پرس شیعه: عرفان نوظهور انسان را در سرگردانی رها می‌كند

مجید تولایی اظهار كرد: انسان معتقد به عرفان‌های نوظهور با سرگردانی های بسیار هیچ گاه نمی‌تواند در مسیر مقابله با ظلم قرار بگیرد.

1397/11/21
|
14:00

به گزارش پرس شیعه، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی جنبش ‌ها و فرقه ‌های نو پدید، با حضور «مجید تولایی» مدرس دانشگاه و پژوهشگر عرفان‌ های نوظهور و «مهدی افچنگی» پژوهشگر عرفان و ادیان از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه «مجید تولایی» با اشاره به این كه برای شناخت مسیر درست باید راه‌های انحرافی را شناخت، گفت: دین اسلام انسان را در حال رشد می‌خواهد و هدفش را بر تعالی انسان معطوف كرده است.

وی با اشاره به این كه ادیان توحیدی عشق والایی را برای انسان ها هدف گذاری كرده است، عنوان كرد: عرفان اسلامی همیشه مسیر سیر و سلوك را برای یك مقصد درست و متعالی برای انسان ترسیم می كند.

این پژوهشگر عرفان ‌های نوظهور با اشاره به این كه عرفان اسلامی هدف ویژه ای برای انسان دارد، خاطر نشان كرد: پیامبر اسلام(ص) در زمان حیات خود همیشه با روش های صحیح و پلكان های حلال می‌تواند از افراد حاضر در سنین كهنسالی انسان‌هایی متدین و درست را تربیت كند.

وی با اشاره به این كه دین اسلام انسان را در مسیر حق حركت می دهد، اظهار كرد: یك مسلمان به اهتمام به دین اسلامی می‌تواند علاوه بر خودسازی، جامعه و محیط پیرامون خود را مورد سازندگی قرار دهد و در مقابل هرگونه ظلم و بی عدالتی ایستادگی می كند.

مجید تولایی در ادامه اضافه كرد: یك مسلمان انسانی است كه از خودش عبور كرده و در نفع جامعه خود گام بر میدارد.

وی با اشاره به این كه عرفان های نوظهور همیشه راویان خود را در مقام خدا تعریف می كنند، تصریح كرد: عرفان‌های نوپدید همیشه سعی می كنند جایگاه دین را تقلیل دهند و انسان ها را از مسیر رشد و تعالی باز دارند.

این پژوهشگر عرفان ‌های نوظهور افزود: عرفان‌های نوظهور معنویت و دین را همیشه در حد فهم افراد تقلیل می‌دهند. به طوری كه دین در نظر عرفان های نوظهور در محدوده ای تعریف می‌شود كه ذهن یك فرد به آن قد می‌دهد.

وی با اشاره به این كه تولید انسان سرگردان از جمله اهداف عرفان های نوظهور است، اظهار كرد: عرفان های نوظهور در اغلب مواقع احكام و ارزش های شرعی مانند حجاب و نماز را بی ارزش می كنند.

مجید تولایی تاكید كرد: عرفان های نوظهور عقل متصل به انسان را از او سلب می كنند و در واقع پیامبر (ص) درونی افراد را مورد بی‌توجهی قرار می دهند.

وی با بیان این كه عرفان های نوظهور انحراف را در پوشش معنویت به مردم نمایش می دهند، عنوان كرد: در روند بررسی عرفان‌های نوظهور با انسان هایی رو به رو می شویم كه بدون توجه به مناسك اخلاقی اهتمام و انجام هر نوع كاری را در روا می دانند.

این پژوهشگر عرفان ‌های نوظهور افزود: انسان معتقد به عرفان های نوظهور با سرگردانی‌های بسیار هیچ گاه نمی‌تواند در مسیر مقابله با ظلم قرار بگیرد.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبكه رادیویی گفت و گو «مهدی افچنگی» با اشاره به این كه جامعه هدف عرفان های نوظهور بسیار گسترده است، گفت: جامع هدف در عرفان های نوظهور همیشه مورد ارزش گذاری قرار می گیرند، به طوری كه ارزش های مختلف به ترتیب اولویت مورد هدف عرفان های نوظهور مختلف قرار می گیرند.

وی افزود: قشر جوانان و نوجوانان و زنان از جمله مهم ترین اولویت ها و جامعه اهداف عرفان‌های نوظهور هستند.

این پژوهشگر عرفان با اشاره به این كه جوانی مرحله پرسش است، اظهار كرد: جنبش های نوپدید همیشه با ایجاد پرسش های متناسب با اهداف خود پاسخ های انحرافی را در اختیار جوانان قرار میدهند.

وی با اشاره به این كه جوانان احساس گرا هستند، تصریح كرد: عرفان‌های نوظهور همیشه در بسترهای احساسی شكل گرفته و اهداف خود را در این بسترها پیگیری می كنند.

وی با اشاره به این كه جوانان احساس گرا هستند، تصریح كرد: عرفان‌های نوظهور همیشه در بسترهای احساسی شكل گرفته و اهداف خود را در این بسترها پیگیری می كنند.

دسترسی سریع