جشنواره موسیقی فجر: بررسی آموزش موسیقی كودكان در چهل سالگی انقلاب

سومین نشست تخصصی بخش پژوهش سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر جمعه شب 26 بهمن ماه با موضوع «راهبردهای آموزشی موسیقی ایرانی به كودكان» در تالار وحدت تهران برگزارشد.

1397/11/28
|
10:56

سومین نشست تخصصی بخش پژوهش سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر جمعه شب 26 بهمن ماه با موضوع «راهبردهای آموزش موسیقی ایرانی به كودكان» به كارشناسی رضا مهدوی و حضور ندا نصیری و بهزاد میرزایی دو هنرمند فعال حوزه موسیقی كودك در قالب برنامه «سازبانگ» شبكه رادیویی گفتگو برگزار شد.

رضا مهدوی در ابتدای این برنامه با طرح این سئوال كه طی چهار دهه گذشته چه اقداماتی در حوزه آموزش موسیقی كودك و نوجوان اتفاق افتاده از مهمان برنامه خواست تا درباره این موضوع به بیان نظرات خود بپردازند.

بهزاد میرزایی در پاسخ به این پرسش گفت: نكته اولی كه باید در این زمینه در نظر داشته باشیم موضوع حضور كودكان در كلاس‌های آموزشی است كه موضوع بسیار مهمی‌است زیرا فارغ از مسائل موسیقایی موضوعات تربیتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. ما به هرحال موظف هستیم كه یك سری از نكات را در این حوزه رعایت كنیم. در این راه توجه به مهارت‌های شنیداری و موسیقایی یكی از مواردی است كه باید به آن توجه كنیم كه خوشبختانه در این راه حتی خانواده‌های مذهبی نیز طی این سال‌ها استقبال خوبی از آموزش موسیقی با توجه به پارامترهای تربیتی به عمل آورده اند.

ندا نصیری نیز در این بخش به موضوع «تربیت شنوایی درمیان كودكان» اشاره كرد و درباره آن توضیح داد: ما واقعا در زمینه موسیقی كودك قبل از اینكه به نوازنده شدن یك كودك فكر كنیم باید به افزایش مهارت‌های او توجه كنیم. در این راه موسیقی فضایی را ایجاد می‌كند كه می‌تواند بخش اعظمی‌از ذهن را تبدیل به یك فضای پویا كند. این موضوع قطعا در طولانی مدت می‌تواند كمك قابل توجهی به كودكان در جهت ارتقای دانش مهارتی داشته باشد. یعنی اگر یك كودك در زیر شش سال موسیقی كار كرده باشد قطعا تایم یادگیری دروس خود در دوران مدرسه نیز ارتقا پیدا كرده و روی بخش‌های دیداری، لفظی او نیز تاثیر گذار خواهد بود.

بهزادمیرزایی هم درباره افزایش مهارت‌های موسیقی و نقش آن در توسعه پایدار فرهنگ و مسائل مختلف جامعه در حوزه‌های مدیریتی آینده كشور نیز گفت: مطلبی كه به آن اشاره شد موضوع مهمی‌است كه می‌تواند در آینده فرد فرد مردم نقش موثری ایفا كند. این موضوع خیلی حایز همیت است كه در دوران كودكی چه وجوه آموزشی را در حوزه موسیقی به كار بگیریم. موسیقی و آموزش موسیقی كودك بسیار موضوع مهمی‌است كه به هیچ عنوان آن را نمی‌توان از موسیقی ایرانی جدا كرد. البته اگر بخواهیم به موضوع موسیقی كودك نیز به شكلی تاریخی نگاه می‌كنیم می‌بینیم كه ما در این زمینه كم كار بودیم حتی كارهایی هم كه در این زمینه طی دوران مختلف تاریخ موسیقی كشورمان منتشر شده اغلب مرتبط با موسیقی نوجوان است. ما در این دوره تاریخی هستیم كه به كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان می‌رسیم كه بررسی آن نیازمند یك برنامه جداگانه است و می‌بینیم كه این چارچوب در یك دوره تاریخی دربرگیرنده چه فضایی بود.

میرزایی در بخش بعدی این نشست با انتقاد از شرایط برگزاری جشنواره موسیقی فجر كه به موسیقی كودك توجه چندانی نداشته، گفت: متاسفانه ما در حوزه‌های دانشگاهی نیز با این مشكل مواجه هستیم . ما تا زمانی كه این موضوع را جدی نگیریم قطعا اتفاقات خوبی نمی‌افتد. در حوزه اموزشگاهی نیز ما دچار مشكل هستیم زیرا در این حوزه موسیقی وارداتی به آموزشگاه‌ها تزریق شده كه ماجرا با مشكل نیز مواجه ساخته است. به هر صورت ما مشكلات زیادی در حوزه آموزش موسیقی كودك و نوجوان داریم كه لازم است برای یك بار هم شده به آن توجه بیشتری داشته باشیم.

رضا مهدوی در ادامه این نشست بود كه به موضوع كم كاری‌های حوزه موسیقی كودك و نوجوان اشاره كرده و از مهمانان خواست تا درباره ما دلایل كم كاری‌های این حوزه به بیان نقطه نظرات خود بپردازند.

ندا نصیری در این زمینه گفت: اگر می‌خواهیم كاری را در این زمینه انجام بدهیم باید از قبل سن 12 سالگی كارها را آغاز كنیم تا اتفاق درست در سن بزرگسالی بیفتد. وقتی یك كودك یا نوجوان نمی‌تواند موسیقی درست را بشنوند قطعا در آینده نیز با اتفاقات نا مطلوبی مواجه می‌شود. در این راه وظیفه اصلی به عهده نهادهایی چون مدارس و كانون پرورش فكری كودكان و نوجوانان است كه می‌تواند موجب پدید آمدن اتفاقات درست باشد. ما در مدارس می‌توانیم كارهایی را انجام دهیم كه فارغ از ماجرای سرود كه آن نیز دربرگیرنده مولفه‌های زیادی است، می‌تواند درارتقای موسیقی كودك كمك دهنده خوبی باشد. در این میان می‌توان به موضوع تربیت مربی موسیقی كودك و نوجوان اشاره كرد كه این مساله هم واقعا موضوع مهمی‌است.

دسترسی سریع