود را بپوشانند بدون اینكه آموزش دیده باشند.

زرنگار ادامه داد: اسلام كه با فطرت های بشر هماهنگ است به عنوان آخرین و كامل ترین دین، اهمیت ویژه ای برای حجاب قائل شده است. همانطور كه خداوند در آیه 59 از سوره مباركه احزاب، ابتدا زنان منتسب به پیامبر (ص) و سپس زنان مومن را خطاب می كند.

این استاد دانشگاه به اشاره به توصیه قرآن كریم درباره رعایت وقار و عفاف در كیفیت سخن گفتن زنان اظهار كرد: در آیه 32 و 33 سوره احزاب نیز در مورد حجاب گفتاری و رفتاری زنان، اول زنان پیامبر را مخاطب قرار می دهد و به آنها دستور می دهد در سخن گفتن خود دقت كنند تا موجب طمع مردان بیمار دل نشوند.

وی در ادامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو بیان كرد: گاهی نحوه برخورد، راه رفتن و سخن گفتن انسان معنادار است و باید از اینگونه رفتارها پرهیز كرد. باید بدانیم آنچه كه در دین بیان شده بر اساس فطرت انسان است.

دكتر زرنگار با اشاره به تفاوت اساسی حجاب اسلامی با حجاب ادیان گذشته گفت: تفاوت این دو در این است كه اسلام وجوب پوشش زنان را متناسب با شئونات انسان و به دور از افراط و تفریط و سهل انگاری مضر و سخت گیری بی مورد به جامعه بشر ارزانی داشته است.

عضو هیئت علمی دانشگاه متذكر شد: طبق دین اسلام، انواع التذاذهای جنسی انسان اعم از لمسی و بصری باید در محیط خانواده و چارچوب ازدواج اختصاص یابد. آیه سی و یكم سوره مباركه نور به همین مسئله اشاره دارد و می گوید اجتماع فقط باید محل كار و فعالیت و در چارچوب انسانی باشد.

وی در گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو ابراز كرد: آیت الله جوادی آملی می فرمایند حجاب زن تنها مربوط به خودش نیست كه بگوید من از حق خودم صرف نظر كردم و حتی مربوط به مرد هم نیست كه بگوید من راضی هستم. در حقیقت حجاب زن حق الهی است.

دسترسی سریع