طنین یاس: عملكرد ضعیف نظام آموزشی در تفهیم حجاب به جامعه

جامه بزرگ با انتقاد از عملكرد سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تفهیم موضوع حجاب به افراد گفت: سیستم مدرسه و دانشگاهی ما نتوانسته افراد را طوری تربیت كند كه نسبت به حجاب و عفاف خود تفكر كنند.

1397/11/01
|
09:15

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس - برنامه "گفت و گوی فرهنگی" رادیو گفت و گو با موضوع حجاب و عفاف در خانواده و جامعه و با حضور دكتر زهرا جامه بزرگ عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی به روی آنتن رفت.

دكتر جامه بزرگ در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان كرد: بحث عفاف و حجاب از ابعاد مختلفی از جمله جامعه شناختی، روان شناسی، هنر و زیبایی شناسی قابل بررسی است.

وی با اشاره به دیدگاه علم جامعه شناسی و خانواده به موضوع عفاف و حجاب گفت: عفاف و حجاب پدیده ای است كه علاوه بر بروز نمادهای ارتباطی می تواند كنش های اجتماعی را نیز ایجاد كند.

عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان افزود: به نظر می رسد خیلی عمیق به مسئله عفاف و حجاب توجه نشده است. اگر ما تفكر و فلسفه عفاف و حجاب را برای مردم و جامعه از طریق نهادهای فرهنگی و آموزشی مشخص می كردیم شاید با وضعیت فعلی مواجه نبودیم.

دكتر جامه بزرگ تصریح كرد: متاسفانه سیاست گزاری در این رابطه بسیار سطحی انجام شده است. پایه و اساس وجودی هر انسان از حیا است و این حیا به او اجازه نمی دهد كه برهنه ظاهر شود. اگر این حس را تربیت و آن را به یك ارزش و هنجار تبدیل كنیم به عفت دست می یابیم. عفت یعنی بسیاری از كارهایی را كه وجهه انسانی ما را به خطر می اندازد انجام ندهیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی مطرح كرد: یكی از ابعاد وجودی انسان در مهارت های شناختی كه باید به آن توجه شود، مهارپاسخ یا همان مدیریت درونی است. بدین معنا كه انسان در برابر یك محرك خارجی و چگونگی پاسخ دادن به آن فكر می كند و برای هر محركی پاسخی مناسب طراحی می نماید. عفت هم همینگونه است و باید جزو برنامه های تربیتی انسان قرار گیرد.

این استاد دانشگاه همچنین در ادامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو بیان داشت: یكی از نمادهای عفت درونی، پوشش و ظاهر است. این تفكر كه فرد به خود اجازه هر رفتاری را نمی دهد در پوشش او هم دیده می شود و یك نماد اجتماعی به خود می گیرد.

عضو شورای عالی نخبگان بسیج زنان اضافه كرد: اگر از ابتدا به افراد آموزش داده می شد كه حجاب جزئی از وجهه شخصیتی و حریم انسانی آنهاست، هر كسی به خود اجازه نمی داد كه با هر پوششی در جامعه ظاهر شود و حداقل سعی می كردند خود را به هنجارها و ارزش های موردنظر جامعه نزدیك كنند.

دكتر جامه بزرگ با انتقاد از عملكرد سیستم آموزش و پرورش و آموزش عالی در تفهیم موضوع حجاب به افراد گفت: متأسفانه سیستم مدرسه و دانشگاهی ما حتی نتوانسته افراد را طوری تربیت كند نسبت به پوشش و حجاب و عفاف خود تفكر كنند. عفاف و حجاب مظلوم واقع شده اند و ما آنطور كه باید و شاید به فرزندانمان آموزش نداده ایم.

دسترسی سریع