خبرگزاری آریا: پیوستن به FATF نان و گوشت را ارزان می‌كند؟

خبرگزاری آریا - كارشناس مسائل بین‌الملل گفت: فرض كنیم كه پالرمو و CFT تصویب شد، آیا گشایشی رخ می‌دهد؟ یا مساله FATF مانند قضیه برجام است كه می‌گفتند آب و نان ما را حل می‌كند! اگر بخواهیم در این حد تسلیم شویم، فایده‌ای ندارد.

1397/12/25
|
12:53

به گزارش خبرگزاری آریا، ابوالفضل ظهره‌وند، كارشناس مسائل بین‌الملل و از دیپلمات‌های باسابقه كشور در مصاحبه با رادیو بیان كرد: با وجود اینكه فرصت پیوستن جمهوری‌اسلامی به FATF تا تیرماه آینده تمدید شد، اما هنوز فشارها وجود دارد و توصیه می‌كند رویه‌های نظارتی فزاینده را بر بانك‌هایی كه به نوعی با منشا ایرانی است، اعضای FATF تداوم بدهند. بحث بر سر این است كه آیا جمهوری‌اسلامی از كشورهای حاضر در فهرست سیاه به سمت كشورهای خاكستری تغییر می‌كند؟ یا اینكه در تیرماه 98 چه خواهد شد؟ فرض كنیم كه پالرمو و CFT تصویب شد، آیا گشایشی رخ می‌دهد؟ صحبت از این است كه صد و اندی كشور در پالرمو عضو هستند، چرا جمهوری‌اسلامی به این فهرست نپیوندد؟ به نوعی با پیوستن سایر كشورها، حضور جمهوری‌اسلامی را در این معاهده ارزیابی می‌كنند كه به نظرم این رویه، مشكل رویكردی و تئوریك دارد.

وی افزود: وقتی استدلال آورده شود كه چون دیگران به یك معاهده می‌پیوندند، ما هم بپیوندیم، این نگاه تامین كننده ملاحظات امنیت ملی ما نخواهد بود. آیا ما به FATF می پیوندیم و عضو شورای 35 نفره می‌شویم یا نه به لوایح می‌پیوندیم؟ قطعا ما لوایح را می‌پذیریم و خودمان را در استانداردهای آن محدود می‌كنیم. نكته‌ای كه طی چند دهه گذشته نیز به آن توجه نشده، شاید یك غفلت عمدی در پیوستن به كنوانسیون‌ها و تعهدات بین‌المللی وجود دارد، زیرا وقتی تعهدات بین‌المللی را می‌پذیرید، یعنی یكسری محدودیت‌ها را قبول می‌كنید، اما آنچه كشورها در زمینه تامین منافع ملی رعایت می‌كنند، باید یكسری امتیازها و برخورداری‌ها را نیز پیش‌بینی كرد.

دیپلمات باسابقه ادامه داد: در عرصه روابط بین‌الملل قدرت را كسانی تعریف می‌كنند كه در این حوزه از قدرت برخودارند و قدرت پرسشگری هم دارند، در این میان جمهوری‌اسلامی امنتیش را درون‌زا تعریف كرده، از آن تعریف امارات، بحرین و عربستان امنیت‌شان برون‌زا تعریف می‌شود. بنابراین در چارچوب و پارادایمی است كه برای آن جایگاه تعریف كردند، چه چیزی داشته باش و چه بكن و چه نكن. اما جمهوری اسلامی 40 سال است كه از این روابط جدا شده و خودش را تعریف كرده و بر اساس تعریف خودش گام برداشته و روابط با سایر كشورها را شكل داده است.

ابوالفضل ظهره‌وند گفت: جمهوری‌اسلامی قرار نیست ژاندارم آمریكا در منطقه باشد و شرایط گذشته را داشته باشد، بلكه در حوزه علمی و نظامی حرفی داشته و از طرفی با به پیروزی رساندن انقلا‌ب‌اسلامی و برپایی نظام جمهوری‌اسلامی الهام‌بخش شده است لذا با پیش كشیدن پیوستن به كنوانسیون‌های مختلف ما را در مسیر كنترل قرار می‌دهد و مهم‌ترین عامل كنترل اطلاعات است، آنها در سیستمی كه پیش‌بینی كردند، واحدی به نام كنترل اطلاعات مالی دارند، واحد مالی كه می‌تواند كاملا مستقل از جمهوری‌اسلامی عمل كند. لذا قرار نیست در كنترل ما باشد.

وی افزود: ناظری كه به هر اطلاعاتی كه بخواهد، می‌تواند دسترسی پیدا كند و همه اطلاعات برایش مهم نیستند، بلكه اطلاعاتی می‌خواهد كه موجب شده در جمهوری‌اسلامی در ظرفیت‌هایی بروز و ظهور بكند. همین كار را نیز در انرژی هسته‌ای كردند و كمیته‌ای به نام زنجیره تامین درست كردند. بعد گفتند برای ما سوال است چگونه جمهوری‌اسلامی توانسته به هشتمین قدرت در غنی‌سازی تبدیل شود؟ حال برای اینكه پاسخ این پرسش را پیدا كنند و طرف‌های خارجی را دریابند كه چگونه زیرآبی رفتیم و به این قدرت رسیدیم. بنابراین از طریق كمیته زنجیره تامین تلاش كردند، اطلاعات مورد نیاز را به دست بیاورند و موفق هم شدند.

به گزارش تسنیم، دیپلمات باسابقه عنوان كرد: در واقع غربی‌ها با كنترل ما از طریق كمیته زنجیره تامین راه دور زدن را بستند. لذا واقعیت این است كه آقایی را در طبق به كسی نمی‌دهند، اقایی را باید به دست آورد. به چین نگاه كنید، سه دهه قبل كجا بود؟ امروز كجاست؟ ما باید در شرایط فعلی باید هزینه - فایده انجام دهیم، اگر مساله FATF مانند قضیه برجام كه می‌گفتند آب و نان ما را حل می‌كند! اگر بخواهیم در این حد تسلیم شویم باید گفت كه فایده‌ای ندارد. از سویی افرادی كه تصدی شغل‌های مهمFATF را دارند، یهودی هستند و پاسپورت اسرائیلی دارند. چرا اصرار می كنند كه جمهوری اسلامی باید به FATF بپیوندد؟ بحث بر سر این است كه دشمنان ما در این كنوانسیون نفوذ دارند و قرار است با این روند جمهوری‌اسلامی را از درون دچار استحاله كنند و برای تغییر رژیم مهیا شوند.

دسترسی سریع